Gå til innhold
Arkivverket

[#83314] Hvem tror du at du er - på tv


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

Til (149) Det høres spennende ut.Til 150. Anbefaler at de som vil ha all informasjone fra Åsvang sine hefter, kontakter Helgeland Historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Benedicte Adrian's morfar kom såvidt jeg forsto av søndagens TV-program fra gården Vatsendvik i Ryfylke. Noen som kan fortelle hvor denne gården ligger ? Jeg finner den ikke på de kart-søkene jeg kjenner på web ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ja, det må nok være Vassendvik i Tysfjord. Litt av en plass, såvidt det framgikk av TV-programmet. 'Norgeskart' har til og med et luftfotografi av stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her er link til eit kart som viser Vassendvik i Tysvær i Ryfylke. LenkeVed å bruka menyen til venstre kan ein zooma inn eller ut (Sjå også menylina øvst), sjå på flyfoto (ligg under temakart) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I Tysvær bygdebok står garden nevnt som Vassenden. Har kjørt den veien flere ganger. Jeg hadde endel av disse forfedrene hennes i min database. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Till Øyvind KleivenTACK! Två fina DVD i postfacket på jobbet idag, jag har varit på hytten och började arbeta nu. En helkväll med Hvem tror du at du er väntar!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Litt suplement til 158Vassenden står i Bind nr 6, side 793 og utover, ISBN 82-7096-327-5. Det synes som gardem var nevnt ca 1510 etter at den lå døde etter svartedøden og var i første kjente tid etter det Krongods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Adrian er ikke sjelden blitt brukt som fornavn i Nord-Norge. Så Johan Adrian kan ha vært hele fornavnet til J.A.Johannesen. Og en generasjon eller to senere har man tatt Adrian som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til 151Jeg vet også at Adrian ikke er ukjent i Nord-Norge, men det er også derfor jeg presiserer at det første gangs bruken som kan være av interesse. Bruker en FT etter 1800 så finnes navnet flere steder, men det er alltid av interesse knyttet til når et navn tas i bruk første gang flere steder og om dette har sammenheng.Et søk på SSB i dag gir6702 menn som har Adrian som første fornavn.5542 menn som har Adrian som eneste fornavn.Men det er ikke relevant å nytte det i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I ei bok Sherburne County Heritage side 72 finner jeg Christian Anderson and Ellen Marie Adriansen. Det ble viet i Elk River, Scherbune Co. MN 9. nov. 1883. Ellen var datter av Adrian Falk Johannesen og hustru Grete Marie Holgersdatter. De bodde i Mo i Rana da deres datter Ellen Marie Adriansen ble f. Kristian Andersen var f. på Mellom-Moa, Snesbøl i Eidskog 8. juli 1861. Det står videre i boka at de var typisk norsk, meget hardt arbeidende. Ellen døde 16. april 1940. Paret fikk 10 barn. Jeg kjøpte denne boka i 2004 da jeg var på besøk i Orrock, Sherburne Co. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

