Gå til innhold
Arkivverket

[#83296] Hopphistorie - hva skjedde i Cortina 1956 ?


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Siden det verserer lignende debatter om skøytehistorie, tar jeg opp en sak vedrørende det norske hopplaget i Cortina 1956. Spørsmålet er kort og greit: Hvorfor fikk ikke Erling Kroken Nedre Sigdal hoppe? Er det noen som vet? Han er norsk mester 1951 i Narvik, han er med i troppen, men får ikke hoppe.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kanskje han hadde tatt medalje hvis han hadde fått hoppe? Vet ikke hvordan den norske innsatsen i hoppbakken var, men Antti Hyväärinen og Aulis Kallakorpi tok vel gull og sølv, men bronsen er gått i glemmeboka, og er heller ikke sikker på beste norske plassering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja, finnene tok dobbeltseier,og Harry Glass Tyskland tok bronse. Den norske innsatsen var sjokkerende dårlig. Men hvordan startet så hoppsesongen det året?Sportsmanden NR 1 mandag 2 januar 1956 melder: Sjokkmelding fra hoppuka. I Oberstdorf ble hovedoppslaget:Sverre Stallvik nr 8 og beste norske. Arnfinn Karlstad nr 11. Olav B. Bjørnstad nr 15. Asbjørn Osnes nr 28.Thorbjørn Falkanger uttaler: ”I år får vi juling som aldri før. Aldri hatt så liten bredde” Avisen oppsummerer: T. Falkanger, Arnfinn Bergmann har bra nivå, men ingen andre. Halvor Næss. Erling Kroken, Arne Nilsen holder ikke klasse. Skiforbundet skal ta ut 6 hoppere etter Kollen søndag 8 januar skriver avisa. 1de januar er det renn i Granåsbakken: ”Nedslående mønstringsrenn for OL-kandidatene” T. Falkanger i en klasse for seg. 1. T. Falkanger.2. A. Bergmann.3. Halvor Næs.4. Erling Kroken.5. Arnstein Samuelstuen.6. Kåre Berg.Fra Hoppuka kommer nye negative resultater i Garmisch-P: nr 5 A. Osnes, 14 A. Karlstad, 15 S. Stallvik, 25 O.B. Bjørnstad S. Stallvik og den enøyde tyskeren Sepp Weller hadde gode prøvehopp på 80m.Min blogg: Erling Kroken ligger godt an til å bli med på laget. T. Falkanger og A. Bergmann er de to suverent beste så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

De som hoppet for Norge i Cortina 1956 var Sverre Stallvik (nr 9), Arne Hoel (11), Asbjørn Osnes (18) og Sverre Stenersen (35) (kombinertløperen).Fra Modum og Sigdal går ryktene at noe skjedde i Cortina som gjorde at Erling Kroken ikke fikk hoppe. Jeg prøver å finne om det er noe i dette. Derfor har jeg sett på hva som skjedde før OL.Sportsmanden NR 3 mandag 9 januar 1956Fredag 6.1 i mønstringsrenn Odnesbakken: A.Bergmann vant foran E.Kroken. 3 Sverre Stenersen, 4 A.Hoel og A.Osnes.Søndag 8.1 uttagning i Kollen:Torbjørn Falkanger pådro seg hjernerystelse! Usedvanlig mange fall i Kollen: T.Falkanger, S.Stallvik, O.B.Bjørnstad og Chr. Mohn. T.Falkanger pådro seg hjernerystelse og ble kjørt til Ullevål Sykehus. Tett snedrev, tåke, holke og luggeføre i nedslagsfeltet skriver avisa. De skulle ha hoppet 3 omganger, men avlyste etter omgang 2. Ca 10.000 tilskuere. Arne Barhaugen hoppet to pene hopp, men med overdreven knekk. T.Falkanger falt som siste hopper i 2de omgang. Vårt sikreste OL-kort hoppet langt, men skiene stod bom fast i unnarennet og han måtte over ende. Han reiste seg halvt opp, men seg sammen igjen og ble båret bort. Stillheten i bakken var uhyggelig! Samtlige fattet alvoret, vår bestemann var ute! Styggeste fallet hadde Torbjørn Martinsen, han tippet rundt allerede i satsen, men da han skjønte hvordan det lå an, gikk han likegodt inn for en regelrett salto og reddet seg fra en alvorlig skade. Godt gjort! Avisa oppsummerer rennet: Arnfinn Bergmann er nå nesten så god som i 1952, litt heng har han, men nedslaget er hyperelegant. E.Kroken hadde ro og en finfin kurve og hans 2de plass var meget fortjent. Sverre Stenersen kommer for fullt! Sportsmanden tipper lørdag før Kollen disse 6 uttatt: