Gå til innhold
Arkivverket

[#83290] Koffardi-skipper Bendix Henrichsen 1764-ca 1808 - hans to hustruer i Halden


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Han ble først gift ca 1790 med Maren Kirstine Nielsdatter Ørstrand som dør ca 1797 i Halden. De fik 4 barn (Henrich 1791-ca 1795, Anne Margrethe 1794, Henricha Kirstine 1795 og Henrich 1796).I andre ekteskap ca 1798 ble han gift med Marthe Kirstine Walberg f. 1770 i Sverige iht. ft1801. De fikk 4 barn (Andreas 1798 -før 1801, Anne Henricha 1802-1830, Lorentze Johanne Marie 1804- og Helene Nicoline 1806-).Da kb for Halden så tidlig ikke inneholder noe annet enn dåp, er det ikke lett å finne opprinnelsen til disse to hustruer, men jeg håper på hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kanskje ikke så mye hjelp, men får ikke Bendix Henrichsen og Maren Kirstine en datter allerede i 1785, Anna Margaretha og dukker det ikke her opp en fadder med navn Ørstrand?Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 1 (1758-1791), Fødte og døpte 1785, side 380-381. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7415&idx_id=7415&uid=ny&idx_side=-193>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Cathrin. Tusen takk.Bendix var ungkar i 1785, men i 1788 benevnes Maren hustru. Altså ble de gift i mellomtiden. Disse to barna var altså ukjent for meg.Ved dåpen i 1785 står det noe om Maren: 'born (?) i Waterland paa Nord.....'. Det burde hjelpe oss videre.Jeg finner ellers en Anne Giertrud Ørstrand i ft1801 - enke i almisse - ebeneserhuuset i Halden Lenke Kan det være moren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei Leif.Jeg syntes å tyde Waterland jeg også, men var ikke helt sikker.Jeg har en mistanke om at Bendix Henrichsen ble enkemann før 1797. Hvis jeg tyder riktig når datteren Anna Margaretha døpes den 18/1 1794, så står Marthe Kirstine Jørgensdatter som Bendix Henrichsen sin trolovede.Kan vi ha funnet patronymet til Marthe Kirstine Walberg!Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 2 (1792-1812), Fødte og døpte 1794, side 56-57. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7416&idx_id=7416&uid=ny&idx_side=-30>Lenke Permanent bildelenke: LenkeVed dåpen til Henrich 4/5 1796, så dukker en fadder opp med navn, Thomas Jørgensen (Skipper). Kanskje en bror til Marthe Kirstine!Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 2 (1792-1812), Fødte og døpte 1796, side 120-121. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Cathrin.Du kommer med gode nyheter. Det er helt klart at Maren nok har dødd tidligere enn jeg trodde. Det er jo også et 'opphold' i barna mellom 1791 (Henrich) og 1794 (Anne Margrethe). Jørgensen/Jørgensdatter er nok riktig patronym, men jeg ser også navnet Bent Walberg. Står det matros foran ?I dåpen til Henricha Kirstine i 1795 er Bendix gift med Marthe Kirstine. Lenkemvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Navnet Bent Walberg dukker opp og det ser ut til at det står matros foran, men jeg er ikke 100% sikker.Lurer også litt på Anna Giertrud Ørstrand som du nevner i ditt innlegg nr. 4.Kan hun være mor til Maren Kirstine Nielsdatter Ørstrand!Jeg prøver å lete litt, samt se om jeg finner noe nytt om fadderne til barna.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er det skiftereg. etter styrmann Bendix Henriksen 14.4.1812, høyre side LenkeTre døtre er nevnt, alle fra det siste ekteskapet. Dette hjelper deg vel ikke stort, men jeg tar det med.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Liv.Det stemmer nok at alle barna fra første ekteskap er døde og det var de nok allerede iht. ft1801. Det samme gjelder de 4 eldste i 2. ekteskap. Det er de tre yngste barna som lever videre og jeg har familiebånd fra den eldste av disse (Anne/Anine Henricha) som ble gift med kjøpmann Rasmus Hansen Baastad. Nr. 2 Lorentze Johanne Marie ble gift med kjøpmann Rasmus Tandberg, mens jeg er blank når det gjelder den yngste - Helene Nicoline, bortsett fra at hun er født 1806 og konfirmert i 1822.Enken Marthe Kirstine ( Jørgensdatter) Walberg dør en gang etter 1830 iht. dødsfallopplysninger ved den eldste datterens død http://www.genealogi.no/litteratur/gloersen_2/Når det gjelder navnet Walberg og at hun skal være svensk opprinnelig, har jeg en mistanke om at navnet skal skrives Wahlberg - som er mere kjent over grensen, bl.a. i Lysekil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger ved ekteparet fra 1801 , her ingen barn nevnt. LenkeIkke så merkelig barn av 1. ekteskap døde tidlig og det samme med de eldste i 2. ekteskap.Kan lete litt etter Wahlberg navn i Sverige.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk i Mormonerdatabasen på barn av Bendix Henriksen og Marthe Kristine Walberg fant jeg følgende barn listet opp.Anne Margrethe dpt 18 jan 1794Henricke Kristine dpt 5 jun 1795Henrik dpt 4 may 1796Andreas dpt 7 nov 1798Lorentze Johanne Mariea dpt 12 May 1804 Lenkeog Anna Henriche døpt 24 jun 1802.Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg har sett gjennom faddere til de fleste barna som er nevnt etter Bendix Henrichsen og hans to koner. Jeg har merket meg at mange av dem bodde i området rundt Osbekken- Laxegaden, Vaterland og Østregaden. Her holdt flere av byens håndverkere til. Da særlig de som hadde med skinn å gjøre.Den trolige faren til den første konen Maren Kirstine Nielsdatter Ørstrand, fant jeg da ved å slå opp i boka om Haldenhåndverkerne, under Feldtberederne. Her kan en lese om borger Niels Ørstrand at han var født i Västervik i Sverige, arbeidet som svenn i Chra., tok borgerskap i Fredrikshald 1753, nevnt i 1765.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Liv.Dette er et gjennombrudd. Tusen takk.Jeg så også Waterland og trodde lenge det var i Christiania, men det er mere naturlig at vi holder oss i Fredrikshald. Borger Niels Ørstrand samme sted holder for meg for Ørstrand viser seg å være ganske sjeldent. Han må være faren. Jeg lurer på om han finnes i boka '800 Haldenprofiler'. Jeg har fjernlånt den tidligere, men har den ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Wahlberg/Walberg är ett vanligt namn i många delar av Sverige! Jag har letat en del men inte hittat henne. Under 1700-talet började man byta namn från patronymikon så hon kan vara född till en fader utan 'riktigt' efternamn. Han kan vara döpt till Märta/Marta/Margareta (=Greta). Dessutom finns namnet Wahlenberg ganska ofta i västra Sverige. Jörgensdotter kan komma från Jörgen/Jöran/Georg/Gösta till exempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei. Så fint det begynner å røre på seg her Leif.En Carl Magnus Ørstrand, døper et pikebarn, Maren Regine den 18/10 1794 Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 2 (1792-1812), Fødte og døpte 1794, side 78-79. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7416&idx_id=7416&uid=ny&idx_side=-41>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er ingen Ørstrand med i 800- Haldenprofiler.Denne Eva Wahlberg du nevner som innflytter fra Strömstad fant jeg døpt 17.4.1803, med foreldre Timmarbindaren?? Johan Wahlberg og hustru Christina Ström. Den første fadderen var Snickarmäster Christian Freding.

