Gå til innhold
Arkivverket

[#83293] Peder Bagge Toten 1538 , hvem var hans foreldre ?


Gjest bjørn løkken
 Del

Recommended Posts

Gjest bjørn løkken

Peder Bagge har berettet for Kongen, hvorledes hans Morbroder Biskop Anders Muus har stiftet et Alter i Oslo Domkirke, som nu Presten Hr. Mads Finde i Værge har; ...'Kan noen hjelpe meg med og sette navn på Peder Bagges foreldre og da helst hans mor også ( søster til Biskop Anders Muus )På forhånd takkmvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan bare legge til at det jo er mange personer med navnet Peder Bagge. Jeg har imidlertid funnet at Peder Bagge på Toten levde rundt denne tiden.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Her er de Pederne jeg kommer på i farta.- Peter Hallsteinsson Bagge,Sønn av Stadtholder Hallstein Månson i Kalmar.Sverige.(Sparre,Sjøblad.Berga ætten) (Levde vistnok etter 1550)- Peder (Jensson) Bagge (Lindorm)(Holmgård) død 6 februar 1606.- Peder (Knutsson) Bagge (Rolstad.Fron) (Født rundt 1570)Jeg ville sett litt nærmere på..Peder Bagge (Nevnt 1551-55)(Fogd på Strinda i dagens Trondheim.Fosen & Nordmøre)(Hans Kone ? Karin Nilsdatter(Unnislös i Hof Sogn paa Thoten.)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

