Gå til innhold
Arkivverket

[#83368] Rosenvinge


Gjest Preben Rosenvinge
 Del

Recommended Posts

Gjest Preben Rosenvinge

Lurer på om noen har noe informasjon om hvordan Rosenvinge navnet kom til Hamarøy i Nordland.Bestefaren min var døpt Hans Kristian Rosenvinge f. Juni 1912 i Hamarøy kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er dåpen til din bestefar i 1913 LenkeFor meg kan det se ut som Rosenving kan ha vært et fornavn?Uansett så kan jeg ikke se at navnet har noe med den gamle danske slekt å gjøre, men jeg har tatt feil før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben Rosenvinge

Kan det være at besteforeldrene til Hans K. Rosenvinge Hadde Rosenvinge navnet?Etter som jeg hørt så var det vanlig at det var bare en i vært barnekull som ble døpt Rosenvinge. Thomassen tror jeg stammer fra en som het Thomas.Noen som har noe informasjon om Slekten videre bakover?Det med at det står Rosenving og ikke Rosenvinge tror jeg ganske sikkert bare er en skrivefeil. Det er det jeg har blitt fortalt.Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Det er jo interessant at det finnes enda en Rosenvinge-slekt som ikke har noe med adelsslekten å gjøre.Antar at dette er Prebens oldefar:LenkeDa er vel Lars Ove Wangensteens tolkning i innlegg 2 riktig, dvs. at Hans Kristian hadde et tredje fornavn Rosenving(e), og at det på en eller annen måte ble omgjort til slektsnavn (hvis da ikke Johan agnatisk stammer fra Rosenvinge-slekten på en eller annen måte). Vet Preben når dette skjedde, og om også Hans Kristians søsken (etter hvert) tok Rosenvinge som etternavn?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 7: Aha! Dette begynner jo å bli interessant! Kan det være snakk om avstamning fra Rosenvinge-slekten allikevel, for eksempel den uekte grenen (den norske linjen består av en ekte og en uekte linje, hvorav de fleste Rosenvingene i dag stammer fra den siste). Får sjekke nærmere i Danmarks Adels Aarbog, det er vel 1955-utgaven som har en komplett oversikt (også over den uekte linjen).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben Ursin Rosenvinge

Hans Kristian hadde 8 søsken men det var bare den eldste søsteren som vokste opp. Han var den yngsteSlik jeg har forstått det så er Mons Jensen Tippoldefar til Hans og faren til Johan Anton.Ser det slik ut at han ble døpt Rosenvinge som et tredje etternavn. som betyr at han ikke hadde noe etternavn?Helt fersk på dette området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben Ursin Rosenvinge

Var det ikke vanlig at før i tiden brukte man å ta fornavnet til Faren eller bestefaren til etternavn.F.eks Thomassen = Thomas.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den 'siste Rosenvinge' jeg har registrert i Hamarøy, nemlig barna til prokurator Thomas Friis Kaasbøl Rosenvinge (1740-1781) : Lenke. Han hadde i alle fall tre døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 12: Nei, jeg mente det jeg skrev ... :-) Men hvis du mener at navnet opprinnelig kom inn kognatisk, så takker jeg for korreksjonen. Hvis jeg nå ikke har gått meg vill i opplysningene så langt i denne tråden, så har da Hans Kristian fått navnet gjennom agnatisk linje til sin farfar, mens det lenger bakover er via kognatisk linje. Eller har jeg oversett noe?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Preben Ursin Rosenvinge

Beklager men har mistet litt oversikten her.Har dere funnet en link til min bestefar Hans K?Tusen takk for all hjelp.En oversikt laget av Hamarøy KommuneLenkeSøker man på Hans Kristian Rosenvinge finner man en del om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Mannslinja bakover: 1.Hans Kristian Rosenvinge f. Juni 1912. 2.Johan Anton Tomassen. 3.Thomas Hansen. 4.Hans Hansen g.1802 Tobine Friis Rosenvinge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.