Gå til innhold
Arkivverket

[#83345] Johan Theodor Johnsen og en sølvskje med inskripsjon.


Gjest Erling S.Kielland
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling S.Kielland

Jeg har en gammel sølvskje med inngraverte forbokstaver til et slektsmedlem. Pluss forbokstavene til en annen og ukjent. Og en dato og et årstall.J.T.J og A.J og 25/8-85 (1885) Johan Theodor Johnsen er førstnevnte. Han var født i Buksnes Sogn i Vestvågøy 17/3-1863. Kan noen finne ut hvem A.J er ? og hva skjedde på denne datoen ? Er dette mann og kone og deres bryllupsdag. Jeg finner ingen John.T Johnsen med ovennevnte fødselsdato i noen folketellingerErling S.Kielland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Takk for svar Erling T. Jo dette er rett person som liten. Og faren var fyrvokter flere steder. Men fremdeles gjenstår spørsmålet om hvor 'det ble av' Johan Theodor Johnsen som voksen mann, og om det var hans kone som hadde initialene A.J. Kan han ha forlatt landet etter 1885, da han var 22 år og kanskje giftet seg ?Erling S.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Et tips:Mine oldeforeldre Torkild Andersen Valand og Ingeborg Olsdatter Hartmark giftet seg i 1865. På sølvskjeen jeg har etter deres bryllup, en gave, står det T.A. og I.A. De kalte seg siden for Valand, ikke Andersen.Derfor trenger ikke den eventuelle konen til Johan Theodor hete noe med J til 'jentenavn', det kan være J for Johnsen etter hennes (eventuelle) mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Hei,Denne Johan Teodor Johnsen er bror til min tippoldemor Anne Gurine Johnsen f. 1850, gift med Richard Imsland i Stavanger.Faren Ole Johnsen var født i 1821 i Kleven med Mandal og døde i Buksnes i 1863, da han 'fantes død i baaden, hvormed han havde kuldseiled'. Han og kona Ingeborg Marie Mortensen hadde sju barn, ett døde som spedbarn, og fem av dem ble med moren tilbake til Stavanger rundt 1868. Sønnen Ole f. 1855 ser ut til å ha blitt igjen i Buksnes.Johan Teodor har jeg funnet konfirmert i St. Petri i Stavanger 8.4.1877, og han bodde da i Nedre Holmegate 117. Jeg vet ikke hva som skjedde med ham etter det.Jeg har mye om forfedrene hans.HilsenStein Norem Wistedhttp://www.wisted.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Ser i St. Petri 25.8.1885 giftet Jonas Thorvald Johnsen (ikke i slekt med Johan Teodor Johnsen) seg med Aseliane Kverneland.LenkeHar de noen med deg å gjøre ? Kan det være etter disse to skjeen er ?Det er litt rart at initialene og datoen stemmer.hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Du sier (4) at Ole Johnsen var fyrvokter flere steder. Jeg vet bare om at han var på Svinøy i Buksnes. Har du informasjon om flere steder ?Ser forøvring i min database at du antakelig er tremenning til min mor, og at du også stammer fra Richard og Anne Gurine Imsland. Du vet ikke tilfeldigvis om det finnes bilder av de ? Det hadde vært julepresang det.HilsenStein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Takk for mange interessante tilbakemeldinger ! Kommer tilbake til saken. Må bare pynte juletreet o.a. først.Beste hilsen Erling S.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Så langt er altså følgende kjent om Johan Theodor Johnsen: Han ble født i Buksnæs Sogn/Vestvågøy i 1863. Samme år dør faren fyrvokter Ole Johnsen.Omkring 1868 flytter mor og enke Ingeborg Johnsen med de fleste av sine barn til Stavanger.Har har hun nok hatt en delvis vanskelig livssituasjon. Johan T.J. blir konfirmert i St.Petri Kirke i Stavanger i 1877. Så langt er hans livsbane klarlagt. Men fremdeles gjenstår spørsmålet om hva som skjuler seg bak inskripsjonen på skjeen den 25/8-1885. Da lever han ennå, og jeg antar at dette er hans bryllupsdag(?) - og hvem er da hans hustru A.J som er inngravert sammen med ham ? Og hvor giftet han seg ? Takk til alle som så langt har bidratt til å finne opplysninger om J.T.J. Og til Stein Norem Wisted: Vi har nok felles forfedre ja, og kanskje kan jeg hjelpe deg med fotos av de du er interessert i.mbh Erling S.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

På sjømannsruller for Stavanger 1860-1900, nummer 14425 finnes :LenkeHer står det at han var 'rømt i New York 1879'Da kan vi legge til 2 år på hans livsbane, men det kan se ut til at det blir vanskeligere nå...Hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

16 år gammel rømmer altså John Theodor Johnsen fra et skip i New York. Kanskje var han mannskap på en emigrantskute, rømningsstedet kan tyde på det. Og det var ikke noen sjeldenhet at sjøfolk gjorde det samme når de kom til Amerika. Og her utviskes alle spor etter ham - iallefall foreløpig. Men inskripsjonen på sølvskjeen forteller at han lever videre. Iallefall til 1885 - et eller annet sted. Jeg tror han kom tilbake til Norge.ESK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Hanne Line stiller et betimelig spørsmål som jeg gjerne vil svare på. Jeg har arvegods etter flere deler av familien. Bla. denne ene sølvskjeen med inskripsjoner. 1- Visste den var arvet fra min farsside. 2- Hvilke familiernavn var aktuelle på min farsside i 1885 med J som etternavn ? 3- Bare 1 familie var aktuell. Min far sin mormor, som var født Johnsen. 3- Jeg har en slektsoversikt for fyrvokterfamilien Johnsen i Lofoten. Her var det mange barn. En sønn het Johan Theodor Johnsen. Samme initialer som står på skjeen. Jeg har rimelig god kunnskap om mine egne forfedre. Muligheten for at det allikevel blant dem kan være en som så sent som i 1885 hadde nøyaktig den samme bokstavkombinasjonen JTJ i navnet antar jeg iallefall er matematisk svært lite sannsynlig.Jeg vet ikke om noen.Kort og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling S.Kielland

Til Chris Bingefors. Ja skjeen har 3 veldig små avlange stempler. De står på en rekke, tett sammen, er helt like og innefor en lengde av tilsmmen ca 1 cm. Med lupe kan jeg se noe som likner på bladverk i stemplene, men ingen bokstaver, tall eller annen identifikasjon.Erling S.Kielland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.