Gå til innhold
Arkivverket

[#83410] Andreas C. Johannesen f.17.07.1856 på Saupstad (Gimsøy)


Gjest Ronny H. Raet
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny H. Raet

Problemet er hans foreldre: far: Johannes Olsen tjenestedreng på Saupstad f. ca 1828 og mor: enke Anne OlsdatterFinner ikke annet enn at de har Andreas felles (de giftet seg tilsynelatende ikke med hverandre). Hvem de var, hvor de kom fra og foreldre???Håper på svarHilsen Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

Det stemmer selvsagt - takker. Problemet mitt er imidlertid hans foreldre (Johannes og Anne). Hvem de var, hvor de kom fra og helst/evt. deres foreldre.Sliter litt med å finne noe mer pga manglende kirkebøker for området i tiden før 1852...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

Hei Per - og god jul :)Har sett på denne tidligere, men er nok ikke korrekt - både pga fødeår (1834 kontra 1828 og fødested Ramnes kontra Gimsøy)/ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det en Andreas Johannesen i Hadsel i 1900, gift med Marie: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01866&gardpostnr=138&personpostnr=919&merk=919#ovre>LenkeDen eldste sønnen heter Angel, født 1885. I 1886 ble det døpt en gutt i Hadsel, Angel Meyer, født 21.7.1885, uekte sønn av Andreas Kristian Johannesen, født 1856, og Marie Emilie Sofie Johannesdtr, født 1867 - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A10 (1880-1890), Fødte og døpte 1886, side 102. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke jf. klokkerboka - Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Klokkerbok nr. 888C05 (1878-1890), Fødte og døpte 1886, side 105. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er giftermålet og dette er vel din Andreas Kristian - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A10 (1880-1890), Ekteviede 1886, side 298. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet står at han ble konfirmert i Hadsel i 1875 se nr. 55 - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A08 (1870-1875), Konfirmerte 1875, side 123. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeSynes det står O: Tenstrand ved konfirmasjonen og der bor familien som er omtalt i innlegg 4: LenkeKan vi likevel være på sporet av noe?I 1900-tellingen står det for øvrig at Johannes Olsen var født i Overhalla -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er det en Andreas Johannesen i Hadsel i 1900, gift med Marie: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f01866&gardpostnr=138&personpostnr=919&merk=919#ovre>LenkeDen eldste sønnen heter Angel, født 1885. I 1886 ble det døpt en gutt i Hadsel, Angel Meyer, født 21.7.1885, uekte sønn av Andreas Kristian Johannesen, født 1856, og Marie Emilie Sofie Johannesdtr, født 1867 - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A10 (1880-1890), Fødte og døpte 1886, side 102. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: Lenke jf. klokkerboka - Nordland fylke, Hadsel i Hadsel, Klokkerbok nr. 888C05 (1878-1890), Fødte og døpte 1886, side 105. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er giftermålet og dette er vel din Andreas Kristian - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A10 (1880-1890), Ekteviede 1886, side 298. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDet står at han ble konfirmert i Hadsel i 1875 se nr. 55 - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A08 (1870-1875), Konfirmerte 1875, side 123. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeSynes det står O: Tenstrand ved konfirmasjonen og der bor familien som er omtalt i innlegg 4 Lenke Kan vi likevel være på sporet av noe?I 1900-tellingen står det for øvrig at Johannes Olsen var født i Overhalla -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

fantastisk bra Grethe!Utgangspunktet for å lete etter Andreas er min oldemor Johna Agnete Konstanse Andreasdatter - se hennes dåp her LenkeSer at jeg har behov for å kvalitetssikre Johnas far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Ronny. Har fulgt med dette. Det må være på din fars side. Grethe er sannelig meget god som slektforsker. Det har jeg sett mange ganger. Jeg har også blitt hjulpet av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

Det er riktig, det er min oldemor på farmors side.Jeg ser av Grethes svar at hun er dyktig. Jeg ser også at det er noe som skurrer i mine opplysninger når jeg tar utgangspunkt i tipsene jeg har fått her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Fint om du sier noe mer om hva det er som skurrer. Kanskje det er noe Per S og jeg og andre kan se litt på. Jeg har ikke klart å finne Andreas i 1865-tellingen, så kanskje andre kan hjelpe til?Hvis du ser på dåpen til din oldemor og giftermålet til Andreas Kristian Johannesen i 1886, vil du se at Andreas er oppført med samme bosted: Kaljord.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser ut som Johannes Olsen og kona begravde en sønn i 1871 – se til høyre under dødfødte - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A08 (1870-1875), Døde og begravede 1871, side 193. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6667&idx_id=6667&uid=ny&idx_side=-159>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDåpen til datteren Elida Margrethe i 1872 - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A08 (1870-1875), Fødte og døpte 1872, side 41. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHadde vært fint å finne giftermålet til Johannes Olsen med tanke på navnet på brudgommens far....Og her er vielsen :-) Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Ekteviede 1869, side 345. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lurer på om dette er dåpen til Johannes i Overhalla, sønn av Ole Svendsen og Margrethe Helgesdatter, se 1835, barn nr. 4 - Nord-Trøndelag fylke, Overhalla, Ministerialbok nr. 764A07a (1824-1864), Fødte og døpte 1835, side 51. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2507&idx_id=2507&uid=ny&idx_side=-57>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDatteren til Johannes Olsen, døpt 1872, het Elida Margrethe, kanskje oppkalling?Johannes ble konfirmert i Hadsel i 1850 – se nr. 26 - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A07 (1849-1869), Konfirmerte 1850, side 169. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er Johannes i 1865! -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