bilete10709.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei og takk for stor interesse.Niels Ørstrand, borger i Fredrikshald fra 1753 må være far til Maren Kirstine (og trolig Carl Magnus). Jeg har forsøkt å lete etter Maren Kirstine i kb for Fredrikshald, uten resultat. Det var et 10-talls andre Maren Kirstine fra 1758 og utover. Hun kan ha blitt født i Christiania hvor faren var før han kom til Fredrikshald se (13) eller kanskje mest sannsynlig, i Fredrikshald i perioden 1753-1758 hvor det mangler kb.Carl Magnus Nielsen Ørstrand døper også en sønn 15.jan.1893 kalt Niels Petter Lenke Oppkald av begge bestefedrene. Her får vi bekreftet at dette er broren ved hjelp av patronymet. Hustru Olea Lovise Pedersdatter ....... (står det Leander ?)Marthe Kirstine Jørgensdatter Walberg er en værre nøtt ser det ut til, men når Gløersens dødsfall får henne til å være 61 år i 1830 burde så konkrete data gjøre det mulig å finne henne. (Eva Walberg ser ut til å være et blindspor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Niels Magnussen Ørstrand trolover seg med Anna Elisabeth Holgersdatter Windt 09.10.1753 med vitnene Mathias Hansen Møller (skredder) og Peder Hammer (kobberslager, ikke mesteren ved Sæbe=Syderiet ved samme navn) for siden å vies i Vor Frelsers Kirke 15.11.1753. Ikke barn i Christiania som jeg kjenner til. Hun var datter av felberder Holger Jensen i hans andre ekteskap med Berthe Magdalene Pedersdatter Trane.Hvorvidt Ørstrand var svend hos Holger Jensen har jeg ikke søkt å finne ut ennå, men det skulle ikke direkte overraske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Glem siste setning i (20), Holger Jensen var forlengst død og Anna Elisabeths mor omgift med Ole Christophersen, også feldbereder. Han døde først i 1757, så der er en mulighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Geir. Tusen takk for bidrag.Jeg må også takke for de skifteregistrene som du har laget og som nå er tilgjengelige for alle på genealogi.no - hvor jeg da også fant Holger Jensens første hustru Elisabeth Andersdatter - og skiftet etter Holger. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.