A.Bergmann, E.Kroken, A.Osnes, A.Hoel, S.Stallvik og T.Falkanger. Nærmest ligger Halvor Næss. PS. Jeg merker meg at en viss Toralf Engan deltar og blir nr 16.Uttagningen: I Aktuellsendingen på radioen lørdag 8.1 redegjorde Skiforbundets formann Arvid Fossum for uttagningen av den norske tropp til Cortina. Maks 20 mann og 5 damer fra ski. I hver gren kan anmeldes 8 mann, der 4 får starte. På søndag kom uttagningen etter Kollen-rennet: Hopplaget ble:1. Arne Barhaugen Nydalen.2. Arnfinn Bergmann Freidig.3. Arne Hoel Lyn.4. Erling Kroken Sigdal.5. Arne Nilsen Lyn.6. Asbjørn Osnes Jevnaker.7. Sverre Stallvik Byåsen.8. Sverre Stenersen Målselv.Uttagningen var enstemmig i Skiforbundets styre. Hvis T. Falkanger snart kommer på bena igjen vil Skiforbundet gjerne ha ham med som rådgiver og det er å håpe at NOK går med på det.Min blogg: Her fikk vi forklaringen på at T. Falkanger ikke kom til Cortina, nemlig hjernerystelse. E. Kroken ble uttatt på hopplaget sammen med 7 andre. Har sjansen til å bli blant de 4 som får hoppe. Ble nr 2 i Kollen, og T.F. er borte. Det ser lyst ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Sportsmanden NR 3 torsdag 12 januar 1956 (to nr 3. ) Avisa bringer en nyhet om T.Falkanger: Allerede lørdag kveld etter treninga i Kollen klaget T.F. over smerter i ryggen. Sigurd Taraldsen i hopputvalget opplyser dette i en samtale med journalist Stein Kagge (seinere jazzjournalist i Aftenposten). Det er ikke til å se bort fra at T.F. allerede da la grunnlaget for den skaden han fikk i rennet dagen etter.Siste om hopptroppen: De skal reise til Garmisch-P 20de januar istedenfor 24 januar. Fordel å trene i en større bakke enn Cortina. Det er også usikkert om de får prøvehoppe OL-bakken.Stilkarakterer.Det raser en debatt i Europa – da som nå – om stilkarakterene bør bort. En sveitser mener at man skal bruke forholdstallet mellom utgangshastighet og hopplengde.Sportsmanden NR 6 20 januar 1956 Torleif Schelderup: Koba Tsakadse Sovjet er det største talent jeg har sett i mitt liv! Den mest fenomenale sats, men nedslaget er for dårlig. Bare 20 år – se opp i Cortina!Sportsmanden NR 7 23 januar 1956 Andermatt i Sveits: A.Bergmann nr 2 etter en sveitser. A.Nilsen nr 3, Tormod Knudsen nr 4, S.Stenersen nr 6, S.Stallvik nr 8, A.Barhaugen nr 10. A.Hoel-E.Kroken-A.Osnes alle falt.Sportsmanden NR 8 26 januar 1956 Sverre Stenersen blir norsk flaggbærer! Etter en lengre diskusjon ble S.S valgt, fordi han er en fin type og ble verdensmester i Falun 1954. 24 januar trente hopperne for første gang i bakken. A. Bergmann best av våre. E.Kroken og A.Nilsen leverte fine hopp. S.Stallvik fin stil.Torleif Schelderup rapporterer onsdag 25 jan: Nordmennene gjorde et fint inntrykk – i hvert fall de 4 beste – det var vanskelige forhold med sterk vind som våre taklet best. S.Stenersen og S.Stallvik gledet med et par riktig fine hopp. Finnene var tilbakeholdne i vinden. Tsakadse som imponerte så voldsomt for 10 dager siden, er et trist skue. Han falt ganske stygt, men gjorde likevel 7 nye hopp, derav 5 med fall. Han klaget på ondt i hodet.A, Bergmann sier han gjerne vil forsvare gullet. Hopp er siste øvelse søndag 5 februar kl 11.Min blogg: A. Bergmann JA, men E.Kroken er fortsatt kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Sportsmanden NR 9 30 januar 1956.Torleif Schelderup: Norsk hopping er håpløst foreldet!! Like før nordmennene må lære av mellom-europeerne! (sagt etter det kombinerte hopprennet. ) Sportsmanden NR 11 3 februar 1956.Torleif Schelderup: Skyt ikke på hopperne, men norsk skiledelse!Onsdagens trening: Etter treningen ser de norske hopperne mer optimistisk på konkurransen søndag. De føler seg mer dus med bakken. Alle norske trente unntatt A.Bergmann. Asbjørn Osnes var best, A.Hoel hoppet meget godt. A. Nilsen derimot svak. S.Stallvik hoppet