Gå til innhold
Arkivverket

[#83380] Nils Syversen Fyksen fra Gausdal


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Nis Syversen Fyksen finnes i ft 1801 på Fyksen i Gausdal. Han ble Maren Torkelsdatter Kobberstad på Østre Toten. Hun født 1808 og han var gammel nok til å være hennes far!Han er sønn av Syver Iversen Ødegården og Ambjørg Gudmundsdatter Frøyse i Vestre Gausdal. Da jeg lette fram ham for mange år siden noterte jeg ikke dåpsdatoen hans. Jeg har notert at han er født 1774, men jeg har sett mange forslag til når han er født. 1784? For meg synes det som jeg har trykket feil tast? Men nå finner jeg ham ikke igjen. Er detr noen som har korrekt fødelsår og dåpsdatoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette er vel Syver og Ambjørg i 1801 - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010522&gardpostnr=18&personpostnr=683&merk=683#ovre>LenkeIflg f.t. var Ambjørg gift for annen gang i 1801. Hun var 48 år gammel, født 1753. Men hvis dette er trolovelsen og vielsen for det samme paret, var de gift i 1774 - Oppland fylke, Gausdal, Ministerialbok nr. 3 (1758-1809), Kronologisk liste 1774, side 127. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kristian Nordvang

Hei.Syver Iversen Ødegården (Søre Solset) (1752 - 1832) var gift 13.6.1774 med Ambjør Gudmundsdatter (1753 - 1818) Nils var den eldste av deres barn. Døpt 17.9.1775. Han må ha fått navnet sitt etter Ambjør Gudmundsdatters første mann: Nils Jonsen Nedre Frøyse. (Nils og Ambjør gift 1768) Tor Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, nå er han grei! Takk for fine innspill. Ellers fikk jeg inn opplysninger over telefonen fra det lokale nettverket med 14. søndag e trinit 1775. Har ikke tilgang på konverteringstabell nå, så hva er 14. søndag etter trinitatis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da takker jeg for hjelpen på jul'kvælsdagen. Ser man på innledningsspørsmålet blir det som å få mere til jul enn det sto på ønskelista.Vel, vi hadde besøk av et barnebarn for 14 dager siden. 5 år. Han hengte opp ønskelista si utti kjøkkengangen. Neste dag lurte han på hvilken dør nissen kom? 'Jo, hæn kjæm findøra'. Da ble han helt stiv. 'Åssen ska nissen da finne ønskelista?' Men faktisk, da nissen kom - kom han verrandadøra og barnebarnet som var på nytt besøk hos besteforeldrene hylte 'Å se!! EN EKTE NISSE!'. Men da nissen var gått - 'Åh, han hadde samme hårsveisen som bestemor. Det så jeg!' Illusjonene står for fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.