Gå til innhold
Arkivverket

[#83314] Hvem tror du at du er - på tv


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg synes også den første episoden i denne programserien var bra - både historiefaglig og journalistisk. Bjarne Brøndbo var dessuten en godt valgt 'hovedperson' av flere grunner: Han er kjent (og jeg mener det er viktig mht. den allmenne interessen for serien), han er folkelig (mange kan identifisere seg med ham) og han visste i utgangspunktet nesten ingenting om slekta si bakover (noe som bidro til å skape spenning).Slike times-dykk i enkeltpersoners slekt må selvsagt konsentrere seg om noen få aner - og rent dramaturgisk blir det da naturlig å velge ut det litt 'spektakulære', enten det nå gjelder flensborgere eller skogfinner. Jeg synes imidlertid 'klassebalansen' i programmet var god.Summa summarum: Dette var god reklame for slektsforskningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Når Benedicte Adrian kommer, blir det nordnorske polarfarere og sørlandske småbønder. Litt mer vanlige folk, det, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg er så avgjort enig med (50) og (51). Og tar man med seg at en programserie som dette må ha en almen underholdningsverdi, som jeg mener første episode har, gir jeg episoden terningkast 6 og gleder meg enormt til neste episode. Christian Ringnes er en slektning og jeg får av den grunn spesiell interesse for å se ham i aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Morsomt å se serien i kveld..... Og spesielt da den kom inn på historier som er delvis ukjente...Synd de ikke kom mer inn på Munthe slekten, som jeg og stammer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Ja, interessant. Christian Ringnes er vel omlag 11 menning til min mor, ettersom jeg regnet etter i farten. Ja, dem kunne nok gått videre bakover, men måtte vel slutte av programmet. Men neste søndag er det vel videre med en annen persons slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Olsen

