Gå til innhold
Arkivverket

[#83292] Martin Andersen og Anna Hansdtr. Endestad, Kinn 1801. Deres opphav?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 finner jeg Martin Andersen og kona Anna Hansdtr. på gården Endestad i Kinn, Sogn og Fjordane. På gården bor også deres datter Helga Martinsdtr. 32 år gammel.LenkeJeg mener at samme paret også fikk en datter Anne Sofie i 1775. Men er det noen som har kjennskap til denne familien og som kan fortelle meg hvem som var foreldrene til Martin og Anna? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Hei Rune. Eg satt tilfeldigvis å jobba med denne familien i går.I følge 'Soga om Flora' fekk Martein Andersson Fitje bygselsbrev på Endestad i 1766.BB Naustdal om Fitje bnr. 3: Martin f. 1729. (Ikkje meir opplysningar, men dette må være den same, Eg finn ingen annan høveleg).Anne Sofie som du nemner, gifta seg i følge BB Naustdal med Elias Andersson Fitje f. 1727, d. 1807, (som er bror til Martin, kanskje litt rart men ...) i 1801 (Elias sitt andre ekteskap). Anne Sofie gifta seg i 1809 med Ola Andersson f. Hamre 1786.Her er fleire barn i begge ekteskapa til Anne Sofie, blant andre Elias Andreas Olsson, som igjen fekk feliere barn, blant andre ei Maren Andrea, som er av interesse for meg.Litt kjapp info dette, ynskjer du meir?mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Egil, og takk for svar.Om Martein Fitje f. 1729 er den samme som ender opp på Endestad, så er der et avvik på alder på 15 år i henhold til 1801 tellingen. Han var da 57 år, altså født rundt 1744. Og det høres unektelig rart ut at datteren Anne Sofie giftet seg med sin onkel.Jeg kan ikke se at det foreligger noe ekteskapsløyve, vilket det vel burde ha gjort om han var onkelen.Har du forresten funnet en vielse mellom Martin og Anne? Jeg vet heller ikke hve som var hennes foreldre. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ja, eg tykte det var litt rart med at Elias skulle være onkelen. Eg sjekka ikkje alderen på Martin i 1801, men fann ingen andre alternativ i BB Naustdal som sagt.Då må det være ein Anders som har budd på Fitje som BB Naustdal ikkje har nemnt, eller så må Martin Andersen ha budd på Fitje før han flytta til Endestad, utan å sette spor etter seg. Utfordringa er at det er lite med Morten/Martin Andersen fødd i Naustdal kring 1744. Eg finn berre ein frå Fimland, som blir buande på Fimland i følge BB Naustdal.Når det gjeld vielsen mellom Martin og Anne, så har eg leita men ikkje funne. Dei kan kanskje ha blitt gifte i Førde/Naustdal. Det manglar kirkebøker for 1765 og framover, i alle fall av dei som er scanna.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen, ikke minst for henvisningen til skiftet. Jeg søkte etter Endestad og glemte i farten at gården også ble skrevet som Indestad.Her er enken nevnt som Mari Hansdtr.Her må vi sjekke hjva som er rett.Her er Fikkie i 1801. Da ser vi at 3 av barna til Martin/Morten er i tjeneste hos enkemannen Elias Andersen, 74 år.LenkeMen jeg synes fortsatt det er merkelig at det ikke finnes et ekteskaps løyve for Elias og Anne. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Flott Toril. Det seier dessverre ikkje noko om kven Martin var, men stadfestar i alle fall at Anne Sofia som giftar seg med Elias Andersson er Martin si datter.Når vi først er inne på skifte. Her er skifte etter første kona til Elias i 1800. Her finn vi Anne Andersdotter Endestad, som har tilgode løn, og dermed må ho ha vore i teneste hos Elias på Fitje kring 1800 (det er vel ikkje så uvanleg at tenestejenta overtar den avdøde husfruen sin plass). Martin Andersen Endestad er også tilgodehavande med noko som eg tolkar som lånte pengar. Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Lenet tinglag, Skifteprotokoll A 11 , 1798-1811, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: EDB-register.