Gå til innhold
Arkivverket

[#83303] Johannes Aamundsen Kleppe på Askøy f ca 1707 - hans foreldre?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Johannes Aamundsen giftet seg 1. gang i 1734 med Birte Knudsd.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=1890&merk=1890#ovre>Lenke. Han bodde da på Follese på Askøy. Johannes og Birte bodde på Kleppe. Birte døde alt i 1735, og Johannes giftet seg igjen med Anna Einertsd i 1736 Lenke. Han giftet seg for 3. gang i 1752 med Martha Danielsd Lenke. Johannes døde på Kleppe i 1757, 50 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Lillian Nilsen

Hei. Jeg har notert følgende om far til Johannes Aamundsen (med ?). Folket. 1701 - Aamund Bastesen, Foldisøen 34 aar,ops. Lejlending. Niels Aamundsen, 4 aar, ops. sønn.Johannes bodde på Follese da han giftet seg første gang. Ole Aamundsen er fadder til Johannes sin sønn Einer i 1739. Ole Aamundsen soldat gift 1730 m/Alhed Olsdatter i 1730. Ole Aamundsen, Follesøe,( ungk.bonde pige), gift 1739 m/Helge Asbiørnsdtr.Militært manntal frå Radøy og Lindås 1738. Follesøen- De giftte og Jordebrugende - Ole Aamundsen 24 aar. Ole Aamundsen Nedre Kleppe - De giftte og Jordebrugende - Nore Kleppe - Johannes Aamundsen - 30 aar.Ole Aamundsen, Follesøe dør i 1747 - 44 aar gml. Lurer på om Aamund Bastesen er Johannes sin far, og om Ole er Johannes sin bror.Johannes første ekteskap: Gift 1734 m/Quinde/enke Birte Danielsdtr. Barn: Ole f.1734 - død ?.Enkemand Johannes gift 1736 m/Anne Einersdatter. Her lurer jeg på om hun kan være datter til Einer Olsen, Davanger.??Min 4xtippoldeforeldre på min far sin side var Eschild Nielsen og Marthe Einersdtr. De ble gift i DK i 1730. Jeg har IKKE funnet deres foreldre, men har skrevet ?? om at Einar Olsen, Davang kan være Marthe sin far. Marthe og Niels fikk datteren Anne i 1731, fadder var: Anne Einersdatter og Hans Einersen (Kan de være Marthe sine søsken?),Folket. 1701 - Ejner Olsen, Dafwang, 40 aar,ops.Lejlending,ops.sønn - heime - Olle 1 aar. Tjener, fød i Sundz gjeld - Suend Halvorsen - 16 aar.Folket. 1701 - Knud Einersen, Kalestad - 36 aar - ops. Lejlending -Sunds. Olle Clemetsen. 24 aar, ops.sønn marin,ugifft, hieme. Niels Knudsen - 4 aar - ops. sønn hieme. Hans Einersen, Søre Fielde, tiener - 4 aar.Er det noen som kan hjelpe med disse?????????Tilbake til Johannes Aamundsen og Anne Einersdatter, jeg har funnet 5 barn døpt.Johannes gift pånytt med Martha Danielsdtr. 14/9-1752.Jeg har funnet 3 barn.Enken Marthe Danielsdtr. må ha giftet seg pånytt med en Joen Pedersen, Kleppe. Jeg har funnet 2 barn - Gunilde døpt 12/7-1761 og Berte døpt 17/1-1768 - død 31/7-1768.Marthe Danielsdtr.sine foreldre har jeg skrevet: Daniel Andersen,nedre Kleppe (f.ca.1699/1700 - døde 21/12-1764 - 65 aar) og enke Birthe Hansdatter gift 28/11-1728. Birthe Hansd.(f.ca.1685 -død 3/3-1765 - 80 år) var første gang gift m/Jon Hansen, N. Kleppe. Funnet 2 barn: Hans døpt i DK 26/12-1721 og Abbellone døpt i DK 11/7-1723.Birthe og Daniel har jeg funnet 5 barn. Første barn Martha døpt 13/4-1728 - død 8/10-1790 - 66 år. Født og døpt før foreldre var gift.Daniel Andersen sine foreldre har jeg skrevet bl.a. at faren var Anders Olsen, n.Kleppe, hans foreldre: Ole og Kari Andersdtr.Tror jeg har fått med det meste. Mange navn og tall og holde styr på, får håpe det er rett.Ha en fin kveld.Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk! Jeg hadde gitt opp å få noe hjelp på denne... Jeg hadde også Ole Aamundsen som en potensiell bror til Johannes. Men jeg la vekk denne da jeg ikke fikk noe svar sist, og har ikke kommet lenger.Når det gjelder Johannes' 1. ekteskap, så mener jeg fremdeles av bruden var Birte Knudsd. De fikk en sønn, Ole, døpt i Domkirken 27.des 1734. (Her var Birte Danielsd en av fadrene). Regner også med at denne Ole døde.2. ekteskap: Der har jeg 7 barn: Ole 1736, Einar 1739, Lasse 1740, Birthe 1742, Amund 1745, Malene 1750, Amund 1751.3. ekteskap: Takk for opplysninger om Marthes foreldre. Det var nytt for meg. Har også 3 barn her.Dersom Aamund Bastesen døpte flere barn mens han bodde på Follese rundt 1701, hvorfor finner vi dem ikke døpt? Er de kirkebøkene borte vekk? Eller leter jeg på feil plass? Har funnet askøyfolk døpt i Domkirken i Bergen tilbake til 1719, men ingen før det. Har også lett litt i Sund, men de går ikke så langt tilbake.Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Jeg er enig med deg. Birthe Knudsdtr. var pige da hun giftet seg i DK m/enkemand/bonde Ole Andersen, Nedre Kleppe. Finner to ved navn Ole Andersen fra landet som kan ha vært Birthe sin mann,de ble gravlagt i Stj henholdsvis 12/5-1733 og 15/2-1734.Jeg antar at sønnen Ole f.1734 er død. Finner han ikke i noen sammenheng senere.Har du noe formening om Anne Einersdtr. sine foreldre. Tips om hvor jeg kan lete?. Har en følelse at hun er søsteren til min 4xtippoldemor Martehe Einersdtr. på Davanger.Jeg har bare funnet 5 av barna til Anne og Johannes.1. Ole døpt 25/11-1736-Død ? 2. Einer døpt 11/01-1739-Død 20/05-1741 3. Birthe døpt 05/08-1742-Død ? 4. Aamund døpt 13/01-1745-Død 06/01-1750 5. Aamund døpt 31/05-1751-Død ?Kan du opplyse hvor du finner Lasse og Malene døpt? Jeg finner de ikke. Martha og Johannes sine barn. 1. Dødfødt gutt 13/5-1753 2. Christi døpt 10/05-1754-Død 20/10-1753 gift 1779 m/Ole Olsen, Kråkåsvåg 3. Johane døpt 31/07-1757-Død ?Christi Johannesdatter er min 4xtippoldemor på mi mor sin side. Christi sin datter Marthe f.1790 er min 3xtippoldemor. Marthe sin datter Oline Christine Sjursdtr. er min 2xtippoldemor og hennes sønn Sivert Martinus Clausen er min tippoldefar. Hans sønn Martinus Andreas Sivertsen 1870-1896 var min oldefar.Med vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tror jeg kan hjelpe med noe... Einer Aschildsen Davanger døde i 1785. Jeg strever hardt for å prøve å lese skifteprotokollene som er scannet nå. Hans skifte finner du i Nordhordland, Herdla 392 7a 1783-1786 Etter hva jeg klarer å se, så er følgende barn nevnt i skiftet: 1. Aschild Einersen, 14 år 2. Ole Einersen, 9 1/2 år 3. Anna Einersd 18 år 4. Johanne Einersd 12 år 5. Maritha Einersd 8 år Så det ser absolutt ut som du kan ha rett :) Men jeg klarer ikke å bevise at det er samme Anne.Når det gjelder Lasse og Malene, så har jeg ikke funnet dem døpt. Jeg har bare notert navnet til en annen slektsforsker som kilde der. Og jeg husker ikke engang hvor jeg fikk det fra..Kristi Johannesd er min 3xtippoldemor. Hennes datter, Karen Olsdatter, er mor til min tippoldefar Hans Olsen Juvik. Hans' datter Johanne Christine Hansdatter er min oldemor. Så hvis jeg regner rett, så er jeg seksmenning til din mor/far :)Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Signe Marie. Einer Aschildsen som døde 1785 var sønnen til Eschild Nielsen og Marthe Einersdatter. Det er ikke hans datter Anne f.1768, men det er moren sin søster jeg tror kan være den Anne Einersdtr. som ble gift m/Johannes Aamundsen på Kleppe.Skifte du omtaler har jeg kopi av. Barna til begge ovennevnte ektepar har jeg funnet.Det er Marthe Einersdatters far jeg mener må være Einer Olsen.Einer Aschildsen som døde i 1785 var førtst gift m/Johanne Paulsdtr.1742-1773 fra Godvik. Datteren Anne f.1768 ble gift i 1805 m/Einer Nielsen, Kollevaag. Aschild f.1771 gift 1800 m/Marthe Nielsdtr.Kollevåg, de fikk datteren Johanna i 1800 gift 1827 m/Jacob Helgesen, Skarholmen. Johanne f. 1773 skulle gifte seg m/Søren Jacobsen, Foldesøe, men døde før ekteskap ble inngått.Einer Aschildsen, Davang gift pånytt 1775 med Guri Olsdtr. fra Lindås. Sønnen Ole f.1775 gift 1807 m/Anne Olsdtr.fra Haugland. (Hennes far Ole Hansen, Haugland kjøpte Hanøy i 1796. Ole og Anne bosatte seg i Hanøy (da Annes mor døde arvet hun og broren hver sin halvpart av Hanøy). De er mine tipptippoldeforeldre på min far sin side. Martha f.1777 døde 1786.Dersom Lasse og Malene er barna til Johannes Aamundsen må de ha dødt når de var små. De er ikke i skiftet etter faren.Jeg finner de ikke døpt eller død før 1757.Vennlig hilsen Lillian Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.