[url="http://polarlitteratur.com/skipp33.htm>http://polarlitteratur.com/skipp33.htmJohan Adrian JohannesenJohan Adrian Johannesen var født i Balsfjord omkring 1815. Han drev som fisker og gårdbruker til omkring 1850. Han kjøpte da den lille jakten «Møllerpigen» som han drev håkjerringfiske og fangst med. Et år fikk Johannessen fartøyet sitt skadet i isen ved Sydkapp, men satte taljer i en stor isdregg som var festet i en storis, og fikk fartøyet krenget over så lekken kunne stoppes med seilduk og bord.I 1858 fikk han høyre skulder og arm skadet ved vådeskudd i fangstbåten.I 1866 kjøpte han eiendommen Hungeren ved Tromsøysundet, hvor sønnen, den bekjente ishavsskipper Søren Johannessen, senere bosatte seg. I 1868 fikk J. Johannessen et øye ødelagt, idet en knallperle gikk inn i øyet. Etter dette deltok han ikke selv i ishavsfart som skipper.Etter «Møllerpigen» kjøpte han «Elida» og senere jakten «Elvine» og «Lydianna». Til sine sønner, Hans, Søren og Edvard kjøpte han jakten «Cecilie» og skonnerten «Nordland». Han var en merkelig netthendt mann, som selv reparerte omtrent alt mulig til sin gård, og så langt han kunne få tid, også båter fangstredskaper m. m.Johan Adrian Johannessen døde på sin gård Sandøyra i Balsfjord i 1898.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide
http://flowerpot.myftp.org/slekt/bbb/61.html Johan Adrian Johannesen søn av Johannes Abrahamsen Sletnes, der var kvæn ( ) og Ane Adriansdtr. (søster til Søren Adriansen og flere) var en for sin tid driftig foregangsmann. Han opførte saaledes i sin ungdom sagbruk og mølledrift ved en elv i Middagsbugten. Den stod imidlertid kun noen faa aar. Han drev i flere aar med stort jeld ishavsfangst. Han eiet i sin høieste velmakt en skonnert og 2 jagter, som førtes av hans sønner Edvard Holm Johannesen (deltager i Nordenskjolds Vega-ekspedition), Hans K. Johannesen og Søren Johannesen. Selv blev han ved et vaadeskud paa Spitsbergen berøvet synet paa sitt ene øie og fikk en skulder skadet. Han var ogsaa i sin tid en varm og fremragende leder for dissenterbevegelsen i Balsfjord. Han blev blandt sine sambygdinger anset for aa være en meget rik mann, og et fortelles, at en av hans sønner engang skal ha uttalt: 'Det er umulig for os aa bli fattige'. Denne formentlige umulighet inntraadte dog. Formuen svandt ganske inn, og han døde i stor fattigdom. Heller ikke hos sønnerne blev der tilbake noen rest av den tidligere formue.Mer om Ane Adriansen aner hvis du følger lenka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Johan Adrian Johannessen f 27. jan 1821, og er døpt Johan Adrian. Og fornnavnet Adrian har han fra sin morfar som også måtte ha hett Adrian (ettersom mor heter Anne Adriansdatter).Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Ministerialbok nr. 7 (1821-1828), Fødte og døpte 1821, side 10-11.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9702&idx_id=9702&uid=ny&idx_side=-6>LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

--Karen Styrvold var en datter av Peter Tordenskjolds mor.--Denne setningen siteres i (164). Med Peter Tordenskiold menes vel normalt sjøhelten som ble født i 1690.Siden Karen Styrvold tydeligvis lever på andre halvdel av 1800-tallet, så må en jo lure litt på hvordan dette kan henge sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Vassendvik i Nedstrand er normalt en øde plass med lite trafikk, men våren 1984 valfartet folk til dette stedet da det her var panoramautsikt mot Statfjord B plattformen som ble satt sammen her i den djupe Yrkjefjorden og en av de nysgjerrige var meg. Legger ved et par bilder fra den tida med bilde av endestasjonen Vassendvik med en av mine utgåtte biler og utsikt mot plattformen før den ble slept ut på det åpne hav. Mvh.Johan Arthur Hansen

bilete10934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

FT1865: Lenke Listenr. Gardnr Gate Kjøpstad 368 368 414, 147 Værftsgaden Tromsø Personnr. Nytt hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Merknad (person) Svin3767 1 1 Just Jæger Jørgensen Skipper g 47 m Vaagens 23768 2 Karen Bergithe Størvold hans Kone g 47 k Trondhjem3769 3 Odin Martin Jørgensen* s Værftsarbeid. ug 20 m Trondhjem3770 4 Conradine Fredrikka Jørgensen* d ug 16 k Tromsø3771 5 Marie Bergitte Jørgensen* d ug 14 k Tromsø3772 6 Bernhard Julius Jørgensen* s ug 12 m Tromsø3773 7 Berenhardine Margrede Jørgensen* d ug 9 k Tromsø3774 8 Conrad Edevin Jørgensen* s ug 7 m Tromsø3775 9 Fritz Christian Jørgensen* s ug 2 m Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (170):Tenkte jo på muligheten av at det kan være en yngre med samme navn, men akkurat det etternavnet kan ikke forventes å bli brukt videre, noe det jo tydeligvis likevel blir.En annen mulighet er at det er feilskrevet for at nevnte Karen er en ætling av -- ikke datter av.Fødselsåret her får andre svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Karen Bergithe Olsdatter Styrvold (Størvold) f: 9/9-1821 og døpt 14/10 Byneset. Foreldre Ole Ingebrigtsen og Marith Christophersdatter. Disse hadde giftet seg i 1819, begge af Byneset Sogn. Karen konf. i Domkirken i 1836, faren Ole kalles da jægteskipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for opplysningen.Da kan hun ikke være datter av moren til Tordenskiold 'den andre' heller, siden han er født i 1767.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(173:) En skulle tro at Karen Bergithe Størvold f. 1821 med foreldre foreldre Ole Ingebrigtsen og Marith Christophersdatter, begge fra Byneset, g. 1819, må ha sine aner på Oppdal, der gården Styrvold/Størvold/Størvolden ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.