hei KnutDet er nok denne Peder Bagge og da spesielt hans kone Karin Nilsdatter jeg er på jakt etter :Peder Bagge (Nevnt 1551-55)(Fogd på Strinda i dagens Trondheim.Fosen & Nordmøre)(Hans Kone ? Karin Nilsdatter(Unnislös i Hof Sogn paa Thoten.)1 ) Unnisløs , er dette et gardsnavn på Toten mon tro ?2 ) er det mulig og finne ut hennes foreldres navn ?mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Takk til Rune og Arnfrid for svar og takk for linker .En får bare håpe at noen kan trylle frem navnet til Peder Bagge sin mor , hadde igrunnen vært en fin julegave til meg det . Så er det noen Toten spesialister og andre der ute som har lyst til å grave isine evt. kilder , så mottas all hjelp med stor takkmvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Bjørn:Spørsmålet lar seg ikke uten videre besvare…Bagge er et mye brukt tilnavn/slektsnavn i tiden 1300-1700, og skjønt noen av Bagge personene som nevnes, kan ha tilhørt samme slekt(-er), må det ha eksistert svært mange ulik Bagge slekter og ”løsgjengere” med dette tilnavnet. De Bagge personer som en kjenner seglene til, fremviser svært mange ulike typer motiv i seglene (…omtrent på samme måte som Muus, og som langt fra, kan karakteriseres som en slekt, men snarere som flere ulike og ubeslektede slekter)Utgangspunktet for spørsmålet, er den Peder Bagge som nevnes i NRR I i 1538, og der det samme sted heter, at Biskop Anders Muus i Oslo var hans morbror.Det sies her ikke hvor denne Peder Bagge hørte hjemme, (Toten ikke nevnt) Han kan være identisk med den Peder Bagge på Fossen, men han kan like fullt være samme mann som den Peder Bagge som sto i erkebiskopens tjeneste 1532-37.(En mulighet, er at disse to Peder Bagge, er en og samme mann selvfølgelig)Peder Bagge på Fossen, og hustru Karen Nilsdtr, nevnes i brev i 1553 fra Toten, D.N. 3, nr. 1172[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=3471&s=n&str=>Lenke(denne Peder Bagges segl skal henge ved diplomet..)Fossen som her nevnes, må være gården Fossen i Balke sogn på Toten.Lenke(Gården Unnisløs, som selges av Peder Bagge på Fossen og kona Karin Nilsdtr, stedfestes over, i innlegg (6) som gården Undesløs på Toten )At det har vært en Bagge slekt som har hørt hjemme på Hedemark, vises også av en art i NST, bind 36 (1998), der en borger i Stockholm,1487/88, Peder Bagge, synes å ha hatt slektstilhørighet på Løten på Hedemark.I det minste var hans mor og søster bosatt på Løten (sistnevnte gm bonden Bård Berrgsveinssønn samme sted)Men like mye som at Anders Muus sin nevø Peder Bagge kan være lik Peder Bagge på Toten, kan han også være samme mann som den Peder Bagge som sto i erkebiskop Olav Engelbregtssons tjeneste i årene 1532-1537: Peder (peer) Bagge BåtsmannEn Peder Bagge sto i erkebiskop Olav Engelbregtssons tjeneste i årene 1532-1537. Ettersom den sk. ”Olav Engelbregtssons regnskapsbok” (”OER”) først begynner med året 1532, kan det godt være mulig at Peder Bagge har stått i erkebiskopens tjeneste også før 1532, men her mangler vi kilder som kunne si noe om dette.Den erkebiskoppelige tjenestemann Peder Bagge, nevnes slik i OER:Side 20 innhyret båtsmann for 1532Side 58 innhyret båtsmann for 1534Side 77 sveinelønn for 1535Side 99 sveinelønn for 1536Side 123 sveinelønn for 1537Side 137 Regnskap i Bergen i 1536, han betalte for varer til kjøpmannen Rolef RøwekamphSide 143 Regnskap i Bergen i 1536, flyttepengerSide 144 regnskap i Bergen i 1536, sveinelønn i vår 1536Side 146 regnskap i Bergen i 1536, utspisningSide 147 regnskap i Bergen i 1536, varer hjemsendt med Peder Bagge.Side 157 Landehjelpen 1536/37: Peder Bagge førte varer til byen (Trondheim)Den videre skjebnen til denne Peder Bagge, vites ikke. Han kan, som så mange andre av erkebiskopens tidligere tjenestemenn (.. for eksempel Christoffer Trondssønn, Gaute Taraldssønn, Olav Torgerssønn) , ha gått i den danske kongens tjeneste.Ettersom han var båtsmann, i hvert fall benevnt som sådan i årene 1532/33, kan en ikke se bort i fra at han kan være identisk med den Peder Bagge som opptrer i NRR I, i 1542, og som Arnfrid Mæland henviser til i innlegg (51) i denne debatten. Lenke En Peder Bagge opptrer som nevnt som fogd i Strinda i 1555., D.N.21, nr. 1027 Lenke(Dessverre foreligger dette brevet kun i en avskrift, så fogdens segl mangler naturlig nok….)I NLR, bind VI, opptrer en Peder Bagge på gården Mæla i Stjørdal i Nord-Trøndelag i året 1557. Rimelig å tro at denne er identisk med fogden i Strinda i 1555. Dette bestyrkes da også av at det i samme kilde, nevnes en Lodvik under Melhus, som benevnes som ”Peder Bagges dreng”En Peder Bagge, nevnes som fogd på Nord-Møre i 1551, i D.N. 21, nr.958Lenke(..brevet som foreligger som avskrift, mangler seglet til fogden..)Hvorvidt denne er identisk med fogden i Strinda, blir vel kun spekulasjoner, men usannsynlig er det vel ikke….En annen Peder Bagge, og som vel ikke er den samme som Peder Bagge som sto i erkebiskopens tjeneste, er den Peder Bagge som nevnes i Mai 1537 D.N.15, nr. 532. Byen det refereres til i dette dokumentet tør vel være Bergen.(?)LenkeUtover dette nevnes flere Peder Bagge personer, spesielt senere, der den mest fremtredende, er den adlede Peder Bagge (lindorm), død 1606.Det mest nærliggende for å muligens komme videre med dette, er å sjekke seglet til den Peder Bagge som nevnes på Toten i 1553, D.N. 3, nr. 1172 (her skal seglet være bevart). Det kan i det minste gi noen spor videre om dennes mulige slektstillhørighet…..Utover det som her er nevnt, kan jeg ikke se at det er kilder som umiddelbart kan kaste lys over spørsmålet ditt Bjørn, men det skulle i så fall være å gjennomgå eiendomshistorien til gården Fossen på Toten, sjekk av justisprot etc.- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -Ellers, kan jeg avslutningsvis bare kort nevne noe om Muus og en forbindelse til Trøndelag (..noe som kan være interessant i forhold til fogden Peder Bagge i Trøndelag..)Lasse Muus, kjent -1473-1493, av vapen, nevnes som fogd i Gauldalen i Trøndelag i 1489, D.N. 11, nr. 257 (seglet mangler)LenkeLasse Muus nevnes ellers her:D.N.3, nr. 901 (1473) LenkeD.N.4, nr.989 (1480)Lenke D.N.1, nr. 976 (1493)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Hei Johan Marius , først av alt tusen takk for all informasjon , lenker og dine synspunkter .Var vel rimelig klar over at spørsmålstillingen i tråden ikke lot seg besvare sånn uten videre .Jeg får forsøke å oppsummere innlegget ditt , og så får jeg se om det evt. kommer inn noe mere om denne Peder Bagge , En må vel først prøve å finne den riktige PB....Dette med gardsinformasjon og segl sammeligninger er vel veien og gå , justisprotokoller vet jeg ikke hvorledes man skal få tilgang på .Tror vel og det kan være på sin plass å ta litt julefri nå , så jeg ønsker med dette en riktig god jul .mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.