Gå til innhold
Arkivverket

[#83312] Et spørsmål om ekteskapsløyve i Sogn og Fjordane 1801.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Viser til debatt 83292 i Brukerforumet.[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=83292&sok=&nr=26&antinnlegg=8&startnr=&antall=&spraak=n#anker>LenkeMartin Andersen Endestad og hustru Anne Hansdtr. (Mari ved skifte etter Martin i 1807) var trolig fra Fitje i Naustdal og fikk bygsel i Endestad i 1766. De fikk bl. annet datteren Anne Sofie i 1775, som ved 1801 tellingen eri tjeneste på Fitje sammen med to av søskene sine.LenkeAnne Sofie blir gift med enkemannen Elias Andersen . I følge bygdebok for Naustdal var Elias og Martin/Morten brødre, og således giftet Anne Sofie seg med sin onkel. Jeg finner imidlertid ikke noe ekteskapsløyve knyttet til dette ekteskapet, og mitt spørsmål blir da om det i 1801 var mulig å gifte seg med sin onkel uten et slikt løyve? Her er vielsen i kirkeboka, post nr.2 i 1801. Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Etter at reglene for ekteskap i forbudte ledd ble endret i 1800 var det mulig å gifte seg med sin onkel/tante. Vi kan finne noen eksepmpler på slike ekteskapsinngåelser. Det er fortsatt mulig etter norsk lov. Ekteskapsforbud i dag er om ekteskap mellom søsken og ekteskap i direkte opp- og neadstigende linje, ekteskapslovens § 3:'§ 3. Forbud mot ekteskap mellom nære slektninger.Ekteskap kan ikke inngås mellom slektninger i rett opp- eller nedstigende linje eller mellom søsken.I forhold til adoptivbarn gjelder forbudet overfor både den opprinnelige slekt og adoptivforeldrene og deres slekt. Er adoptivbarnet blitt adoptert på ny, kan fylkesmannen likevel samtykke i ekteskap mellom adoptivbarnet og en av de opprinnelige adoptivforeldrene eller dennes slektning.' (http://lovdata.no/all/tl-19910704-047-002.html#3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Yngve for den avklaringen. Da var det altså fullt mulig at de var henholdsvis onkel og niese ved ekteskapsinngåelsen i 1801 uten løyve. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Tanta mi (fødd 1927) hadde ei brevvenninne som gifte med onkelen (Nordvestlandet); det er faktisk einaste tilfelle eg har høyrt om så nyleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Maria for innspillet ditt.Ja, jeg har jo hørt om lignende tilfeller, men det var mot slutten av 1800tallet. Jeg var ikke klar over at reglene på det området ble endret så tidlig som 1800.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.