Gå til innhold
Arkivverket

[#83393] overrettsprokurator i Norge og Danmark, Rasmus Tandberg ca 1732-


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sorry, så ikke at Carsten forlengst hadde avlivet Rasmus i (7), slik går det når man ikke leser tråden før man 'slenger seg på'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Her er Ole Simensen Dokka i ft1801, men nå er jeg ganske langt ute på viddene. Lenke Jeg tror ikke han kan hjelpe oss videre.Jeg finner ingen søsken til hans foreldre så der stopper det foreløpig når det gjelder evt. ny ektefelle til Rasmus Tandberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Simon Olsen Majors sønn Ole ble døpt i 1762 - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 4 (1756-1768), Fødte og døpte 1762, side 93. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid=ny&idx_side=-95>Lenke Permanent bildelenke: LenkeI 1761 ble datteren Dille døpt - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 4 (1756-1768), Fødte og døpte 1761, side 71. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeOle Simonsen Major ble konfirmert i 1776 - LenkeI 1771 ble en Tobias Pedersen Major konfirmert - LenkeKan sistnevnte Tobias Pedersen Major være i slekt med den Peder Tobiassen som var fadder da Simon Olsen Majors datter Dille ble døpt? Finner denne dåpen (FS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Peder Tobiasen var father ikke fadder og han finner jeg i Familysearch beta født 24. mars 1720 med far Tobias Aas i Eiker. Div barn i Eiker fra 1744 og utover (mor ikke nevnt).Det ser ut til at Eiker kan være aktuelt sted å lete ( Kongsberg).I dåpen til Ole Simonsen Major i 1762 er en fadder Christen Halvorsen Docka, trolig svogeren til faren Simon Olsen Major, men det var altså Simon Olsens Majors søskenbarn som vi leter etter. Da er nok Tobias Pedersen (Major) et bedre utgangspunkt. Dessverre gir ikke fadderne fra 2.nov.1756 noe Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg har sett litt nærmere på skiftet etter Simon Olsen Major. Her er det nevnt en Anne Kristine, hans farssøster – det må vel bety at hun er søster av Simon Olsens far. Hun var enke etter Daniel Bertelsen.Her finner jeg skiftet etter Daniel Bertelsen Mosses, gift med Anne Kristine Halvorsdatter Docha: De hadde sønnen Bertel Danielsen Mosses: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=sk06041705&gardpostnr=1122&personpostnr=7954&merk=7954#ovre>Lenke.Hvis Anne Kristine Halvorsdatter Docha er Simon/Simen Olsens faster, skulle vel det tilsi at at faren til Simon Olsen het Ole Halvorsen... Så vidt jeg kan se, hadde Daniel Bertelsen og Anne Kristine bare en sønn, Bertel Danielsen, som da blir Simon Olsens fetter.Her er vel dåpen til Bertel Danielsen 10.12.1758 - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 4 (1756-1768), Fødte og døpte 1759, side 39. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeBlant fadderne finner jeg Xsten Docka – kan det være Christen Halvorsen Docha, svigerfaren til Simon Olsen Major?? Simon Olsen var gift med Anne Margrethe Christensdatter Docha, datter av Christen Halvorsen fra et tidligere ekteskap, jf skiftet etter Christen Halvorsen: LenkeI 1741 ble det avsluttet et skifte hvor arvelater het Anna Sophia Adamsdatter Meisner. Hun var gift med Jørgen Halvorsen Docha og svigerfaren het Halvor Jørgen Docha.I 1755 ble det holdt skifte etter en Jørgen Halvorsen Docha. Enken var Marthe Olsdatter: Lenke. Her nevnes to brødre av avdøde: Christen Halvorsen Docka og Johannes Halvorsen Docka.Her er dåpen til Jørgen Halvorsen Dockens datter, Anne Sophia - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Fødte og døpte 1743, side 436-437. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er ekteskapet mellom Jørgen Halvorsen Docken og Martha Olsdatter Berg i 1742 – se nest nederste innførsel i høyre kolonne på høyre side - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Ekteviede 1742, side 498-499. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg vil anta at Marthe Olsdatter var Jørgen Halvorsens kone nr. 2 og at datteren Anne Sophie var oppkalt etter hans første kone, Anne Sophie Adamsdatter Meisner, som døde uten livsarvinger ifølge skiftet i 1741.Jeg lurer på hvor fasteren til Simon Olsen Major, Anne Kristine Halvorsdatter Docka, plasserer seg seg i dette bildet. Det ser i alle fall ut som det er tre Halvorssønner Docka: Christen, Johannes og Jørgen. Sønnen til Anne Kristine, Bertel Danielsen, ble i alle fall konfirmet i 1778 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Den 17. juli 1732 ble det døpt en Peder Olsen, sønn av Ole Major – kan det være et spor? - Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. 