godt. Han var ute av betraktningen de første dagene i Cortina, men hopper bedre nå. Avisa vurderer: Laget skulle da være klart: A.Bergmann, A.Hoel, A.Osnes. Spørsmålet er om Erling Kroken eller Sverre Stallvik blir fjerdemann skriver Sportsmanden, rett før uttagningen.Arnfinn Bermann sengeliggende, mulig Stallvik må overta! A.B. : ”vet ikke hva som feiler meg, men jeg føler meg slapp og uvel. Har ikke feber, men må holde sengen i dag, torsdag 2de februar. Blir jeg ikke bedre til treningen i morgen, kommer Stallvik å ta min plass, sier A.B.”Hopplaget er nå som kjent offisielt tatt ut: 1 .A.Bergmann 2. A. Hoel 3. A.Osnes 4. Sverre Stenersen !! Første reserve Sverre Stallvik. Innstillingen er foretatt av hopputvalgets formann, Marius Evensen med assistanse av Torbjørn Nordal, og sendt Skiforbundets styre og ble der enstemmig godkjent.Min blogg: E.Kroken ikke rangert bedre enn 6 i troppen ser det ut som …..har det skjedd noe …?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I tillegg til Sportsmanden har jeg gått gjennom Dagbladet fra den tida. Dagbladet fredag 6 januar 1956, journalisten er Eig. Eigil Dahl:Etter treningen i går blir det mer og mer klart at A.Hoel rykker inn på laget. Sannsynligvis står kampen om de ledige plassene etter T.Falkanger og A. Osnes, mellom A.Hoel, S.Stenersen, A.Bergmann og Arne Nilsen. Og så spørs det om S.Stallvik kommer igjen?Min blogg: E. Kroken er ikke nevnt blant de heteste kandidater av Dagbladet 6de januar.Dagbladet mandag 9 januar 1956:Mønstringsrennet i Kollen en skam for norsk idrett! T.Falkanger har et lite ryggradsbrudd og hjernerystelse. I Kollen søndag var det bare ett hopp av internasjonal klasse, nemlig A. Osnes andre hopp. Ellers var det mye pent å se av A. Bergmann, E. Kroken, S. Stenersen og A. Hoel. De leverte prestasjoner som i beste fall kan gi en bronse i Cortina.Dagbladet lager også en liste over skadde ol-kandidater.Hallgeir Brenden stortå. Sverre Stenersen gnagsår.Erling Bjørn ankelstrekk (langrenn).Sigurd Rokne beinbrudd (alpint).Asbjørn Osnes forstuing.Martin Stokken forfrysning.Birger Vestermo forfrysning (langrenn).Gunder Gundersen verk i benet.Per Rollum akillessenen (alpint).Jack Alfredsen benbrudd (skihopper fra Fossekallen).Inger Jørgensen forstuing (alpinist). Dagbladet torsdag 2 februar i Cortina:Det koker i hoppleiren. Skiforbundet satser på gamle navn. Hvorfor kom ikke Stallvik og Kroken med? Pinlig opptakt til rennet – Stallvik hopper stadig til 18 i stil. Nå har vi den gamle leksa opp igjen med hopplaget. A.Bergmann, A.Hoel, A.Osnes, og Sverre Stenersen er tatt ut, og dette har fått sinnene i kok her nede. Etter treningen i de siste dagene har de fleste ventet et ganske annet lag. Hopperne selv har satt opp sine private lister over de navnene de trodde ville komme på laget, og etter det vi erfarer, står navnet Stallvik på alles lister, men han er reserve, akkurat som under OL i 1952. Det er tydelig at det er meget upopulært i de fleste kretser at ikke Byåsen-gutten kom med.Heller ikke Kroken.Et annet navn som de fleste hadde regnet med, var Erling Kroken. Han har vært bestemann på flere av treningene og selv om han ikke er av våre aller jevneste hoppere, trodde de fleste at man ville satse på akkurat den som i et heldig øyeblikk hadde muligheten til å vinne.Opptakten til hopprennet søndag har vært meget pinlig. Etter uttagningen er det mange som spår den rene fadesen. Men slikt vil man alltid høre når sinnene er i kok. Det eneste navnet som er fullt ut godtatt i alle kretser er Asbjørn Osnes. Diskusjonen ellers har vært livlig og hektisk. Hvis det går riktig galt på søndag skal man merke seg det framover.For øvrig er finnene og Glass favoritter. 