Gå til innhold
Arkivverket

[#83382] Julegave til Kari!


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

En god venn har røtter på gården Hølstad på Toten. Det må ha vært velstand på stedet, for hun sitter med 6 sølv spiseskjeer, og formen på skjeene tyder på at de er laget ganske tidlig på 1700 tallet.Skjeene er merket E.P.D. Hølstad, men hun vet ikke hvor langt ut på tipp-tipp....oldefarrekken hun havner.Hvis noen kan fortelle Kari hvem E.P.D er ville det bli en julegave av de sjeldne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har vel ikke så stor tro på at dette lar seg løse kun ut fra initialer, men for den som vil prøve så ligger kirkebøkene for Toten i avskrift på www.slektshistorielaget.noDer finner jeg ikke noe om Hølstad på begynnelsen av 1700-tallet, men det er kanskje ikke dit vi skal. Navnet er kanskje skrevet annerledes - Holstad????Det er kanskje enklere å starte å nøste i slekt bakover og se om man finner noen med passende initialer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Generelt er det mange fallgruver forbundet med å finne ut slikt. Hvis man mener at det kan knyttes til en person i slekta fra 1700-tallet, må man samtidig også ha stor sikkerhet for at skjeene har fulgt slekta. Fra 1700-tallet til i dag har det f.eks. vært mange auksjoner, og skjeene kan være kjøpt på auksjon og trenger i utgangspunktet ikke ha noe med slekta å gjøre.Min bestefar hadde f. eks. et gammelt skatoll med årstall fra 1743 og initialer. Men dette har opprinnelig ikke fulgt slekta, og ser for meg ut til å være noe han må ha kjøpt på auksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.