2 (1721-1743), Fødte og døpte 1732, side 106-107. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8569&idx_id=8569&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Grethe og fortsatt God Jul!Her var det mye å jobbe med. Jeg må vente til morgendagen med dette for idag er det stort familieselskap inkl. to bursdagsbarn.Men jeg har lett i Kongsbergs kb etter Tobias og finner faktisk 3 stk. Her er Peder Tobiassens sønn Tobias 2.nov.1756 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8571&idx_id=8571&uid=ny&idx_side=-14>Lenke bl.a. med en fadder Tobias Mogensen. Flere av de andre fadderne lyder kjent med Tandbergs ' (Niels Graaners, Hans Eschildsen)Lenke viser Tobias sønn av Johanes Tobiassen Thekop - med bl.a. fadder Simon Olsen og Abraham Berthelsen.Her er Caspar Tobias - Hans Simon Hansen Lias sønn. Fadder bl.a. Mette Halvorsdatter Bøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(32): Faster er ganske entydig og betyr søster av far og jeg er enig i at når skiftet etter Simon Olsen Major nevner fasteren Anne Kristine Halvorsdatter, så må hans far hete Ole Halvorsen. De andre skiftene gir oss brødre til faren, hhv. Christen, Johannes og Jørgen Halvorsen Docka. Ole (Halvorsen) Major, nevnt i (33) sin sønn Peder født 1732 er nok enda en bror. Christen Halvorsen Docka er for øvrig fadder til Simon Olsen Majors sønn (29) og (30).Simon Olsen Major var gift med Anne Margrethe Christensdatter Docha (25) - søskenbarn ? Sønnen Ole Simonsen 1762- bor/eier i 1787 samme eiendom som Rasmus Tandbergs sønn Frantz [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=23&filnamn=br06041787&gardpostnr=355&merk=355#ovre>LenkeDenne relativt omfattende omvei bringer oss forhåpentligvis til målet, nemlig som referert til i (2) HUSTRUEN til Rasmus Tandberg og at hun er Simon Olsen Majors søskenbarn.Vi vet fra før at Rasmus Olsen Tandberg 1724-1796 ble gift i 1754 med Anne Margrethe Frantzdatter (datter av Frantz Mathisen). Det er vanskelig å se at dette kan være 'søskenbarnet'. De to grupper barn til Rasmus tyder på at han ble gift igjen i tiden mellom 1763 og 1774 - mest naturlig rett etter 1763 pga de mange morløse barn fra 1. ekteskap. Hun bør da være født før 1745.Simon Olsen Majors søskenbarn er trolig barn datter av Christen, Johannes, Jørgen, Peder eller Anne Kristine Halvorsen/Halvorsdatter. Mye taler for at alle disse kom fra Docka.Anne Kristines barn ser ut til å kunne ekskluderes i spørsmålet. Ikke bare blir de for unge, men det ser ikke ut til at noen datter lever.Peder er også for ung til å en datter født før 1745.Jørgen Halvorsen Docka død 1755 var gift 1) med Anne Sophie Adamsdatter Meisner død 1741 (ingen livsarvinger) og 2) i 1742 med Marthe/Martha Olsdatter Berg død etter 1787 (jfr. branntakst 1787). Datteren Anne Sophie født i 1743 er nevnt. Hun ble gift med Jens Jensen Rustan jfr. skifte i 1770 etter hennes bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Iht. ft1801 ble var Dille Christensdatter født ca 1755 og 1.g. gift med Mogens Johannessen ca 1758. Da kan hun ikke ha vært gift med Rasmus Tandberg. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=17269&personpostnr=287839&merk=287839#ovre>Lenke. I og med at hun iflg. rekkefølgen i skifte var eldste datter, faller nok søstrene hennes også bort.Når jeg ovenfor går ut fra at Simon Olsen Majors far var Ole Halvorsen basert på fasteren (Anne Kirstine Halvorsdatter Docha), og at Ole H. derfor er bror av Jørgen, Christen og Johannes samt Anne Kirstine så stusser jeg litt over skiftet etter Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Endelig fant jeg Rasmus Olsen Tandbergs hustru Anne Margrethe Frantzdatters begr. Lenke som viser at hun ble begr. 30. apr. 1791 i Kongsberg 59 år gammel.Dette beviser at opplysningen i (2) om at Rasmus Tandberg var gift med Simon Olsen Majors søskenbarn må være feil. Rasmus var altså bare gift en gang og hennes foreldre er dokumentert i kb til å være løytnant Frantz Mathiessen 1706-1779 gift i Eiker i 1729 med Tore Pedersdatter. Hun skulle altså være søskenbarn til Simon Olsen Major og det finner jeg ingen holdepunkter for !Søsken til Anne Margrethe: Maren, Kierstine, Marthe, Marthe, Matthis og Ole.Det er riktignok en annen Rasmus Tandberg, nemlig prokuratoren, men han var ikke gift så han passer ikke inn.Det gjør da heller ikke Halvorsen Docka-familien hvor Jørgen, Johannes, Christen og Anne Kirstine ikke er født i Flesberg hvor Docka ellers finnes (for the record).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.