50km i går: beste nordmann 23 minutter etter Jernberg. Eig. (Eigil Dahl)Min blogg:E. Kroken har vært bestemann på flere av treningene i følge Dagbladet. Det er stor misnøye med uttaket, Stallvik og Kroken burde ha vært tatt ut. Særlig legger Dagbladet vekt på at Kroken er ujevn, men kan være en vinner på en god dag. Sats på han! Men, hvem burde ikke hoppe da? Trolig mener Dagbladet Stenersen og Hoel…?Dagbladet lørdag 4 februar i Cortina: Aldri har vi gått så pessimistisk til en hoppbakke!. Stallvik var uten tvil vår bestemann på siste trening fredag, men det var mange som slo ham klart. Stenersen var nestbest av våre, så Hoel, dårligst var Osnes. Skal holde hardt å få en blant de 6 beste. Osnes tipper Koba Tsakadtske blir lei å slå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tyder på at det var en slags indre strid i organene som hadde med laguttak å gjøre på den tiden da, og noen ville tviholde på gamlegutta? Ser at i VM i Falun to år før var Kjell Knarvik beste norske på en 4. plass i hopprennet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja Reidar,det må ha vært en indre strid. Det fantes ikke en landslagtrener i hopp i 1956, bare en uttagningskomite, UK , som ikke hadde skjønt den nye tid ser det ut som.Søndag 5 februar - siste konkurransedag - er hopprennet.Sportsmanden NR 12 mandag 6 februar 1956 Dyster spådom gikk i oppfyllelse!! Lang reportasje om fantastiske finner og tyskere …. ”Jeg har med vilje unnlatt å fortelle noe om de norske hopperne, men det er smertelig å se hvor langt tilbake norsk hoppsport står. Den norske reserve S.Stallvik ble bestemann, erstattet den sykmeldte A.Bergmann. Arne Hoel overrasket positivt, men Asbjørn Osnes var en kapital skuffelse. Vi skal forbigå Sverre Stenersen i stillhet!”Dagbladet mandag 6 februar i Cortina:Stallvik og Kroken forbigått!. Stallvik som var kun reserve ble best av våre. Stenersen sin plass burde Erling Kroken fått. Både Stalllvik og Kroken ble forbigått, ingen tvil om det. Uttagningen var et trist kapittel, og Stenersen er inne i en dyp bølgedal som hopper. Hoel hoppet som ventet, Osnes en eneste stor skuffelse. Eigil - Dagbladet slutt 1956.Min blogg: Ja, det var Dagbladets syn på saken der og da. Uroen i hoppleiren skyldes mer at ingen presterer jevnt på høyt nivå, derfor er alle aktuelle/uaktuelle til laget. Hoppkomiteen og Skiforbundet er konservative. Dagbladet skriver ingenting om 'en krangel' der Kroken er innblandet.Faktisk informasjon til leserne er referert her i min blogg. Hva så med påstanden: Erling Kroken fikk ikke delta pga en slåsskamp? Ja, Bergmanns sykdom er jo mistenkelig. Ligger til sengs, men ingen feber??? Fikk Bergmann og Kroken rødt kort etter slåsskamp?Hvorfor satset hopputvalget på Stenersen foran Kroken? Vel, det ble nevnt at bakken passet Stenersen bra.Konklusjon: Saken er ikke helt klarlagt. Tilsynelatende var Kroken bare 6de best i troppen, men leser vi rapportene fra treningene var han vel like bra som de andre. Var Bergmann og Kroken i tottene på hverandre?? Hvis det hadde vært en disiplinær sak, finnes det kanskje i Skiforbundets arkiv?Deltagerne: Sverre Stenersen (født 18. juni 1926 i Målselv, død 17. desember 2005 samme sted.Arne Hoel (født 5. april 1927 i Skoger i Drammen, død 24. september 2006 i Oslo.Asbjørn Osnes (født 21. april 1932 i Hønefoss, bosatt på Nordhagen på Jevnaker 2010.Sverre Stallvik (født 11. oktober 1927 i Trondheim, nå bosatt i Trondheim 2010.Erling Kroken (f 12. November 1928, nå bosatt i Bærum i 2008 - vet ikke om han lever?Arnfinn Bergmann(født 14. oktober 1928 i Trondheim, nå bosatt i Trondheim 2010).Har luftet saken for mange med kunnskap om norsk hoppsport, og de erindrer at det var uro i hoppleiren, men ikke hva det konkret gikk ut på. Tenkte kanskje at noen som leste webdebatt kunne (plutselig) vite noe ...Det er jo flere av aktørene som lever, men hvordan nærmer man seg temaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.