Gå til innhold
Arkivverket

[#83308] Noen som er gode på historikk i forhold til opplysninger i kirkebøker?


Gjest Hanne Wien Berghagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Wien Berghagen

Hei.Jeg har i lengere tid prøvd å spore opp mine oldeforeldres bryllupsdato og hvor de giftet seg..jeg vet at de har bodd både på Lysaker og Ullern i Oslo, og trodde at de giftet seg i 1910. Men nå kom jeg plutselig over deres førstefødte datter i kirkebøkene for rikshospitalet. Hun er født i 1911 og det står notert at hun var ektefødt..bak dette feltet er det en kolonne for anmerkninger..her står det ' Joh. 7/5-1907' kan dette faktisk være bryllupsdatoen? eller er det noen som har et annet godt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er lenke til Johannes i Kristiania i mai 1907 - het de Dahl? Oslo fylke, Johannes, Ministerialbok nr. 10 (1907-1919), Ekteviede 1907, side 7. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Litt dumt at du ikke skrev navnene deres,da ! De eneste som gifter seg i Johanneskirken 7 mai 1907 er dette paret,er de dine oldeforeldre ? (par nr. 56) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Litt dumt at du ikke skrev navnene deres,da ! De eneste som gifter seg i Johanneskirken 7 mai 1907 er dette paret,er de dine oldeforeldre ? (par nr. 56) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

det var nok ikke de desverre. De heter Bernt Andersen Wien født 15.05.1882 fra Gran på Hadeland og Gudrun Jonette Karsdatter født 15.11.1882 på Nannestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Adressen Gudrun J. Wien har i 1910, Underhaugsveien 2, tilhører Fagerborg krets. LenkeDet står på Wikipedia at kirken ble innviet i 1903, og de skannede kirkebøkene omfatter forlovererklæringer fra denne perioden. Kanskje du allerede har sett etter dem der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

I anmerkningen i Kirkeboka, innl. 1) er det ingen tvil om at det står viet i Johannes 7/5-1907, sml. for de andre som det står lignende for. Men de finnes ikke i Johannes 7/5 verken i 1907 eller 1908-1911. Så det er noe som ikke stemmer. I 1911 er deres bosted Lysaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Hei Alvin...ja jeg er helt enig i at det er noe som ikke stemmer her...har store problemer med å finne noe som helst på denne familien, opplysningene spriker i alle retninger. Oldemor Gudrun finner jeg i folketellingene for 1910,der står hun registrert som gift på adr Underhaugsveien 2 men det er ikke registrert noe navn på ektemann..Deres eldste datter er født på Rikshospitalet,bosted Lysaker i 1911.De to neste barna skal være født på Ullern i 1913 og 1914 men finner ingenting i kirkebøkene der, yngste barn er født på Rjukan-Telemark i 1919.Bernt dør også på Rjukan i 1920.I folketellingene for 1900 finner jeg Bernt bosatt på Jevnaker, men jeg finner ikke Gudrun i 1900 tellingene. Blir helt frustrert av denne familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Bernts yrke var skomaker..men vet også at han skal ha jobbet som kelner på Grand Hotell i oslo. Barnas navn er Mary Alvilde f 06.12.1911, Henry Fridel f.20.05.1913, Øyvind f.29.08.1914 og Ruth f.04.07.1919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Gudrun var gift i 1910 og brukte da Wium. Underhaugsveien 2 ligger nært Bislett og hørte til Fagerborg menighet. Denne menigheten var relativt ny, og på nettet ligger bare noen lysningsprotokoller for Fagerborg, men ikke så langt tilbake som til 1907. Men i 1911 bodde familien på Lysaker og hørte da til Ullern menighet. Men i de utlagte protokollene for Ullern mangler døpte for årene 1913 og 1914, da Henry og Øyvind ble døpt. Og i Rjukan kirkebok er det ikke mye hjelp å få når det gjelder fortegnelse over innflyttede. Jeg har sett i nabokirkene til Fagerborg, men finner ingen Bernt og Gudrun gifte i 1907. Når det gjelder Johannes finnes der også fortegnelse over gifte borgerlige og dissentere, men finner ingen. Så du møter stadig veggen. Kunne en henvendelse til Ullern menighet være aktuell. Få mere opplysninger angående Henry og Øyvind, foreldrenes bosted og om det står når og hvor de hadde giftet seg. I Oslo Adressekalender kan man kanskje følge familien en del. Du har rett, Bernt finnes ikke i FT. i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Hei igjen Alvin, takk for innsatsen..nei denne siden av slekta er ikke til å bli klok på, har sendt en forspørsel om opplysninger til Ullern menighet..så får man bare vente og håpe på at det dukker opp noe nyttig der i fra etter hvert.Hvor fant du foresten opplysninger om at Gudrun brukte etternavnet Wium?det har jeg aldri vært borti før og tror kansje det må være en skrivefeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Søk i 1910 Oslo på Gudrun født i Nannestad. Du får opp tre stykker, m.a. Gudrun Jonette Wium, gift og boende i Underhaugsv. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Legger en lenke til det siste barnet f.Rjuken. Her står det foreldrene gift i 1910 ?? Kildeinformasjon: Telemark fylke, Rjukan, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), Fødte og døpte 1919, side 120. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1476&idx_id=1476&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Takk Solveig..kildeinfo fra telemark hadde jeg alerede sjekket ut, det var der jeg først så at de giftet seg i 1910..men ble litt forvirret når jeg oppdaget vielsesdatoen som sto oppført sammen med registreringen av eldste datter...vet ikke lenger hva jeg skal forholde meg til, og det som er enda mer forvirrende er at de stadig dukker opp med nye etternavn..Gudrun Jonette finner jeg registrert med følgene etternavn: Karlsdatter,Olsen,Wien og nå Wium, Bernt finner jeg med Andersen, Andersen Svingen,Andersen Wien og bare Wien...her er det noe rart og hvorfor finner jeg ikke Bernt etter 1900 tellingene?snodige greier...han ville vel vært registrert selv om han var innlagt på sykehus el institusjon eller satt i fengsel? Har sjekket litt rundt dette også men foreløpig ikke funnet noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hvor finnes Wium ? (Finner en i Drammen i 1910,men hun heter Gudrun Alvilde) Det står Wien i FT 1910 på hun som bor i Underhaugsvn 2Lurer på om de som var på institusjon/sykehus er utelatt av personvernhensyn.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Wien Berghagen

Alvin..jeg tror du må ha lest feil,jeg får også opp 3 stykker med navn Gudrun født Nannestad, men det står Gudrun Jonette Wien, fikk nesten litt hetta her over enda et etternavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.