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24198/99>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24198/99Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Egil.Ja, som jeg prøvde å vise i innlegg nr 6, så var Anne og to av søskene hennes i tjeneste hos Elias ved 1801 tellingen. Men jeg har fortsatt vanskelig for å tro at hun giftet seg med sin onkel uten et ekteskapsløyve. Spørsmålet er vel om hennes far ,Martin/Morten Andersen, var bror til Elias, eller om vi har å gjøre med om en annen Martin. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Foreldra til Anna Maria Hansdatter Endestad f. 1739, var Hans Jørgenson Solheim (1705-1762) og Sigrid Ellingsdatter Solheim (1705-1768). Dei budde på Solheim bnr. 5 i Naustdal. Sigrid var fødd på Arstein i Holmedal. Dette framgår Naustdal Bygdebok bd. II s. 169. Det var skifte etter etter Sigrid i 1768 og sonen hennar Jan Henrik i 1765.Når det gjeld Martin Andersson Endestad (1736-1806 har også eg av dei nemnde grunnane, lurt på om han var sonen til Anders Jermissson Fitje bnr. 3 i Naustdal. Eg synes også at det er rart at han og kona kom til Endestad uten nokon tilknytning til garden (ekteskap/slektskap).Mvh. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Leif, og hjertelig takk for ny interessant informasjon.Når det gjelder Martin og hans opphav, så heller jeg til tanken at det må ha vært 2 Martin/Morten Andersen på Fitje. Jeg har svært vanskelig for å tro at datteren Anne Sofie giftet seg med en onkel. Jeg finner ikke noe ekteskapsløyve på henne og Elias Andersen i forbindelse med deres ekteskap i 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Eg er heilt samd i dette.Eit ekteskap mellom datter og bror høyres heilt utenkjeleg ut den gongen som i dag, og ein ville vel neppe fått løyve heller. Tvert imot ville vel øvrigheita ha reagert, når det blei kjent. Ikkje var det ei tilfeldig hending heller all den tid dei fekk 2 barn saman.Eg trur difor at det må ha vore ein annan Martin Andersson som kom til Endestad. Eg har sjekka mange mogelegskaper bl.a. om han var bror til Bertel Andersson som var på nabogarden Øren/Øyra omkring 1770 uten at eg har funne ut av det.Mvh. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Leif. Da har jeg fått svar fra Yngver Nedrebø vedr. regler for ekteskapsinngåelse i forbudt ledd ved 1800. Og tolker jeg svaret rett, så var det mylig etter de nye reglene som kom nettopp i 1800 at en niese kunne gifte seg med sin onkel.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 21.12.2010 15:29 (2) Etter at reglene for ekteskap i forbudte ledd ble endret i 1800 var det mulig å gifte seg med sin onkel/tante. Vi kan finne noen eksepmpler på slike ekteskapsinngåelser. Det er fortsatt mulig etter norsk lov. Ekteskapsforbud i dag er om ekteskap mellom søsken og ekteskap i direkte opp- og neadstigende linje, ekteskapslovens § 3: '§ 3. Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger. Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken. I forhold til adoptivbarn gjelder forbudet overfor både den opprinnelige slekt og adoptivforeldrene og deres slekt. Er adoptivbarnet blitt adoptert på ny, kan fylkesmannen likevel samtykke i ekteskap mellom adoptivbarnet og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning.' (http://lovdata.no/all/tl-19910704-047-002.html#3) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Hei Rune. Eg kan legg til at då Martin Anderson Endestad døydde i 1806, er alderen oppførd som 70 år. Dvs. han var fødd i 1736.Dersom dette er Martin Andersson Fitje f. 1729, så er det seinare mykje sprik på alderen.Mvh. Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Leif.Ja, selv om nå ekteskapslovgivningen ble endret i 1800, så har vi problemet som du påpeker med alder. I 1801 tilsier alderen født i 1744, ved hans død født 1736 og Martin Andersen Fitje ble født i 1729. Det er et sprik på 15 år.På den andre siden har vi det faktum at 3 av Martin Andersen Endestads barn befinner seg på Fitje i 1801, og datteren blir unektelig gift med Elias Andersen Fitje. Hva de gjorde som tjenere på Fitje om det ikke er noe slektstilknytning, er uklart. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.