Gå til innhold
Arkivverket

[#83389] Peder Torstensen og Maren Sivertsdtr. Nyegrunden, Stjørdal, Nord-Trøndelag. ?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved tellingen i 1801 finner jeg ekteparet Peder Torstensen 34år og hustru Maren Sivertsdtr. 32år på bruket Nyegrunden under Prestegården i Stjørdal, Nord-Trøndelag.LenkeEr der noen som har kjennskap til denne familien, og som kan fortelle meg noe om Peder og Marens opphav? Hvor kom de fra, og hvem var foreldrene deres? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Ja, du er vel nærmere sannheten der Arne. Men problemet er at jeg ikke finner noen passende gård i Stjørdal. Det nærmeste jeg kommer er Løvlie eller Løvaas. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Astrid, og takk for den avklaringen. Jeg tenkte ikke på å sjekke under merknader, jeg så bare på gårdsnavn.Men du gav meg en ide. For ved vielsen i 1794 oppgav hun Nyemoen som gårdsnavn. Og under prestegården i Stjørdal 1801 finner jeg plassen Nymoen. Og der befinner Sivert Madsen og Berit Ottesdtr. seg. Jeg holder en knapp på at det er foreldrene til Maren.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for henvisningen Arne. Den lenken var nyttig, selv om der var åpenbare feil der. Men detr gav meg tidspunkt å søke etter i kirkebøkene, og der fant jeg svaret på deler av spørsmålet mitt. Dessverre var der ingen opplysninger om Peder Torstensen opphav. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo skrevet av skiftene for Stjørdal 1786-1823, og det var skifte på Maren Sivertsdatter Prestmoen 22.01.1814. Arvingene var hennes barn:-Malie Pedersdatter 19 år, som var i tjeneste hos en kaptein i Trondheim-Beret Pedersdatter, som oppholdt seg på plassen Prestmoen-Karen Pedersdatter 11 år 'ligeledes'-Mallena Pedersdatter 11 år, som var hos Halvor Monsen Prestmoen-Marit Pedersdatter 8 pr, som var hos Jon Sivertsen Prestmoen-Pernille Pedersdatter 1 år, som var hos Otter PrestmoenHennes barn utenfor ekteskap:Ingeborg HalstensdatterOtter Prestmoen var formynder for barna Lenke formynder for de umyndige barna.Skal se om jeg finner noe i bygdebok. En av døtrene var hos Jon Sivertsen Prestmoen, og det kan jo være bror av Maren. Har flyttet til Stjørdal, og vært borte fra pc mellom 16.12 og 10.01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har jo skrevet av skiftene for Stjørdal 1786-1823, og det var skifte på Maren Sivertsdatter Prestmoen 22.01.1814. Arvingene var hennes barn:-Malie Pedersdatter 19 år, som var i tjeneste hos en kaptein i Trondheim-Beret Pedersdatter, som oppholdt seg på plassen Prestmoen-Karen Pedersdatter 11 år 'ligeledes'-Mallena Pedersdatter 11 år, som var hos Halvor Monsen Prestmoen-Marit Pedersdatter 8 pr, som var hos Jon Sivertsen Prestmoen-Pernille Pedersdatter 1 år, som var hos Otter PrestmoenHennes barn utenfor ekteskap:Ingeborg HalstensdatterOtter Prestmoen var formynder for barna Lenke formynder for de umyndige barna.Skal se om jeg finner noe i bygdebok. En av døtrene var hos Jon Sivertsen Prestmoen, og det kan jo være bror av Maren. Har flyttet til Stjørdal, og vært borte fra pc mellom 16.12 og 10.01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det eneste som står om Peder Torstensen i bind 2 del 2 av Stjørdalsboka er: Peder Torstensen Slungård døpt 1767, men han han er ikke å finne under Slungård i samme bygdebok. Gift 06.10.1794 med Marit Sivertsdatter Løften døpt 1769 og død 29.12.1813. Barn:-Mali døøpt 25.01.1795, gift med Ola Pedersen Ulandstrø(Hegra)-Berit født 1800-Karen født 30.08.1802, som var gift med Peder Ingstadløften-Malena født 30.08.1802, og tvilling med Berit. Gift med Thomas Hansen Stuberget-Marit født 1806, og gift med Sivert Gunnarsen Ingstadkleiven-Peternelle Marie, som var ugift. Hun hadde flere barn, og blant annet Lovise Lornsdatter som var gift med Ole Iverssen Trøite(Husby)Maren Sivertsdatter hadde datteren Ingeborg Halsteinsdatter født 1790, som var i tjeneste i Trondheim ved morens skifte i 1814.Jeg finner dessverre ikke noe om disse i skiftene bakover, men jeg mangler jo enda avskrift for perioden 1760-1786.