Gå til innhold
Arkivverket

[#83407] Tydehjelp, skannet kirkebok 1890


Gjest Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Hei!Jeg trenger hjelp til å tyde det som står nederst på denne siden: Lenkeangående barnet Fransiska Kristine Vilhelmine. Håper noen kan hjelpe med tyding av foreldre og anmerkninger. Mvh. Mari Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Beklager, lenken skulle gått til: Skanna kirkebøker - Bergen - Sandviken: Klokkerbok 1888-1902, s. 35. Nederst på siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Dette var Franz` tredje barn utenfor ekteskap; med tre forskjellige kvinner. Jeg kjenner historien hennes og foreldrenes (nå som jeg har fått bekreftet at det var riktig dåp), og at hun døde, men dåpen fra Fødestiftelsen var ny for meg. Hva var Fødestiftelsen? Og hvorfor var Franz nevnt der, men ikke ved dåpen fra Sandviken?Franz Christian Schumann er forøvrig familiens store gåte, og hans opprinnelse vil vi neppe finne ut av. Han dukker opp med forskjellig fødselsår, fødested, og flere historier er knyttet til hvorledes og hvorfor han dukket opp i Norge. Bortsett fra at faren hans het Andreas virker det håpløst å finne ut noe mer om ham. Hans histore etter at han begynte å yngle er med andre ord ganske så kjent, mens hans forhistorie er et mysterium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Schumann (slekt i Norge) Utdrag fra lenken:Den yngre grenen kan føres tilbake til Frants Schumann, født 1851 eller 1852 i Halberstadt eller Magdeburg. Frants S. kom til Bergen ca. 1880. Han flyttet senere til Oslo der han har en tallrik etterslekt.I tillegg har navnet Schumann forekommet i Norge, bl.a. gjennom en gullsmedfamilie i Skien på 1700-tallet. Disse slektene har senere dødd ut. Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Det stemmer; dette er stort sett det man vet om hans opprinnelse. Han dukker opp i Norge ikke seinere enn 1886-1887 da han blir far for første gang i Norge (så vidt vi vet). Utover dette er det lite å finne. Navnet på faren; Andreas, ble funnet av en slektning av meg på noen papirer i forbindelse med giftermålet med Karoline Wilhelmine om jeg husker riktig. Vi har lett i skipslister osv., og endog skrevet til et folkemuseum (?) i Halberstadt, uten at dette har gitt noen resultater. Det som er mest irriterende ved det hele er at det er så kort tid siden; vi BØR kunne finne noe. Sukk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.