Gå til innhold
Arkivverket

[#83283] communicantere


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

støter ofte på ordet communicantere i kirkebøkene.... er det noen som kan fortelle meg hva det betyr? (sikkert flere som og ikke vet det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

terje (3) Etter lova (Kristian Vs Norske Lov) skulle folk gå til nattverd minst ein gong om året.- eg kika i kyrkjeboka for Tydal: Ved føste augekast er det ut til at det er ofte nattverd og med mange -gjester. Men ser ein nærare etter, er det eigentleg andre innførsler det er få av. Det er ført inn berre 1-2 gudstenester i månaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Stene

Det kan finnes egne kommunionsprotokoller. For Trondheim så har jeg fått sett litt på Domkirkesognet og Bakke (etter at de kom under Trondheim). Det er ca 5000 navn per år i Domkirkesognet, og ca 1/3 av det i Bakklandet.Materialet er glimrende for å følge familier som flytter ofte, da alle skulle gå til nattverd minst en gang om året. Jeg tror kanskje de hadde nattverd som en del av kirkesermonien relativt ofte. En ser av Trondheimsmaterialet at det var mellom 10-30 personer hver gang.Mvh Petter Stene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.