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Peder Torstensen var selvfølgelig bruker i Prestmoen under Værnes, og da på bruket Bakken(side 270 i bind 2 del2 av Stjørdalsboka). Han bodde ved folketellingen 1801 på Nygrinden med sin familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg nå ser på skiftet etter Maren Sivertsdatter i 1814(se lenke), så mener jeg det står Otter Sivertsen Prestmoen som formynder for barna. Det kan jo også være en bror av Maren? Jeg ville ha jobbet ut fra den teorien om at både Otter som datteren Pernille var hos, og Jon Siversten som datteren Marit var hos her kan være brødre av Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for nye innlegg med mye informasjon. Det setter jeg stor pris på. Jeg skal forsøke å følge opp vedr. Otter og Jon som eventuelle søsken av Maren.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Av 1801 tellingen kan jeg lese at Otter og Joen var brødre av Maren. Eller rettere halvbrødre. For Maren var født i 1769 av Sivert Madsen og Ingeborg Olsdtr. Ingeborg døde i 1772 og Sivert giftet seg på nytt 20.11.1772 med Berit Ottersdtr.LenkeJeg vet imidlertid ikke hvor hun kom fra. Jeg har heller ikke noe dødsår på henne eller Sivert Madsen, ei heller vet jeg når Peder Torstensen døde. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

I Stjørdalsboka band 2 del 2 på side 215 står det om Sivert Madsen Løften at han var født 1738, og døde 08.08.1818. Han ble gift i 1770 med Berit Ottarsdatter født 1739 og død 01.06.1816. Han festet 5 mål uryddet jord nordenfor veien ved plassen til Jon Sivertsen ved den vesle evja 20.07.1804(John Sivertsen Nygrinden). Barn:-Marit døpt 1770, og gift med Peder Torsensen Grindbakken(men hun het jo senere Maren ut fra skiftet i 1814)-Ottar døpt 09.06.1776, og død 02.10.1820. Jeg har skifte på han 33.03.1821, og han var da 'afgangen huusmand'. Igjenlevende enke var Mahlie Torstensdatter. Barna var Sivert Ottersen 14 år, og Berit Ottersdatter 14 år. Begge var 'hjemme hos moderen paa pladsen Prestmoen'. Barnas formynder var Haagen Arntsen Taen ' i Størdahlen'. Enkens laugverge var Anders Jonsen Moen.Tilbake til bygdeboka og barn av Sivert Madsen og kona:-Mali døpt 03.05.1778-John Nygrinden døpt 01.01.1780. Han var husmann under gården.Dert står noe mer om Otter Sivertsen: Han bygslet 17.04.1801 for 17 riksdaler, og han kjøpte husene etter faren for 50 riksdaler. Avgiften var 6 riksdaler for året, og 2 arbeidsdager i hver onn. Han fikk ta kvist og stubber i utmarka, men fikk ikke ha svin der. Den 13.05.1802 fikk han tillagt et mål jord til plassen, og dette var på nordsiden av en grøft. Avgiften var på 2 ort og 16 skilling. Gift 04.05.1801 med Mali Torstensdatter(1769-24.08.1858). Hun var i tjeneste hos prost Wittrup i 18001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for nytt flott bidrag. Jeg ser at boka nevner Peder Torstensen på Grindbakken. Er også dette et bruk under prestegården, eller står det noe mer om Peder der? Det er jo tydelig at det er lite av kirkebøkene for Stjørdal som ligger på FamilySearch, så jeg finner ingen passende kandidater. Og det er vel knapt en database her i Digitalarkivet med kirkebøker fra Stjørdal.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja Grindbakken var bruk under prestegården, og det glemte jeg å skrive i tidligere innlegg her hvor jeg skrev av Peder Torstensen var fra Slungård og døpt i 1767. Kanskje han bare var i tjeneste i Slungård ved giftermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja Grindbakken var bruk under prestegården, og det glemte jeg å skrive i tidligere innlegg her hvor jeg skrev av Peder Torstensen var fra Slungård og døpt i 1767. Kanskje han bare var i tjeneste i Slungård ved giftermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirkebøkene for Stjørdal er å finne under Scannede kirkebøker her på Digitalarkivet(se øverste linje her), og du velger videre Nord-Trøndelag og Stjørdal. Her er dåpen av Sivert Løftens barn Mali i 1778:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Anne Lise.Ja, jeg er klar over at kirkebøkene er avfotografert, og jeg har forsøkt å se etter Peder Torstensen 1767 /- 2 år, uten hell. Nå er det ikke all håndskrift jeg heller klarer å lese sikkert. Jeg mente at noen hadde tatt seg bryderiet med å skrive dem av, slik at de ble søkbare, som mange andre kirkebøker og andre kilder etter hvert har blitt.Og det er det ikke mange av slike databaser for Stjørdals vedkommende.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.