Gå til innhold
Arkivverket

[#83288] Vefsn, Nordland - Ole Pedersen Marken


Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Ole Pedersen Marken var gift med Gurru Joensdatter. De var begge født rundt 1930 /- 10 år. Ved FT1801 er Gurru gift på nytt med Ingebrigt Pedersen. Ole og Gurru sin sønn Jon og datter Johanna bor sammen med dem på Merchen Nedre. Var Ingebrigt Ole sin bror? De ble viet i 1790 (Vefsn kronologisk liste). Det står at de er enkemann og enke. Ved søk i familysearch.org finner jeg gravdato på en Ole Pedersen Marken i Hadsel i Nordland. Problemet er at jeg ikke klarer å tyde Hadselsiden i kirkebok Hadsel. Er veldig interessert i å finne ut dødsårsak og om det er den Ole Pedersen jeg leter etter i fra Vefsn. Alt annet som kan bringe lys over denne familien og dens forfedre mottas med takk.FT1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Guro Jonsdatter (1737-1816), datter av Maren Knudsdatter og Jon Larsen, bruker på Valryggen (nå i Grane kommune).Guro ble gift 06.01.1756 med Ole Pedersen (f. 1730 i Eiterålia, Vefsn), foreldre: Synneve Andersdatter og Peder Olsen. Jeg vet nøyaktig når, hvor og hvorfor Ole Pedersen døde. Skiftet ble holdt i 1788, og de hadde da tilhold i Mosjøen. 1 sønn og 2 døtre er nevnt: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24895/58Det aktuelle dødsfallet i Hadsel får du nesten legge ut lenke til hvis du vil jeg skal kikke på det.Ole og Ingebrigt var IKKE brødre. Guro giftet seg i 1790 med Ingebrigt Pedersen (1736-1809), sønn av Marit Larsdatter og Peder Ingebrigtsen i Ner-Marka, Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Geir, nok en gang; takk for kjempehjelp!! Dødsfallet jeg fant i familysearch tegner begravelsesdato = 01 Sep 1892.https://familysearch.org/s/recordDetails/show?uri=LenkeDet stemmer vel da ikke med skifte som ble avholdt i 1788 (6 år etter død)?Jeg klarer ikke å finne denne opplysningen i Hadsel i det hele tatt. Men, er redd for at jeg ikke er noen rev på å tyde gammel skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Einar Ulvund Johnsen

Ser at linken ikke virker:Norway Burials, 1666-1927 for Ole Pedersen MarkenImage is not available online. * * Search collectionName: Ole Pedersen Marken Gender: Male Burial Date: 01 Sep 1782 Burial Place: Hadsel, Nordland, Norway Death Date: Death Place: Age: 48 Birth Date: 1734 Birthplace: Occupation: Race: Marital Status: Spouse's Name: Father's Name: Father's Birthplace: Mother's Name: Mother's Birthplace: Indexing Project (Batch) Number: B39487-9 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 125111 Reference Number: b 2 p 59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Personen i Hadsel er nok ingen aktuell kandidat. Han var vel ganske enkelt fra Marken i Hadsel. Dessuten var den Ole Pedersen du etterspør aldri bosatt i Marken/Marka i Vefsn. Han vokste opp på Hagforsen, hvor foreldrene var brukere fra 1741, og han var husmann i Mosjøen (under Mo i Vefsn)fra ca 1761 og frem til sin død. Jeg har bare ikke kunnet finne dødsfallet i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.