Gå til innhold
Arkivverket

[#83339] Gårdshistorikk Sperstad - Rødøy


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Hei.Jeg samler litt om gården Sperstad i Rødøy.Jeg tror jeg har fått med de fleste kilder som er tilgjengelige - utenom på mikrofilm?Er det noen som vet om noen flere kilder eller som har ytterligere opplysninger?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Sånn, jeg regner meg omtrent som ferdig på Sperstad. Litt finpuss på oversikten så er det greit.Interessant å se slektsrelasjonene på Sperstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om du har opplysninger fra matrikkelen 1723 for Sperstad i Rødøy? Jeg har kopi med navn på brukere, og opplysninger om forskjellige forhold på gården i 1723(beliggenhet, om det var kvern, hvor mye de betalte i skatter osv.). Vet ikke om det er av interesse. Jeg har kopier for alle gårdene i Rødøy ved matrikkelen 1723.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå hadde jeg ikke riktig alt jeg skrev over her for Sperstad i Rødøy, men på kopien jeg har står det: Rødøy kirke var eier av Sperstad i 1723, og det var 2 oppsittere:-Paul Pedersen hvor takst etter gammel matrikkel var på 1 ort og 12 skilling, og gammel leilendingsskatt var på 30 skilling. Takst etter den nye matrikkelen var på 1 ort og 12 skilling, og Reduksjon til kommende matrikkel var på '-2-'-.Leilendingsskatt etter den nye matrikkelen var på 48 skilling-Jonn Hansen: Han står med akkurat samme føringen somn Paul, men tallet for leilendingsskatten er borte i kopien.Samlet for disse er takst etter gammel matrikkel på 1 riksdaler, og gammel leilendingsskatt på 60 skilling. Takst etter ny matrikkel var samlet på 1 riksdaler. og reduksjon til den kommende nye matrikkelen var samlet på '-4-'-'. Samlet leilendingsskatt var på 1 riksdaler, og kanskje noe mer som har kommet bort på kopien.Jeg har kjøpt mikrofilmen med matrikkelen 1723 for Helgeland, og kan skrive resten senere. Det er en generell del, og en del med opplysninger på brukere. Jeg kunne også tatt kopier fra mikrofilmapparatet og sendt deg det i posten, men da må du sende meg adressen din på denne mailadressen; anlih@ktv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ut til å bli vanskelig å få sendt noe mail, siden jeg ikke har fått sendt mail til andre på grunn av tidsavbrudd. Derfor legger jeg inn det jeg har funnet på mikrofilmen her:På generell del: Eier av Sperstad i 1723 var Rødøy kirkee. og det var 2 oppsittere der. Det var ingen husmannsplass, og det nevnes noe om at det var 'brendetilfang' bak noe. Det vil si at de hadde ved. Det nevnes noe om fiske i Sperstad, og noe om vann. På den andre halvparten var jorda tungvunnet, men jeg forstår dessverre ikke hva som står på den første halvparten her. Dette var samlet for de to brukene: Det var sådd 9 tønner blandkorn, og avlingen av dette var på 7 tønner og 4 skjepper. Her var det 8 kyr, 12 småfe og 3 hester(??). Takst etter gammel matrikkel var på 1 riksdaler, og gården har i matrikkelen fått nummer 30Så er det en del som er ført for hvert enkelt bruk, men det var de samme opplysningene for hvert enkelt bruk. På den ene halvparten var Paul Pedersen oppsitter, og på den andre var Jon Hansen oppsitter. Jeg har jo skrevet om noen av skattene i forrige innlegg, og starter med det siste jeg skrev der siden jeg manglet noe der på kopien min: Leilendingsskatten etter den nye matrikkelen var på 48 skilling for begge, og de betalte hver 8 skilling i odelsskatt, 16 skilling i leding(leidang som var en skatt for utrustning av militære), og de vant 18 skilling hver. Det er på hver ført 46 skilling i 'tolding'. Årlig ansatt tiende var: Blandkorn for 3 skilling eller 47 og 1/2 på hver, og ost for 8 skilling eller 16 og 2/3 på hver.Jeg kan fremdeles kopiere disse sidene og sende deg i posten, og har dessverre ikke datakunnskapene som skal til for å scanne og sende deg på mail. Nå får jeg jo heller ikke sendt noe mail, og akkurat det må jeg vel ta opp med internettleverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Flott. Det er fin som det er.Men er du sikker det står Jon Hansen? Jeg er rett og slett usikker på hvem det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det skal selvfølgelig være Joen Benjaminsen, og jeg har tidligere skrevet det i slektsprogrammet mitt. Han var gift med Lisbet Pedersdatter i hennes 2. ekteskap. Hun var tidligere gift med Hans Joensen Strømsvik født ca 1675, og bruker i Sperstad i 1701. Hans døde i ca 1721, og det var skifte på han i Sperstad da.Forstår ikke hva jeg tullet med nå når jeg leste det som Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det skal selvfølgelig være Joen Benjaminsen, og jeg har tidligere skrevet det i slektsprogrammet mitt. Han var gift med Lisbet Pedersdatter i hennes 2. ekteskap. Hun var tidligere gift med Hans Joensen Strømsvik født ca 1675, og bruker i Sperstad i 1701. Hans døde i ca 1721, og det var skifte på han i Sperstad da.Forstår ikke hva jeg tullet med nå når jeg leste det som Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.