Gå til innhold
Arkivverket

[#83314] Hvem tror du at du er - på tv


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

.... så da kan vi kanskje gå tilbake til å diskutere SLEKTENE som er presentert i disse programmene?Og for oversikts skyld kunne det kanskje være greit å opprette et nytt tema for hvert nye program?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(127:) Ifm. det første programmet (for en drøy uke siden) er flg. debatt/tema etablert: ''83608: (NRK) Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.'' (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Enig. Det var jo en klok hovedperson, og når ikke selve jakten i protokollene ble hovedutfordringen, så ble jakten på familietradisjon og enkeltmenneskers skjebner viktigere. Det var inspirerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

tilsvarende som 1. programmet. Mennesker med Opp- og ned-turer i livet.Men hvor kommer navnet Adrian i familien. Forbindelse til slekte Falch/Falk i Nord-Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

En del bra var det nok, men skulle ønske dem hadde gått lengre bakover i tid. Det med Amundsen og 'Gjøa' og det var litt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Otto, tenkte på den slekten jeg også. Må vel ha vært en Adrian en plass om man hadde gått litt lengre tilbake i tid. Var vel ikke så mange som het det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Var jo heller ikke uvanlig at man tok navn av andre personer som var driftige, kjente etc. Mange er jo oppkalt etter både lensmann og prest uten forbindelse ellers :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Otto Jørgensen (131) ang. en eventuell forbindelse til slekten Falch i Nord-Norge:Da han arbeidet med denne fjernsynsserien, spurte Tore Vigerust meg om noen Falk'er/Falch'er i Nord-Norge - han hadde kommet tilbake til en Falk i Nord-Norge, men hadde ikke klart å knytte ham til den store nordnorske Falch-slekten. Jeg vet ikke om dette var i forbindelse med Benedicte Adrians slekt eller om det hadde å gjøre med en av de syv andre hovedpersonene i denne serien. Han hadde også et spørsmål om denne Falk'en i en tråd her på Brukarforum, men jeg finner ikke igjen den nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Du ser at min kone og jeg er knyttet sammen til noen av de eldste grenene i Norge av den Nord-Norske grenene av Falch. Det er jo laget mye om disse, bl.a. på http://www.nose.dk/Norge/ Alt skal jo ikke spises rått, men det er spnnende tanker om flere knyttinger som selvfølgelig må verifiseres. Mye er også diskutert i mange linker her på DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I lensregneskapene for Nordland har jeg lagt merke til noen Adrianer som ikke kan ha noe med Adrian Jacobsson Falck å gjøre, - i alle fall kan de ikke være etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er tråden der Tore Vigerust stilte spørsmål om denne Falck'en (jfr. mitt innlegg 136) - se hans innlegg nr.25 (og svar i innlegg 28) i debatt 81616 - Lenke . Men som sagt vet jeg ikke om spørsmålet hadde å gjøre med Benedicte Adrians slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Otto, ja jeg har også linjer bakover dit på både far og morsiden. Den ene linjen er vel rimelig sikker, den til Michael Adriansen i Bergen, Eivindvik/Gulen linjen er vel mer usikker. Til Finn, ja, trenger ikke være forbindelse til Falck folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Koste meg med programmet 'Hvem tror du at du er?' med Benedicte Adrian i kveld. Litt vel sentimentalt til tider, men ellers mange sterke historier og interessante personligheter. Forstår godt at hovedfokuset ble på Adrian'ene bakover (også jeg lurte på hvor navnet Adrian kom fra), men fint at morfarens bakgrunn - og hans søskens skjebner - kom frem. Så får vi håpe at Benedicte også får sett litt på mormorens og farmorens aner etter hvert.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Johan Adrian Johannesen var en bror av min oldemor, og så langt tilbake som jeg har kjennskap til slekta var det ingen Falch'er inne i bildet. På farsiden kan en stor del av slekta føres tilbake til Torneådalen. Johan Adrians mor var Ane Adriansdatter og morfar Adrian Hemmingsen. J.A var sammen med sin fetter Johan Bomstad stifter av Frimeningheten i Balsfjord i 1856, og etter at Bomstad reiste til USA, var J.A. disssentermenighetens leder. Religiøsitet og disssenterbevegelsen kom til å prege familien. Alle barna til J.A var dissentere. Sønnen Hans Christian var i flere år leder av bevegelsen i Tromsø, og fortsatt hører en stor del av familien i dag til Frimenigheten. At de ikke hørte til Statskirken, var årsaken til at eldste sønnen Edvard Holm fikk anlagt den private Kirkegården på gården på Sandøra. Det er bare få år siden den siste begravelsen der. Så dette med familiens religiøsitet og dissentertilhørigheten burde kanskje ha kommet litt frem i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Etter min mening er det tidspunktet når Adrian som navn kom inn i familien. Det trenger ikke nødvendigvis være slektsforbindelser, men andre relasjoner som gjorde at navnet ble tatt i bruk.Detter er jo ikke annerledes enn mange andre navn som er tatt i bruk i familier, gjerne med bakgrunn i helt andre forhold enn ren slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Alfred Maustad sin mor var Lovise Karlsen. Hun stammer fra Dorthea Pedersdtr Falch, f. ca 1762. Står om dette i Slekten Falch, utgiftt av Arnt O Åsvang, utgiftt 1982 og andre hefter av samme forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Otto 14) Adrian-navnet kom inn i slekta da Adrian ble døpt i 1769, foreldre Hemming Haagensen fra Kaldsletta og Marith Hansdatter fra Sandøra i Balsfjorden. På den tiden ser man at Adrian-navnet hadde blitt tatt litt i bruk. Ebeltoft-familien på Langnes ble inngiftet i Helgøy/Skogsfjorden. Der ser man at Adrian-navnet ble brukt, og der kan der være en forbindelse med Falch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.