1900-tellingen viser at yngstedatteren til Andreas Johannesen og kona Marie het Konstanse Alfhilde - Nordland fylke, Hadsel, Ministerialbok nr. 888A12 (1891-1903), Fødte og døpte 1900, side 126. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=260&idx_id=260&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Her er Andreas Kristian med familie i 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

Hei Grethe, Jeg har vært jule-fraværende siden tidlig i romjula - og når jeg nå er tilbake og logger meg på - så får jeg bakoversveis når jeg ser hva du finner/har funnet :) ! Tusen takk!Har jo et par ting jeg da fremdeles lurer på. bl.a.: Ved Andreas' konfirmasjon, står bl.a. at han er født i gimsøy, og at faren er Johannes Olsen Laupstad. jeg får ikke dette til å harmonere helt med opplysningene... Er det noe jeg ikke ser/forstår?Tusen takk uansett sålangt (og riktig godt nyttår:) )/ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Så vidt jeg kan se, vil det ved konfirmasjonen stå de opplysningene som gjaldt da konfirmanten ble født/døpt, både for konfirmanten selv og foreldrene. Foreldrene til Andreas Kristian hadde bopel Saupstad da Andreas ble født/døpt i Gimsøy. Da Andreas Kristian ble konfirmert, var O = oppholdssted Tennstrand. I 1875-tellingen har vi funnet en Andreas Johannesen på denne gården i Hadsel, og her bor det også en Johannes Olsen med familie.Jeg er ingen kløpper i geografi nordpå, men Vågan/Gimsøy ligger i nært 'kommunalt nabolag' til Hadsel, jf. http://no.wikipedia.org/wiki/Vågan.Min hypotese er at Johannes Olsen har vært i tjeneste på Saupstad i Gimsøy da Andreas Kristian ble født, og så har gutten blitt med faren til Hadsel og blitt konfirmert der i 1875. Fødselsdatoen til konfirmanten Andreas Kristian = 14.7.1856, og det stemmer med det som er oppgitt i kirkeboka ved dåpen hans i Gimsøy i 1856 (se innlegg 2 i denne tråden).Fint om andre kan se litt på linkene i innleggene over og kommentere dette...Et spørsmål som fremdeles er uløst, er opphavet til enka Anne Olsdatter som var Andreas Kristians mor, eller har du opplysninger om henne?? Jeg har forsøkt å lete etter henne i dødsfallslistene i Gimsøy/Vågan i årene etter Andreas Kristians fødsel, men har ennå ikke klart å finne noe. Jeg lurer jo på hvem hun var enke etter, og om den avdøde ektemannen kan ha bodd på Saupstad.... Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

Kjempebra, og tusen takk for presiseringene!Hypotesen din er nok sannsynlig, da Vågan/Gimsøy og Hadsel har hatt historiske bånd langt tilbake i tiden.Ifht Anne Olsdatter så er det eneste jeg kjenner at hun var enke ved sønnen Andreas's fødsel. Ut over dette så har jeg ikke funnet noe mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg finner en enke Anne Olsdatter i Vågan i 1865, men hun er født i 1818 og vil altså da være en god del år eldre enn Johannes Olsen... 47 år i 1865 og 38 år i 1856 hvis hun skulle ha vært mor til Andreas Kristian.... Men det er vel lite sannsynlig at dette er rette damen...LenkeMen jeg finner ikke Andreas noe sted i 1865! Mulig øynene mine svikter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Skal ta kvelden snart nå... Ferielivet med seine kvelder og lange morgener er definitivt over... Dessuten kommer jeg meg ikke inn på de skannede kirkebøkene...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny H. Raet

hørtes ut som en bra plan. senga roper på meg også, så man får legge seg på lading :)tusen takk for den innsatsen du har lagt ned uansett - dyktig, grundig og bra :)!/ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.