Gå til innhold
Arkivverket

[#83317] Sverige, Råda, Værmland; Carl Johan Lamberg til Bergen


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg ønsker hjelp til oppslag om denne familien;Carl Johan Lamberg gm Mathilde. Kom til Bergen før 1920 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=adressebok&sideid=227&innhaldid=4&storleik=>LenkeVed dåpen til hans sønn Johan er det oppført at sønnen Johan ble født i Værmland i 1884 LenkeMed sin første kone hadde han foruten Johan Alfred, også sønnene Frithjof og Albert, bosatte i Sarpsborg. Johan Alfred var bosatt i Bergen og døde i 1963.Carl Johan Lamberg blir siden gift med Nilsine Bertine Amundsdatter Træet, f 1879, og får med henne sønnen Harald. Det er umulig å finne ut når Harald ble født, døde (på gravminner er det ikke oppgitt noen data bortsett fra navn) eller når foreldrene ble gift.Harald og konen i 1958 LenkeCarl Johan Lamberg dør i 1942 Lenke og hans andre kone i 1957 LenkeSe også debattene Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Han hette inte Lamberg förrän efter 1890, som soldat hette han Torpman. Här i folräkningen 1900, då han redan försvunnit till okänd ort:Torpman-Landberg, Karl Johan 1864 Far Johansdotter, Matilda 1855 Mor (Barn), Johan Alfred 1884 Barn (Barn), Karl Fritiof 1892 Barn (Barn), Gustaf Adolf 1897 BarnPost 2143014Torpman-Landberg, Karl Johan Arbetaref. 1864 i Södra Råda (Värmlands län, Värmland)Gift man, far i familjenKvarstående obefintliga sedan åren 1891-1900 Södra Råda (Värmlands län, Värmland)Födelseort i källan: Södra Råda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

HAn hette Petersson eller Ek i efternamn innan han blev soldat, här i Västra Eketorps soldattorp 1860-65 (Södra Råda AI:14 (1861-1870) Bild 190 / sid 184 (AID: v28752.b190.s184, NAD: SE/GLA/13538)

bilete10702.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Födelsedaton för sönerna Johan Alfred och Carl Fritiof stämmer exakt med folketellingen 1910 i Norge. Men han kallar sig alltså Landberg i Sverige från 1890 då han slutar som soldat. 1895 försvinner familjen från socknen, utan att ta ut attest.Sonen Gustaf Adolf införs senare i husförhöret under obefintliga som född 7/10 1897 i Ullensaker, Norge. Carl Johan Torpman-Landberg(Lamberg) gifter sig med Matilda Johansdotter (som ibland står som Hilda Maria) den 6/6 1885.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Arnfrid: Du har sett han i 'Døde i Domkirken sokn i Bergen 1912-80' ?Er eg heldig får du han på denne lekkja: LenkeMen eg finn ikkje dødsfallet korkje på kone nr 2, eller kone nr 1. No veit du når kone 2 døydde: 1957. Og kone 1 er død mellom 1920 og 1934. Men IKKJE nødvendigvis i Bergen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Chris,Dette var jo fantastisk at du hadde denne infoen.Her er de to andre sønnene til Carl Johan og Mathilde i 1910 Lenke og vi ser at Johan er gift med Ida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(7) Det var startsiden det.Jeg har dødsfallene til Carl Johan, 1942, og Nilsine Bertine, 1957. Jeg har imidlertid ikke fødselsår og dødsfall til deres sønn Harald, ei heller til Carl Johans første kone, Mathilde, men hun kan ha dødd i Sarpsborg før Carl Johan flyttet til Bergen sammen med sin yngste sønn.@Skal se om jeg finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Til liten hjelp sikkert, men mine foreldre hadde som naboer en familie Lamberg hvor han var bussjåfør. Jeg kan ikke huske fornavnet, men kanskje Harald? De hadde to døtre og bodde i Skytterveien 33, 9. etg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, jeg vet ikke, men i 1958 bodde Harald og konen fortsatt i Asbjørnsensgt 22. Da var han spedisjonsinspektør. Så er det jo slik at det allerede var en slekt Lamberg i Norge, vi kjenner de jo fra Kvinnherad (birkedommer) og fra Kvalheim i Manger. Om der kan være noen forbindelse ser det jo da ikke ut for at det var, siden disse svenske opprinnelig het Landberg.På gravminner er det kun et trekors på Haralds grav på Solheim. Ingen data forøvrig. Det bor en kvinne med samme navn som hans kone i 1958, om det er konen da??, i dag nær Sarpsborg. Hun er f i 1938..... Konfidensielt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er da Gustav Adolfs dåp i Ullensaker i 1897 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=44&filnamn=DP02351892&gardpostnr=517&personpostnr=3950&merk=3950#ovre>Lenke de har da bodd i Norge i 7 år, altså fra ca 1890.Innflytting til Ullensaker 1898 Lenke her står det at de ble viet i 1895.i 1900 er de i Skedsmo og bruker Langberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, - dette gjelder at jeg holder på å lage en slektsbok for en av mine svigerinner. Harald er en hittil ukjent fetter til min svigerinnes avdøde mor, f 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.