Gå til innhold
Arkivverket

[#83400] Hjelp til oppslag i bygdebok for Stjørdal N-T, gården Julseth.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen med tilgang til nevnte bok kunne hjelpe meg med dette, hadde det vært flott.En Sivert Madsen skal ha vært født på gården Julseth i 1738, far var Mads Julset. Sivert giftet seg i 1766 med Ingeborg Olsdtr. og på nytt som enkemann i 1772 med Berit Ottesdtr.Hva sier nevnte bok om denne Mads Julseth?Sivert og Ingeborgs datter Maren (1769-1813) ble i 1794 gift med Peder Torstensen fra Slungaard. Er det nevnt noe om ham i samme bok? Mvh. Rune Thorstesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for svar.Ja, jeg fantden dåpen Ann-Mary, og det var der jeg fikk Julset bekreftet. Men dersom han ikke er nevnt i Stjørdalsboka, er jeg like langt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt fint innspill Arne.Men jeg har fortsatt problemer. Det må tydeligvis ha vært flere Siur/Sivert på Julset på 1700 tallet.Det ble døt en Siur Madsen Julset både i 1738 og 1739 med far Mads Julset.Denne Siur/Sivert Madsen Julset giftet seg i henhold til kirkeboka første gang i 1766 med Ingeborg Olsdtr. og i 1772 med Berit Ottesdtr. Så det er ingen tvil om at det må ha vært en Mads på Julset i mange år.Det var altså Sivert Madsen og ikke Sivert Sivertsen som giftet seg med Ingeborg og Berit og som du finner på Præstegården i Stjørdal i 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

vet ikke om det er til hjelp, men jeg kan iallfall opplyse om en sivert julset døpt 23/11 1738foreldre: sivert sivertsen julset 1696,gravlagt 15/6 1751 gift 11/11 1731 med karen torsteinsdt. dybvad 1704 gravlagt 3/4 1785(farfar): sivert johnsen julset 1663,gravlagt 22/10 1719 gift med sigrid thomasdt. 1660 gravlagt 19/5 1748(oldefar): john johnsen julset 1625, skifte i dødsbo 1693.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Rune - forsøk å 'google' - Stjørdal bygdebok III - Julset -Jeg har forsøkt med en lenke, men den blir bare borte ved innleggelsen her på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Utdrag fra Stjørdal bygdebok III - JulsetJohn Johnsen Julset, born 1625. ?? Children: Sivert, next farmer. Hågen Draveng, born 1657. Mali. Married Sivert Veiset. Peder, born 1655 Povel, born 1656 Mads, born 1660 John Julset ?? Lenke - Stjordal band III Julset.html#717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye bidrag.Jeg er klar over denne Sivert Sivertsen. Men problemet er at jeg leter etter en Mads Julset som fikk en sønn Sivert Madsen 1738/39. Hva denne Mads Julset het til etternavn vat jeg altså ikke, men etter de opplysningene jeg har hadde ikke Sivert Sivertsen og Karen Torsteinsdtr. noen sønn Mads. Når denne Mads Julset døde, vet jeg heller ikke, men sønnen Sivert Madsen bodde fortsatt på Julset i 1766 og 1772 ved vielsene, men var bosatt på et bruk under Prestegården i Stjørdal i 1801. Så familien må ha vært på Julset mellom 1738 og 1772.At det ikke har vært lenge nok til å bli nevnt i bygdeboken er bare å beklage. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.