Gå til innhold
Arkivverket

[#83281] Et 'masovnsmord' på Frolands verk?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Agderposten i går (lørdag 18/12) er en eldre artikkel av Herman Rustenberg gjenopptrykt (i serien 'Fra en svunnen tid'). I artikkelen gjengis flere anekdoter fra Frolands jernverk - bl.a. en historie om en gutt som skal ha blitt kastet i masovnen av en jernverksarbeider som hadde 'mistet forstanden'. Verken navn eller årstall er nevnt.Er det noen her i forumet som kjenner til denne historien fra primærkilder? Selv om den angivelige foranledningen til denne tragiske hendelsen er annerledes, har jeg en mistanke om at dette kan være en form for vandrehistorie med utgangspunkt i det eneste kildebelagte 'masovnsmordet' jeg kjenner til (Næs jernverk, 1819). Se denne tråden:[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&temanr=30819&aksjon=nyttinnlegg&debatt=brukar&spraak=n&juledag=#anker>LenkeDet finnes liknende historier knyttet til andre jernverk, uten at jeg har sett eksakte kildebelegg for dem. Se denne tråden (særlig innleggene 1 og 7):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Frolands verk ble etablert i 1763, men masovnen sto visstnok ikke ferdig før 10 år senere. Verket ble nedlagt i 1867, så vi snakker altså om en snau hundreårs-periode der masovnen var i drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hei Oddbjørn - som du veit fekk eg med meg ditt eminente foredrag om emnet. Dette hendte tror jeg 1819 - dvs noen år etter 1814 . Når hypotesen om All's evt innvirkning på dommen i høyeste rett. Er det dukket opp noe der ?*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Du tenker på mordet i masovnen på Næs verk (første lenke, innlegg 1).Nei, det har ikke dukket opp noen ny informasjon mht. verkseier Jacob Aalls mulige innvirkning på det endelige resultatet. Det var jo litt overraskende at flertallet av dommerne i Høyesterett konkluderte med frifinnelse, etter at drapsmannen var blitt dødsdømt i to lavere rettsinstanser. Min personlige mening er fortsatt at Aalls innflytelse på avgjørelsen i Høyesterett må ha vært betydelig - av følgende to grunner:1. Aall understreket i sitt vitnemål at drapsmannen Johannes Larsen var 'afsindig' - og følgelig ikke strafferettslig ansvarlig (som vi uttrykker det i våre dager). 2. Aall kjente de fleste (kanskje alle) høyesterettsdommerne personlig. Noen av dem hadde han også vært sammen med på Eidsvoll i 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå gått gjennom alle innførte dødsfall i kirkebøkene for Froland perioden 1816-1867. Dødsårsaken ser ut til å være nevnt i de fleste tilfeller av smittsomme sykdommer - og ved mer dramatiske dødsfall (drukninger og andre ulykker, selvmord m.m.). Det eneste dødsfallet som kan være aktuelt (selv om jeg tviler på det) skjedde 9. september 1816, da den 21 år gamle Niels Tommesen led en 'hastig Død paa Mars Ovnen'. I den overleverte fortellingen skal det imidlertid ha vært en 'halvvoksen' gutt som ble kastet i masovnen, og en 21-åring er vel for gammel til å bli karakterisert slik.I kirkebøkene eldre enn 1816 kan jeg ikke se at dødsårsak er innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld tar jeg også med begravelsesinnførselen fra 1816 (se nederst, venstre side):LenkeMen - som sagt: Jeg tviler på hele historien, men om den skulle medføre riktighet, er denne Niels Tommessen selvsagt en høyst usikker kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Stig Nyberg

Et gammelt hefte fra 1898, 'Lidt fra gamle Dage i Nedenæs' av J. Landgraff er inndelt kapitlene 'Fra Krigsaarene', 'Mord og Drab', 'Voldsomhed', 'Tyverier', 'Drukkenskab', 'Omstreifere', 'Ulykker' og 'Forskjelligt'.Det står ca. en side om masovnmordet på Nes og omstendighetene rundt det, men ingenting om noe tilsvarende på Froland. Det står litt om andre episoder ved jernverkene, som Lars Fastesen Skankes sjikane i 1780 av forvalteren Johannes Classen og hans bror Joachim på Froland, Mads Mikkelsen Quales drap på en bergarbeider ved Solberg gruve ved navn Lars Larsen Seljaas i 1783, og understiger ved Froland Ulrik Zieglers sjikane av kjøpmann Nils Haslund i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.