Gå til innhold
Arkivverket

[#83422] Modum, Karen Gulbrandsdt. f.ca.1750 g 1777 med Gunvald Olsen


Gjest Finn H Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H Bakken

Modum (synes jeg) er et vanskelig område finne forfedre. Men prøver denne: Karen Gulbrandsdt. viet 2/12-1777 Modum med soldat Gunvald Olsen, de skal bo på Buskerudeie står det. Men hvem kan Karen's foreldre være ? Gunvald og Karen fikk mange barn: min ane Marthe f.1786, Gunvald døpt 1779, Ole døpt 1781, Poul døpt 1783, Gulbrand døpt 1784, Olene døpt 1788, Sille døpt 1790, Gulbrand/Karen døpt 1793, Sille døpt 1795. Har sjekket faddere til disse men kommer ikke noe nærmere Karens foreldre. Faddere er for det meste under Buskerudeie. Har Berthe Gulbrandsdt. som fadder til to av barna, har ikke hjulpet meg. Ved 1801 telling finner Gunvald 56 år, Kari 50 år. Finner ikke Karen død, Gunvald død 1813. Min Karen er ikke datter av: Gulbrand Ellefsen/Marie Colbjørnsdt.Hilsen eller Gulbrand Larsen/Anne Christophersdt.Kimerud.Håper noen har gode forslag. På forhånd takk.mvh Finn H Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

Godt nytt år - som tidligere nevnt Modum er ikke lett finne aner, men jeg hadde håpet på litt respons. Prøver igjen, noen har nok forhåpentligvis ett eller annet -mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og fortsatt godt nytt år! Jeg kan underskrive på at Modum er problematisk, men det henger vel sammen med den store tilflyttingen i forbindelse med gruvedrift, inkl. Blaafarveværket, og jeg har også 'mine' aner blant den store massen.... Jeg har et par tips, som du kanskje allerede har sjekket ut, men dog:hvis du ser under 'Ekstraskatten for Modum i 1765', så bor det en Gulbrand Gulbrandsen på Buskerud gård - har du sjekket ham? Dessuten: har du prøvd å finne henne under konfirmerte? Karen kan lett bli til Kari/Karin o.l.Lykke til!!mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Astrid og Bjørn, takker så mye for input (Bjørn det kom ikke noe frem på din lenke), skal sjekke disse 'innlegg'/opplysninger igjen (mener har vært innom - men kanskje ikke godt nok).mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Bjørn -takker for at du hjelper og kommer med innspill(innlegg 8). Men, som jeg skriver i mitt første innlegg er det ikke disse som er min Karens foreldre. Denne Karen begraves i Modum 1789- 32 år, mens min Karen får barn flere år etter. Dermed kan hun ikke være 'min'.mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arnhaug

Gir meg ikk, men er ikke dette noen av barna som du nevner?Husband's Name Gundvald OLSEN (AFN:14X2-SRC) Pedigree Born: Abt. 1752 Place: Married: 23 Oct 1777 Place: Modum, Buskerud, Norway Father: Mother:--------------------------------------------------------------------------------Wife's Name Karen GULBRANDSDATTER (AFN:14X2-SSK) Pedigree Born: 1756 Place: Christened: 16 Dec 1756 Place: Modum, Buskerud, Norway Married: 23 Oct 1777 Place: Modum, Buskerud, Norway Father: Gulbrand ELLEFSEN (AFN:14X1-CS6) Family Mother: Maria Marie COLBIORNSDATTER (AFN:14X1-D82)--------------------------------------------------------------------------------Children-------------------------------------------------------------------------------- 1. Sex Name M Gulbrand GUNDVALDSEN (AFN:14X2-STR) Pedigree Born: 1779 Place: Christened: 16 Jun 1779 Place: Modum, Buskerud, Norway Died: Apr 1784 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 2. Sex Name M Ole GUNDVALDSEN (AFN:14X2-SV0) Pedigree Born: 1781 Place: Christened: 8 Mar 1781 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 3. Sex Name M Poul GUNDVALDSEN (AFN:14X2-SW6) Pedigree Born: 1783 Place: Christened: 8 Apr 1783 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 4. Sex Name M Gulbrand GUNDVALDSEN (AFN:14X2-SXD) Pedigree Born: 1784 Place: Christened: 13 Sep 1784 Place: Modum, Buskerud, Norway Died: Jun 1785 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 5. Sex Name F Marthe GUNDVALDSDATTER (AFN:14X2-SZL) Pedigree Born: 1786 Place: Christened: 29 Apr 1786 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 6. Sex Name F Olene GUNDVALDSDATTER (AFN:14X2-T0R) Pedigree Born: 1788 Place: Christened: 18 Oct 1788 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 7. Sex Name F Sille GUNDVALDSDATTER (AFN:14X2-T10) Pedigree Born: 1790 Place: Christened: 4 Dec 1790 Place: Modum, Buskerud, Norway Died: Aug 1793 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 8. Sex Name M Gulbrand GUNDVALDSEN (AFN:14X2-T26) Pedigree Born: 1793 Place: Christened: 14 Jan 1793 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 9. Sex Name F Karen GUNDVALDSDATTER (AFN:14X2-T3D) Pedigree Born: 1793 Place: Christened: 14 Jan 1793 Place: Modum, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- 10. Sex Name F Sille GUNDVALDSDATTER (AFN:14X2-T4L) Pedigree Born: 1785 Place: Christened: 18 Dec 1785 Place: Modum, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Bjørn - takker igjen, man skal ikke gi seg hvis man mener man har rett. Alle barn du nevner stemmer med mine. Når jeg ser på skifte i Modum etter Gulbrand Ellefsen, 15/9-1773 g Marie Colbjørnsdt. står følgende barn oppført: Erich 11 år, Hans 9, Cornelius 2, Guri 19, Kari 17 år, Dorthe 13 og Maria 6 eller 1 aar. Marie giftet seg igjen med Ole Larsen Fure og på skiftet etter henne 30/12-1801 barn: Eric, Hans, Guri, Cornelius Gulbr. samt Kari Gulbr. (død) barn A: Lars Henrichsen 18 år, B: Mari Henrdt. 14 år, og Dorthe Gulbr. g Nils Brekke. Deres Karen ble gift med Henrik Larsen Fure 8/9-1783- død 22/1-1789. Ut i fra dette får jeg bl.a. det ikke til å stemme at min Karen var datter av Gulbr. Ellefsen og Marie Colbjørnsdt. Vi får jobbe videre og håpe på en avklaring. Tar gjerne imot flere innspill og hvis du holder på ditt tar jeg gjerne imot mere.mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.