Gå til innhold
Arkivverket

[#83418] Anne, Mari og Helene Christensdatter fra Eiker


Gjest Ellinor Elise Simensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellinor Elise Simensen

Anne Christensdatter født 14. November 1802Mari Christensdatter født 1. Januar 1805Helene Christensdatter født 2. Juli 1810alle i Vestfossen, Øvre Eiker.Foreldre var Christen Gullichsen og Dorthea Jonsdatter.Hvor ble det av disse 3 søstrene?Noen som har informasjon?Mvh Ellinor Simensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(2) Det tyder på at det var Anne som døde i 1804. I kirkeboken står det 1 1/2 år og ikke 6 måneder som i oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Christen og Dorthea hadde 2 døtre ved navn Hellene/Helene. Den første født i 11. September 1808. Hun døde 25 Desember 1808 og står oppført under døde som Elline Christensdatter.Det kan vel være mulig at Helene nr. 2 også ble omtalt som Eline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

(6) Jeg fant også henne, og jeg tror det er den riktige. Har iallefall ikke funnet noen andre ved navn Helene/Eline født i 1810.Da får jeg prøve å finne ut av Maris videre 'skjebne'.Også når hennes far Christen Gullichsen døde. Hans kone Dorthea/Dorthe døde i 1836 som enke, så Christen Gullichsen må ha dødd engang mellom 1818 og 1836.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Det ser ut til at Mari Christensdatter flyttet fra Øvre Eiker i 1826.Permanent sidelenke: Lenkehøyre side, 1826 nr. 6.Klarer imidlertid å tyde det som står til høyre ut for hennes navn. Hvor flyttet hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiDette skiftet gir nok svar på noe:'Vestfossen Hus Nr. 87 Skifte 15.7.1829 Enke Helene Christophersd. død. Gullik Andersen død. Barn: 1. Christen Gulliksen død, enke Dorthe Johnsd., barn: a) John Christensen 12. b) Mari Christensen gm. Smed Olsen i Drammen. 2. Berthe Gulliksen gm. Peder Pedersen Sundmand i Hougsund. 3. Mari Gulliksen gm. Nils Rasmussen Frognes. 4. Ingeborg Gulliksen 40, ugift. 5. Eli Gulliksen gm. Bjelkehugger Nils Olsen v. Schvenche Møllen i Drammen. Verge for de umyndige Steen Johnsen Dunserud.'Anne og Helene bør da være døde, mens Mari er i Drammen i 1829.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellinor Elise Simensen

Takk til alle for informasjon. Kom et godt stykke videre med den.(10 og 11) Det var nok de rette personene. Har videre funnet ut at de hadde 3 barn; hvorav iallefall en datter emigrerte til Amerika trolig på våren i 1872.Ut fra skifte etter Helene Christophersdatter leser jeg at Christen Gullichsen må ha dødd engang mellom 1817/1818 og 1829. Andre opplysninger i dette skifte stemmer overens med det jeg allerede har funnet, bortsett fra giftemålet til Eli Gullichsdatter som var gift med Nils Olsen. Her er jeg helt 'blank'.Fortsatt god julehøytid.Mvh Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.