Gå til innhold
Arkivverket

[#83278] Caroline Sætre f. Olsen 1856/1859, Frøya eller Frosta


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg sliter med å finne opphavet hennes. Det er oppgitt ulike fødesteder i folketellingene, men finner ingen gode kandidater noen av stedene.Ved 1900-tellinga var hun i Vadsø sammen med mann og barn: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f02003&gardpostnr=173&personpostnr=1152&merk=1152#ovre>Lenke. Det heter da at hun var født 1856 i Frosta.Ved 1910-tellinga var hun enke og bosatt i Trondheim sammen med barna Sverre Bjørn og Svanhild:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ser jeg har stokket om på de oppgitte fødselsårene i folketellingene. Det rette er at hun er oppgitt født 1859 i Frosta i 1900, og 1856 i Frøya i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk skal du ha, Anne Julie.Dåpen til Sverre Bjørn gav nyttige opplysninger, og jeg synes det er en god kandidat du har funnet døpt i 1857 (født 5. august 1856). Giftermålet vil nok enten avkrefte eller bekrefte dette, om det lar seg finne.Hans Augustinus Sætre, nevnt som lensmann ved dåpen til Sverre Bjørn 1893, og Caroline Johanna Olsen må altså ha giftet seg mellom 1893 og 1900. Jeg sjekket gifte i Bakklandet fra 1892, men kunne ikke finne dem. Heller ikke i Vågan i Lofoten, der Hans angivelig holdt til i 1893, ser det ut til at de ble gift. Så da er det ikke godt å si...Jeg har heller ikke funnet noe på Caroline eller barna etter 1910, bortsett fra at Sverre tok Bjørnar som slektsnavn ved justisdep. tillatelse av 5. oktober 1923 (dette ifølge dåpsinnførselen som Anne Julie fant). Ser ingen kandidater blant de registrerte i DIS' gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Studentene fra 1911, utgitt 1961:Sverre Bjørn Bjørnar. Overrettssakfører, f.19-8-1892, adr. Drammensvn. 114, Oslo. Gift i Oslo 1946 med Laila Forsell Tvedt, født i Sverige 23-12-1905, død i Oslo 18-6-1953. Hun var enke etter direktør Vilhelm Tvedt, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Mange takk for at du fant vielsen, Carsten! Det gikk nok litt for fort i svingene da jeg bladde gjennom gifte i kirkeboka for Bakklandet. Og databasen kjente jeg ikke til.Dette bekrefter at Caroline/Karoline er den kandidaten som er funnet i (3). Takk også for opplysningene om Sverre Bjørnar.Hans Augustinus Martinussen Sætre, f. i Elverum 28. april 1862, d. i Vadsø 6. mai 1907, nevnes som lensmann i 1893. Han bodde da i Kabelvåg i Lofoten, så det var vel i Vågan han var lensmann. Senere nevnes han som amtskontorist i Finnmark, og ved dødsfallet som 'distriktskasserer' som skjøt seg pga. kassemangel.Carsten: Har sett at du har oppslagsverk om lensmenn i Norge. Står det der når og hvor Hans Sætre virket som lensmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Det er rett konfirmasjon du har funnet, Grethe (8).Takk også til Charlotte (7). Da har jeg fått de opplysningene jeg søkte om Carolines opphav, og er godt fornøyd.Jeg har også sett det dødsfallet du viser til i (8), Anne Julie, men er usikker på om dette er rett. Jeg tror dette kan være en annen, selv om det er sammenfall i mannens navn. Hun er eldre enn 'vår' Karoline, og er vel den som i 1925-tellinga for Trondheim er oppgitt å være født 29. des. 1848, Hitra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

(12): Takk for oppslaget. Jeg lurer på under hvilket navn og med hvilke opplysninger han er innført i statskalenderen 1894. Dette for å få en sikker identifikasjon. Står det bare Hans Sætre eller er Augustinus og evnt. Martinussen med? Og står det fødselsdato og fødested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.