Det var veldig intressant. Men jeg synest atte det var litt rart atte de ikke kom inn på morsslekten hans. Men de var kansje ikke _så_ 'interessante'... Dessuten så er det jo veldig begrenset hva man får med i ett program av en times varighet. Spennende og lærerik serie da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Synes ikke denne episoden var like bra som den første. Den ble ikke like spennende, og manglet den nerven som jeg merket i første episode med Bjarne Brønbo. Vi kunne med fordel fått innblikk i flere av anene og kanskje flere historier, det var jo ingenting fra hans mors side. Men det var likevel severdig tv, med flere interesante opplysninger om personer. Det som beveget meg mest var å se Tore Vigerust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Grete, tildels enig, kunne vært litt også frå mor hans si side og litt lengre bakover om Munthe folka. Var interesant å se Tore Vigerust. Har kun sett han innpå her før og på bilder på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det ligger vel noe i at disse programmene også skal skape noe interesse blandt folk flest til slektgransking. Der tror jeg første programmet fanget flere for hobbien enn dette siste.Skal bli spennende å se hvordan de resterende blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vi er heldigvis ikke like. Synes første program var helt uten den 'nerven' Grete etterlyste (59) og at regien var slapp. At programmet etter min oppfatning skuffet, skyldes altså verken Brøndbo eller bidragsyterne.Idag var programmet litt strammere, Ringnes har unektelig mange svært interessante personer i sitt slektstre - heldigvis konsentrerte man seg om få.Dette var bare min mening, jeg vet jo at 'terningkast 6' er en umulighet uten tung forankring på husmannsplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Fint program,men ble ikke bryggeriet etablert av brødrene Ringnes i 1877,og ikke 1876 som ble sagt??Klassebalansen her(Oddbjørns innlegg 51)forskjøv seg mot 'solid,borgerlig bakgrunn',men etter mitt syn er det viktig å få med seg alle samfunnsklassers historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg synes begge programmene til nå har vært gode. Det var kanskje færre 'overraskelser' denne gangen, selv om en del av det som kom fram, var ukjent for hovedpersonen. Christian Ringnes' slekt er (i hvert fall ut fra de slektssammenhengene som ble dokumentert i programmet) et eksempel på en relativt homogen 'overklasseslekt' - men det er vel OK. Man kan jo ikke dikte fram husmenn der de ikke finnes. Den 'klassebalansen' jeg nevnte i forbindelse med Bjarne Brøndbos slekt, kan selvsagt ikke gjelde normativt for alle programmene i serien. Jeg vil jo tro (og håpe) at når hele serien er vist, har vi fått et nokså godt tverrsnitt av norsk slektshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Programmet har eg inga mening om. Verre var det at nrk.no inviterte til 'nettmøte' etterpå. Kven dei to glade amatører er som svarde på spørsmål frå innskrivarane, veit eg ikkje. Dei er for meg heilt ukjende - har aldri sett namnet deira her på forumet. Men den seansen var eit fagleg lavmål, for dei kunne jo ikkje ein gong det mest elimentære. Ein skandale frå NRKs side, spør du meg - og det har eg skrive til dei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Har nå fått sett programmet på nett-TV og jeg er godt fornøyd også med dette programmet. Her beveger vi oss stort sett innen det solide borgerskap i Oslo med et lite sidesprang til Danmark. Syntes tilknytningen til Kristianiabohemen var spennende og kunne gjerne ha tenkt meg at dette vart sterkere vektlagt i programmet. Ellers gjorde jo Vigerust sin 'oppstandelse' et visst inntrykk. Har aldri hørt ham snakke tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bjørn (66). Jeg har nå lest referatet fra nettmøtet på NRKs nettsider, og en kan selvsagt diskutere kvaliteten/presisjonsnivået på noen av svarene. Når en skal svare på spørsmål mer eller mindre på sparket, må det jo imidlertid bli en del henvisninger til instanser der det er mulig å få videre hjelp. 'Fagleg lavmål' og 'skandale' er sterke ord, som jeg ikke synes det er dekning for å bruke her - og 'dei to glade amatører' er jo faktisk kjente navn i sentrale posisjoner i DIS-Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det var deilig for en gangs skyld å få slippe 'han Per oppi Lia' o.s.v. Her var det gammel bondeslekt iblandet litt halvbemidlet borgerskap, og ovenpå det hele en dæsj med adel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette programmet gav bare minimale utslag på statistikken over søk/nedlastinger i Digitalarkivet. Reduksjonen i trafikk under programmet denne gangen var under 5%, mot 50% sist søndag. Det blir spennende å se på tallene for NRKs seere under programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(66) skyter mer over mål enn hva som er tillatt. De som svarte på nettmøtet er mer kjent for meg enn hva nr (66) er :-) Muligens er (66) ikke orientert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er til en viss grad enig med Bjørn (66). Jeg har nå lest alle spørsmålene og svarene Lenke, men det jeg reagerer mest på er at representantene fra DIS har glemt å henvise til Norges beste nettsted for etterlysninger og hjelp, Digitalarkivets Brukerforum. Det synes jeg er meget betenkelig, men det var kanskje bevisst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg gledet meg til å følge denne serien.Første program var bra synes jeg.Med ganske like aner som mange av oss 'vanlige'mennesker.Dette programmet med Ringnes synes jeg kunne kommet til slutt faktisk.Det er jo ikke mange med denne bakgrunnen.At det i alle familier finnes sorte får fikk vi vel når man gikk på denne 'Morgenstjerne'han var vel kanskje den eneste man fikk følelsen av var 'normal'.Neida misforstå meg rett,jeg likte programmet.Men synes at for oss vanlige slektforskere,er det kanskje ikke dette vi finner i våre aner.Og så blir man litt 'misunnelig'på de som har ett perfekt anetre.Gleder meg allerede til neste program:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

For meg var programmet med Bjarne Brøndbo langt mer interessant og vesentlig. Det hadde sterkere innslag av slektsforskning, med tråder i flere himmelretninger og over et mye større område. Håper det blir flere slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.