Gå til innhold
Arkivverket

[#83337] Adopterte sin rett til å få vite om dei har biologiske sysken/familie


Gjest Harald L.Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald L.Bakke

Eg er blitt kontakta av ein person som er adoptert. Vedkommande har vore i kontakt med fylkesmannen sitt kontor og fått opplysningar om mora sitt namn og relevante opplysningar i saka. Ho er IKKJE interessert i kontakt med barnet. No lurer den adopterte på om ho/han har krav på å få vite om ho/han evt. har biologiske sysken, besteforeldrer i live etc.Nokon som kan hjelpe meg/oss med det spørsmålet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Den adopterte har dessverre svært få rettigheter i så måte, og de få rettighetene vedkommende fortsatt har vil gå i graven med ham eller henne. Jeg har tidligere ivret for at de slektshistoriske foreningene bør ta et initiativ her for å styrke adoptertes rettigheter og å sikre innsynsrett også for adoptertes etterkommere. Her er det en stor - og viktig - jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Jeg blir litt usikker av det dere skriver og at jeg kanskje vet for lite.For en av mine venner, født på 50-tallet, fikk for få år siden vite at hans foreldre egentlig var adoptivforeldre. Av fylkesmannen fikk han oppgitt sine biologiske foreldre ved navn og fødselsdato, men intet mer. Da kom han til meg og mine erfaringer fra slektsgranskning. Det var ikke mye arbeid for meg å finne ut mer om disse og finne personer som kunne fortelle mer, og innen få dager kunne han prate med sine (nye) søskenbarn på telefon.Jeg forstod det da slik at adoptivbarn hadde rett til å få vite identiteten til sine biologiske foreldrene. Så er det selvfølgelig en del praktiske hindringer mht sperrefrister ol nærmere vår tid, men det gjelder jo generelt. Når jeg selv har behov for å finne flere søsken i 'normale' familier i vår tid, kan jeg ikke henvende meg til Folkeregisteret, Fylkesmannen el lign instans for å få vite det der.Det er derfor jeg blir usikker på de problemstillingene dere antyder i de to første innleggene her ...eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Eric (3),Det er riktig at den adopterte har rett til å få vite hvem de biologiske foreldrene er. Men, meg bekjent, er denne retten kun forbeholdt den adopterte selv. Den adoptertes barn har altså ingen rett til å få vite hvem de biologiske besteforeldrene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Takk for responsen frå dåkke alle. Alle innspel er like verdfulle. :)Aase eposten kjem iløpet av dagen, fruen treng hjelp no med juleforberedelsane....! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Den bort adopterte har sin fulle rett til å få vite hvem de kjødelige foreldre er. Men vedkommende må ha fylt 18 år er det blitt meg fortalt. Om det stemmer da. Søknaden må sendes til Fylkesmann. Har i min karriere tid i dette gamet funnet adopsjoner i mikrofilmer av kirkebøker som jeg har lånt, som egnetlig er klausulert. Det forekommer glipp. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.