Gå til innhold
Arkivverket

[#83413] Opphav til Birthe Brynildsdtr. dpt. 16.jan. 1780 i Hedrum


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om den fadder som heter Anna Abrahamsdatter er samme dame som bor på Seyerstad i 1801-tellingen.LenkeGårdsnavnet HEM er også nevnt for to herrer med fornavn Lars.Skal se om jeg finner flere gårdsnavn på fadderlisten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Eod: [16. januar] Brynild Olsen og Maren Corneliusdr Deres uægte Datter Birthe. Fadd: Anna Abrahamsdr Seierstad, Elen Olsdr Skyhagen, Lars Hem, Lars Halvorsen ibid.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at Kristian svarte her :-) Jeg hadde nettopp kommet fram til at en Elen Olsdatter kom fra gården Skyhagen .Finner ikke gårdsnavnet i 1801, men i Ekstraskatten 1762 finner jeg det gårdsnavnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror ikke fadderne her er særlig relevante, for det ser ut til at verken Brynnil Olsen eller Mari Korneliusdatter var bygdefolk. Mari Korneliusdatter har vel hatt tjeneste på en av de tre nabogårdene Seierstad, Skyhage og Hem - og så kommer fadderne derfra.Mari Korneliusdatter er formodentlig identisk med Mari Korneliusdatter, 53 år i 1801, i første ekteskap med Ellef Jakobsen på Allum i Hedrum (Lenke).Hun kan muligens være den samme som Mari, døpt 25. juli 1746 i Andebu som datter av Kornelius Olsen og Inger Hansdatter på Stålerød-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til både Gunn og Kristian.Det var spesielt navnet; Skyhagen jeg måtte få bekreftet, da i håp om spor videre til Brynild Olsen, far til Birthe. Det førte ikke fram.Litt artig er det at nevnte Anna Abrahamsdtr. kommer inn her. Hun er hustru nr 2 til Hans Olsen Seierstad, som var g.1st.g. m.Barbro Nilsdtr Ringdal = 3 x tippoldeforeldre til meg.Det du Kristian skriver om Mari Korneliusdtr bekrefter hva jeg har fra før (Maren Corneliusdtr.)Men det er da spesielt han Brynild Olsen jeg ikke har klart å finne spor av til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mi erfaring, når det gjelder dåp for barn født utenfor ekteskap, er at fadderne er fra kretsen omkring rundt mora til barnet. Unntaket er når foreldrene hadde planer om å gifte seg.Siden jeg jobber spesielt med Andebu for tida: Har du bevis og/eller indisier, ut over navn og alder, som tilsier at Mari Korneliusdatter, født 1746 på Stålerød-eie, er den samme som Mari Korneliusdatter, mor til Berte Brynnilsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Kristian.Jeg har verken beviser eller indisier. Når jeg i mitt siste innl. brukte ordet 'bekrefter', så burde jeg nok heller brukt 'styrker'. Maren Korneliusdtr. hustru til Ellef Jacobsen (omtalt på s. 535 i b.b.) er den eneste jeg til nå har reg. som kan passe på grunn av navn og alder. Men min tvil er opphengt i følgende: Min Birthe Brynildsdtr. blei dpt. 16 jan 1780 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8234&idx_id=8234&uid=ny&idx_side=-160>LenkeI følge b.b. er Maren Margrete f. 1781 Ellef og Maren sitt første barn. Det stemmer med k.b. 15 jul. 1781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den er vel ikke så sikker kilden her i Mormonerdatabasen, og de kironologiske lister for kirkebøker i Hedrum for 1780 finner jeg dem ikke i første omgang :-(Mulig Kristian kan lete bedre etter den vielsen med større hell :-)Ha fortsatt riktig god jul begge to.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(10, 11) Denne typen registreringer (vielser med kun årstall) i FS skal man være varsom med å stole på. Som regel er det snakk om gjetting (eldste barn født 1781 i Hedrum, da må de være gift 1780 samme sted). Hadde registratoren funnet vielsen i kirkeboka, ville datoen vært med.'Ellef Jacobsen og Maren Corneliusdatter' ble trolovet 3. april 1778 i Sandar, gift 9. juli. Kausjonister var Hans Halvorsen og Abraham Nilsen, begge fra Allum i Hedrum. (Lenke)Dermed er det etter alt å dømme ei annen Mari Korneliusdatter som 1780 fikk barn med Brynnil Olsen.Navnet Mari Korneliusdatter er såpass uvanlig i distriktet, at jeg ikke ser bort fra at én av de to er identisk med Mari Korneliusdatter, født 1746 på Stålerød-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mari Korneliusdatter på Allum var 53 år i 1801, dvs. f. ca. 1748. Siden vielsen fant sted i Sandar, skal hun ganske sikkert identifiseres med Mari, f. 21/2-1748 på Mo i Sandar, datter av Kornelius Henriksen og Mari Torsdatter (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er kjempebra med din ekspertise her igjen, Kristian. Men da er du må vel fortsette din leting etter Birthe Brynhildsdatters aner i Andebu ?Lykke til! Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dåpen til Mren Corneliusdatter i Andebu 1746 her du her i kirkboken, Se midt på høyre side : LenkeKan det tenkes at Brynnil Olsen kom fra samme området? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Brynnil Olsen er kun kjent fra dåpen i 1780. Da må selvsagt alle muligheter holdes åpne. Men det er ikke døpt noen Brynnil Olsen i Andebu i det aktuelle tidsrommet.Og så må vi huske at vi ikke - på nåværende tidspunkt - kan konkludere med at Mari Korneliusdatter, født 1746 i Andebu, var mor til Berte Brynnilsdatter. Men hun er en god kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er ei 'Maren Korneliusdatter Brekke 38 aar' gravlagt i Hedrum 18. januar 1789 (Lenke). Brekke er ikke gårdsnavn i Hedrum, men finnes i bl.a. Kodal, Arnadal, Stokke, Sandar, Tjølling og Brunlanes. Det er imidlertid mulig at Brekke kan forekomme som plassnavn i Hedrum - der har jeg ikke full oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ikke umulig. Det står sørgelig få opplysninger om ham - ved trolovelsen nevnes det at han var ungkar, og stort mer er det ikke å hente.Kona er fra Bentsrød ved trolovelsen, men fra Lasken ved vielsen. Kausjonistene er Lars Hansen Hjelten og Sven ... Lasken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FS ble Brynild f.ca. 26/10 1760 Hedrum med foreldrene Ole Christensen og Dorthe Brynildsdt. Men jeg har ikke funnet dåpen i Hedrum. Brynild i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f1801&gardpostnr=23378&personpostnr=346647&merk=346647#ovre>LenkeBrynild og Annes 2.datter ble døpt Dorthe Lenke Fant dåpen i Brunlanes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

