Gå til innhold
Arkivverket

[#83428] vestlandstur på 1930 tallet, men hvor?


Gjest morten undseth
 Del

Recommended Posts

Gjest morten undseth

Kanskje litt på siden, men kan alikevel forsvares til opptak i dette forumet? Mine besteforeldre Sverre (1898-1952) og Olga Undseth(1899-1983) var tydlighvis på en ferie/biltur mellom 1931-37 med deres 1931 mod A-Ford,De bodde i Øvre Rendal og er avgårde uten barn (3 stk), men med farfars søster Kari og en for oss ukjent kar.Er det noen so kan gjenkjenne hvor de har vært?, det er en kystby på et av bildene med sjøboder, det er fossefall og en flott sten-bue bro, hadde vært artig om noen kan dra kjensel på noen av bildene, da blir det med en gang mere artig

bilete10726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Bildene så flotte ut, men det hadde vært bedre å scanne et og et bilde. Da hadde du fått større oppløsning på bildene og kanskje det da hadde vært lettere å finne ut av det. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Eg ser ikkje noen steinbru eller fossefall. Men fiskebåten med nummer M 5 M er vel fra Møre og Rømsdal fylke og Molde merkedistrikt. I fiskebåtregisteret av 1938 står båten som motorkutteren 'Bjarne', eigd av Alfred Skorgen, Molde. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Trur Geir kan ha rett i at det er frå Molde. Eg skal ikkje ta på meg å være lokalkjent i Molde, men båten på bilde er i alle fall heimehøyrande i Molde (ut frå registreringsmerke).mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Så artig at det kommer noen svar, og t.o.m. om havnebildet og tilhørende båt!. Dobbet flott om en som kanskje har reg. nummeret til båten til 'sin bestefar', men ikke noe bilde av den. Hvem vet.. Og takk til Erling også, der kom brua og fossen inn i samme innlegget. Jeg får bildene bra opp i størrelse ved å klikke en gang til på bildet ref. innlegg 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til 4: Alfred Skorgen, f 1894 i Indre Skorgen i Nesset døde 1967 i Ytre Slemmen i Veøy (Rauma), var frakteskipper, så det stemmer utmerket med at det var hans båt. Han bodde i Lillevika i Molde fra 1925, men flyttet fra Molde under krigen, og til Slemmen i 1947.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Se det, t.o.m. eieren av skøyta på bilde nr 5 ovenifra, det stemmer da og med at eieren av båten var i Molde mellom 1925 og til under krigen, bildene mine er tatt mellom 1931 og '37, de var altså til Molde, da kan bildet fra ferja, nr. 2 antagelig være på strekningen mellom Åndalsnes/Molde??, hvis vi ser på bildene som innlegg nr. 6 henviser til, ser vi at de er tatt ovenfor Flatmark i Romsdalen, jeg har sett på bilder fra www.finn.no, kart og det stemmer så absolutt! Da vet jeg så langt altså at ferden gikk fra Elvål, Øvre Rendal, nordover til Tynset, derfra vest til Alvdal, opp til Hjerkinn på Dovrefjell, hvis broen ( det er helt klart samme konstruksjon) er på Ulsberg må de ha kjørt nordover før de på et hvis har endt opp vestover til Molde for å ta Åndalsnes og Romsdalen ved Flatmark på returen (eller omvendt for den del). Tar gjerne i mot flere tips m de samme bilder eller noe om de andre som kan identifiseres .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det skjedde ganske mykje med bilferjene i desse åra... Men det er eigetleg ikkje så mange samband å velje mellom.Bilsamband mellom Åndalsnes og Molde vart opna nettopp i 1931. Då vart vegen kring Fannefjorden opna, og samstundes ferjestrekninga Sølsnes-Åfarnes. Ei ny ferje, 'Moldefergen' vart bygd og sett i drift frå mai 1931. Ragnar Ulstein: 'Om Samferdsel i Møre og Romsdal - Møre og Romsdal Fylkesbåtar 1920-1995, Del 1' har to bilete av denne ferja. Det er vanskeleg å kjenne att dette utsnittet, men det er ikkje utelukka. Ferja hadde plass til 3-4 bilar og hadde gjennomkøyring. Eit oversyn frå 1938 viser at den same ferja gjekk her då.Dette oversynet frå 1938 har også med eit samband Molde-Åfarnes (sparer turen kring Fannefjorden) med ei 5-bilars ferje. Statistikken fortel at 200 personbilar og 123 lastebilar tok dette sambandet, medan 1514 p.b. og 145 l.b. tok det korte sambandet (til/frå Sølsnes) i 1938.Det er eit par mogelege alternativ. Det gjekk ei ferje mellom Våge og Nordvik over inste delen av Romsdalsfjorden som også hadde gjennomkøyring. Redaksjonen av boka (Ulstein mfl) fann ikkje noko bilete, men berre ei teikning - som ikkje utelukkar at det kan vere denne. Dei kunne ha kome seg til Molde denne vegen ved å ta ferja Vestnes-Molde. Det tredje alternativet er BF 'Kvanne-Røkkum I' som gjekk i sambandet ho hadde namn etter. Men dersom overbygga på begge sidene er like (berre eine sida er godt synleg på bileta i boka), så stemmer ikkje biletet her med den ferja.Vi kan utelukke BF 'Bilfergen', som gjekk i rute Åndalsnes-Vestnes og Vestnes-Molde sommarstida. Fram til 1934 hadde ho innkøyring på tvers, og etter ombygginga er det detaljar som ikkje stemmer med biletet her.Vi kan også utelukke Angvik-Tingvoll før 1933. 'Arnljot', som gjekk her frå 1929, tok bilane på tvers. Det vart rimelegvis endra ved ombygginga i 1933 - men boka (Ulstein mfl.) har ikkje noko bilete av den nye utsjånaden.Ei rute Eidsøra-Fjøseid er med i oversynet frå 1938 - men ikkje i eit oversyn for 1935 ('noverande og framtidige' - så ho var neppe planlagd for 1936 heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Jeg har et forslag til bilde nr.2. Det ligner da mistenkelig på dette jeg har fra 'fergen Angvik-Tingvold 1938', fotograf Gunnar Østerlie. Jeg prøver å få det med her, men er aldri sikker på om jeg får dette til.....

