Gå til innhold
Arkivverket

[#83313] Herman Kristian Olsen Kråkstad


Gjest hilde roos
 Del

Recommended Posts

Gjest hilde roos

Har lett og lett etter min oldemors søsken i et års tid.Det har ikke vært lett men i går kom jeg over Herman Kristian Olsen f 26/12 1911 Ski(Kråkstad).Har hele tiden trodd at han var født 1910 men det må være skrivefeil i kirkebøkene da han ikke er med i folketellingen 1910.Hans far Oscar Fredrik Kristiansen eller med Olsen som etternavn har vært vanskelig å finne.Han er født 3/3 1873 Kråkstad.Herman Kristian Olsen gifter seg med Jensine Amanda Stabbetotp f 12/11 1912 Skjeberg.De gifter seg 16/4 1938 i Ullerøy Kirke.Håper dette er bror til min oldemor.Er det noen som kjenner disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåp nr.6 Herman Kr. Olsen [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=526&idx_id=526&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Jeg tror nok det er dåpen i ministerialboka som er riktig ang. når han ble født. Det er nok skrevet feil ved vielsen. Fort gjort å gjøre en feil siden han var født på slutten av året i 1910 og døpt i 1911. Farens tittel og navn, skomaker Oskar Fredrik Olsen,er det samme ved vielsen og dåpen.Det ble født 2 Oscar i 1873 i Kråkstad: Nr. 33 Lenke nr.43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Hei.Takk til begge to.Da regner jeg med at jeg har funnet riktig person.Ble litt i tvil da jeg regnet med at Herman ville være med i folketellingen.Da har jeg jo funnet en av brødrene.De to andre kan jeg ikke finne i folketellingen 1910.Sigurd Magnus Christiansen(olsen) f 10/31894 Kråkstad.Trygve Christiansen(olsen) f 1898 men har ikke funnet hvor han er født men det står i folketellingen i Kråkstad 1900 at han er født i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lurer på om dette kan være Sigurd i 1910. Fødselsdatoen er feil, men jeg har inntrykk at det ikke er uvanlig i 1910-tellinga. Kan dette være Trygve i 1910. Har ikke datoen på han Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilde roos

Hei Berit.Takk for hjelpen.Angående etternavn på mor så er det riktige person for når hun dør så blir etternavnet hennes endret til Gabrielsdatter.Når det gjelder Trygve så må jeg nok søke i alle kirkebøkene i Oslo for å se om jeg kan finne han der.Har heller ikke funnet de døde jeg heller men i dåpen til Herman Kristian så er det en Sigurd Olsen som er fadder,mulig det er han ettersom de brukte Kristiansen eller Olsen som etternavn.Deres søster altså min oldemor ble konfirmert i Høland 1914 men jeg har heller ikke funnet Trygve konfirmert der.De har nok flyttet endel så blir det ikke lett.Mvh Hilde Roos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.