I disse 'julenøtt-tider' så kommer her en liten, om mulig en kurositet: Jeg har i mine aner to stk. Olsen som vi ikke finner ut av. Så langt ser det ut til å være samstemt enighet om at de ikke har sitt opphav i Hedrum.Den ene er Brynild Olsen som får ei datter; Birthe, dpt. 16 jan. 1780 i Hedrum.Den andre er Anders Olsen som får ei datter; Anne Marie, dpt.09.12.1782 i Hedrum.Debatt nr.: 82024Da intet er umulig, så spør jeg meg selv og dere der ute, kan det tenkes at disse to er brødre ?Hvor kan de i så tilfelle ha kommet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du sier selv at intet er umulig, og det er i og for seg fullt tenkelig at de to stk Olsen var brødre. Men foreløpig er det ikke noe spesielt som tyder på det. Og - Brynnil Olsen kan være hvor-som-helst fra (Berit har dog et spor å gå etter her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(21) Døpt 26/10-1760 i Hedrum: 'Soldat Ole Christensens og Dorthe Brynildsd: uægte Daatter Brynild. Fadd: Marthe Hagtved, Anne, Hans ibid. og Hans Ulverød.Enten har presten rotet med kjønn og guttenavnet Brynnil/Brynjulf kontra jentenavnet Brynhild - eller så er dette en dåp som ikke vedkommer saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.