bilete10740.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(12) det er vel meir enn ein 'mistanke' ....Ferja må vere den same. Spørsmålet som står att, er om det er det same sambandet. Det er sannsynleg, men ikkje sikkert.Veit du noko meir? (t.d. namn på ferja)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

I følge denne nettsida til Tingvoll kommune, heitte ferge som gjekk Angvik-Tingvoll 1829-1850 'Arnljot'.Det er vel då den same ferga som gjekk heile 30-åra, slik at dersom dei to bilda er frå same ferga, så må det også høgst truleg være same sambandet.Lenkemvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Dersom det er B/F Arnljot som er avbilda i innlegg 1, så må bilde vere teke i 1833 eller seinare. B/F Arnljot blei ombygd i 1833, og før dette sto bilane på tvers av ferga, men etter 1833 stod dei på langs som på bildet.Eg har funne litt info bilde på sffarkiv.no. Eg har dårleg erfaring med linkar derifrå, men eg prøver.Lenke (LOWER(low_motiv) LIKE 'þrje%' OR LOWER(omtale) LIKE 'þrje%' OR LOWER(fotograf) LIKE 'þrje%') &appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=8Om ikkje linken virkar, så gå inn på fylkesarkiv.no. Vel ABM-samsøk og søk etter Arnljot.mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Brått blei eg klar over kva eg kunne ha skreve, og det eg frykta visste seg å være rett. Eg har dessverre hatt litt lite trening i å forholde meg til 1900-talet i det siste, noko som viser igjen i mine føregåande innlegg.Det skal sjølvsagt være 19..mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Wathne

Til innlegg 13.Jeg vet bare at guttene (Gunnar og Walter) var på sykkel/telt-tur fra Trondheim til bestemor på Kleive/Hjelset, inderst i Fannefjorden.Med fare for å spore av, men siden vi er inne på ferger i MR skal jeg prøve å få med min favoritt:'Fergen til Ulsfjorden 1930'.

