Gå til innhold
Arkivverket

[#83310] Hvor kom Anders Larsen Koen i Trondheim fra?


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Anders ble g. i Strinda (Bakke kirke) i 1791 m. Ingeborg Pedersdatter. I 1801 bor familien i hus nr. 40 i 'Forstaden Baklandet' og han er jekteskipper. Den 4. juli 1814 ble han handelsborger i Trondheim og registrert som høker Alderen oppgitt ved ft i 1801 og da de døde hhv i 1842 og 1848 indikerer at de er født hhv ca. 1767 og 1766. Koen er en gård i Salberg sogn på Inderøya, men jeg har ikke funnet dem i kb. for Inderøy eller Trondheim under døpte. Vet noen hvor Anders og Ingebor ble født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Hei,sitter med avskrift av manntallet for Inderøy fra 1779. På gården Koa er det ingen Anders som passer mht. alder. Jeg finner heller ingen Anders fra Koa som har blitt konfirmert i Inderøy (konfirmerte er registrert fra 1774). Finner heller ingen i de militære rullene som kan passe. Heller ikke blant fødte i Inderøy finnes noen Anders, født på Koa omkring 1767.Ser jo at han i folketellinga fra 1801 er anført som Anders L. Kovn - kan det være at ordet Koen fra da han giftet seg, er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg kan ikke skjønne hvorfor Anders Larsen Reitan kommer opp som forslag her?Det er i perioden 1765-1770 født 15 personer med fornavn Anders i Inderøy, flere av disse i 1767. Så hvorfor Anders Larsen Reitan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Og jeg skjønner ikke helt hva du mener med ' hvorfor Anders Larsen Reiten kommer opp som forslag'?Anders Larsen Reiten kom ikke som et forslag, men Anders Larsen f.16/7 med, for meg, uleselig gårdsnavn. Men i databasen står det Reiten, og det får ikke jeg til å passe. Jeg tror gårdsnavnet i krk.boka begynner med No../Mo.. eller noe lign.Jeg tror Anders Larsen Koen er den samme som Anders Larsen født 16/7-19/7 1767. Se foreldrenes vielse(4) der faren står oppført som Lars Halvorsen Koen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Berit jeg tror du har funnet frem til Anders Larsen Koens foreldre. Iflg. Inderøyboka (bd. II)var gården Koen 'øde' i mange år i første halvdel av 1700-tallet. Først i 1745 er det to brukere (oppsittere) der, Halvor og Eskild. Gården er delvis krongods og delvis eid av arvingene etter Andor Koen, Salberg kirke og major Coldevin. Det er rimelig og anta at Halvor og Eskild er etterkommere etter Andor Krongodsdelen ble i 1755 kjøpt av Peder Wittrum på Sundnes. I 1767 fikk Lars Halvorsen kongeskjøte på den del av Reitan (Sølet) som var krongods , men solgte det igjen i 1778. Min hypotese er at Lars Halvorsen var sønn til Halvor Koen og at Lars var far til Anders Larsen Koen som ble født på Reitan (Reiten). Er det en rimelig hypotese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Ok, da forstår jeg.Men det står faktisk Reiten (Reitan heter gården med 'dagens skrivemåte').Det som er anført i kirkeboka Lenkeer følgende:Anders Reiten fød d 16 Julÿ, fader Lars Haldvorss moder Marit Olesdr døbt d 19 ejusd Test: Ørger Reiten, Ole Ulstad, Sørren Lÿngstad, Gurru Thronstad, Margrethe Sundenæss. Introd. d. 20 Aug (så noe uleselig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Det er helt riktig at det står Reiten, men gårdsnavnet som i dag skrives Reitan har vært skrevet opå mange måter gjennom tidene og på 1700-talklet ble bl. a. skrivemåten Reiten brukt av presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg godtar at det står Reiten siden dere begge to er enige. Jeg ser tydelig at det står Reiten etter faddernes navn, men ikke foreldrene, og det 'irriterer' meg at jeg ikke klarer å se det. Trenger nok mere trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk skal du ha Hallvard, nå får jeg sove til natta. Ikke rart jeg ikke forsto. Jeg trodde moder var stedsnavnet. Og så leste jeg Gurru Reiten Thronstad og syntes det var rart med to gårdsnavn. Men overørte varselklokkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.