Gå til innhold
Arkivverket

[#83323] Lorentz Peter Thoresen - Krsitiansund / Rjukan / Kragerø / Sandefjord


Gjest Karl Erik Birkeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Karl Erik Birkeland

Leonhard Sverre Thoresen ble født utenom ekteskap den 18. august 1909 i Svolvær. Hans mor Therese Jørgine Kjær Hansen (senere gift med Olaf Aaraas) arbeidet som kokke i Narvik-traktene og ble gravid med Lorentz Peter Thoresen (navnet er skrevet opp med ulike varianter av Lorents/Lorentz, Peter/Petter og Toresen/Thoresen i kildene jeg har tilgang til - det er heller ikke konsekvent hvilket av fornavnene som står først). Det er barnefaren jeg her prøver å finne flere opplysninger om.Lorentz Peter Thoresen var ingeniør og reiste rundt på flere anlegg, men var i lengre tid knyttet til Norsk Hydro. I 1910 ble han folketalt som boende på et pensjonat i Kristiania (Lenke), men med midlertidig bosted i Menstad i Gjerpen. Folketellingen påstår videre at han var født 20. juli 1881 i Kristiansund. Jeg har ikke gjenfunnet ham i kirkebøkene derfra (disse er brannskadde).Lorentz giftet seg senere, med hvem er ukjent.Det lille jeg ellers vet er at han var kommuneingeniør i Kragerø i mange år. Senere skal han ha flyttet til Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Den Lorentz i ft 1910, heter Lorentz Patrik Thoresen. Han er i Trondheim i 1900. Her er konfirmasjonenKildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kristiansund, Ministerialbok nr. 572A15 (1880-1900), Konfirmerte 1896, side 106. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6800&idx_id=6800&uid=ny&idx_side=-113>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei. Jeg fant dette i en manntallsliste fra 1925 for Kragerø:Bosatt i Smedsbukta 12.Lorentz P.Thoresen f.1881 StatsingeniørMita Thoresen f.1888 gm.Lorentz P.T.Anna Thoresen f.1857 enke.Smedsbukta 12 er revet i dag.Håper at dette var til noe hjelp. Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Erik Birkeland

Dette er nok rett Lorentz, og den siste er nok hans mor (selv om hun er registrert som født i 1854 i andre kilder). Mita er ny for meg. Det er et uvanlig navn, i 1910-folketellingen forekommer det bare på to personer, begge innvandret fra Danmark (ingen av dem er i nærheten av å stemme med fødselsåret her, dog). Er du sikker på stavemåten? Kan det være en forkortelse for Marita, Margarita etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Ja, det står Mita. Teksten er veldig tydelig og kan ikke feiltolkes. Men det kan være et kallenavn, jeg har sett at andre med kallenavn har blitt bokført med det, istedenfor det egentlige fornavnet.Når det gjelder fødselsår,kan det også forekomme feil i slike manntallslister.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.