bilete10742.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja det er iallefall helt sikkert at deltagerede her i forumet har kunnskap og interesse om saker utenom folk også! Glimrende, og takk til alle så langt, ingen nevnt, ingen glemt. Alt dette så langt gjør at jeg av disse to sidene i albumet etter besteforeldre rimelig godt kan vite om hvor de hadde tatt turen med A-Forden.Om bildene av ferja: Mht. til bildet i innl. 12 må vel dette vel være samme fergen, 'alt' stemmer, sidene på venstre side, samme lille pigg opp på øvre fremste hjørnet av veggen, 3 hvite horisontale rekkverk høyder pluss toppstykke(det er skygge på 'mitt' bilde, derfor ser de mørke ut på 'mitt' bilde, men ser vi nærmere etter på hø. side av bilen er rekkverket hvit, også benken og kassen foran benken er det samme, 'mitt' bildet er bare tatt litt nærmere enn bildet i innl. 12. Også bakgrunnen/fjellprofilene bak fergen kan nok være den samme, bare at bildet på innl. 12 bare er tatt noe tidligere på ferjeturen, så dermed kan og sambandet og stemme...Om både mine besteforeldre og karen/karene på bildet i innl. 12 falt for fristelsen å ta bildet på turen til/retning Molde , da via Angvik, kan det stemme, så gikk turen den veien.Ser vi videre på bildet av ferjen Arnljot på fylkesarkivet (prøver å få med bildet ifra innl. 15 og 16) ser vi at rekkverkarrangementet ser likt ut, men også at båten har et koøye bakerst på det høyre påbygget på båten, vi ser på samme bildet at båten har påbygg på venstre side også og igjen hvis vi ser igjen på bildet i innl. 12 har også den et koøye på bakerste vegg. Når vi i tillegg via innl. 11 ser at Ferja Arnljot er ombygget til inn/utkjøring på endene i 1933, har turen vært mellom 1933-1937.For å repetere turen så langt: Når jeg ser på kartet må jeg korrigere meg selv litt også Da ser det ut til at ferden gikk fra Elvål i Øvre Rendal, nordover til Tynset, derfra videre nordover over Kvikne (dagens riksv- 3) og ned til Ulsberg der innl. nr. 7 på linken om fossene og bruene mener det må være Orkla jernbanebrua på Ulsberg. Derfra har de kjørt litt sørover for deretter dreid vestover på dagens riksv. 70 til Sunndalsøra, videre til Tingvoll (aner ikke noe om veiene der på 30 tallet..., for å ta ferja fra Tingvoll til Angvik. (Hvis noen kunne kjenne igjen profilen på fjellene i bakgrunnen på de to ferjebildene, hadde vi nok helt sikkert vist hvilken retning de hadde kjørt Tingvoll/Angvik eller omvendt.) Derfra til Molde for å ta et havnebilde ink. båten til Alfred Skorgen som vi ser bor i Molde mellom 1925 til under krigen. Fra innl.11: videre rundt Fannefjorden med ferje mellom Sølsnes-Åfarnes eller direkte Molde-Åfarnes (sparer turen kring Fannefjorden) med ei 5-bilars ferje, og derifra til Åndalsnes og opp Romsdalen med bildet av fossen ovenfor/østenfor Flatmark. Så over Bjorli til Dovre, derifra ville det være naturlig å ta opp på Dovrefjell, for deretter ta av østover på Hjerkinn og ned til Foldal og Alvdal og Tynset og de siste 5 milene hjem til Elvål. (Det gikk ikke på den tiden gennomgående vei helt mellom Alvdal og Koppang).Da er det vel egentlig bare igjen et bilde som kan identfiseres og det er det under lenken fossene og brua, der stabbesteinbilde med fjellene står igjen, uansett tusen takk for turen som jeg har fått god hjelp til å bli med på, men kom gjerne med nye opplysninger eller korreksjoner. A-Forden ble forøvrig solgt i sept. 1937, den kjørte bestefar drosje og skolekjøring med.Bildet fra innl 15-16, Ferjen Arnljot (fra Fylkesarkivet)

bilete10747.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Heggen Fylling

Stabbesteinsbildet er tatt vestover mellom Verma og Brøste litt nedfor Fylkesgrensen. Fjellet oppe til venstre har en spesiell form som viser godt også i dag når en kjører med Google maps. Godt Nytt år.Mvh Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Ja der kom vel det siste identifiserbare bildet på plass, altså østenfor Flatmark og fossebildene, glimrende, bedre enn jeg overhodet hadde noen ide om da jeg la ut forespørselen. To av bildene var årets julegave til et søskenbarn av meg, (På ferja og sittende på bakken bak A-Forden med åpen bakdør) nå har jeg mere å fylle på når vi møtes! Da var dette en artig romjulstur ca.75 år etter den foregikk. Godt nyttår !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morten undseth

Egil R: Det kan du stole på, jeg har nok vært på deler av plassene før, er ivrig motorsykklist og vet at vestlandet som sådan har gitt meg mye flotte opplevelser. Det som er sikkert er at kopier av disse to sidene skal være med på neste tur slik at stansene gjøres på ca. de samme stedene. Det eneste jeg lurer på nå er hva formålet med turen var, sannsynlighvis er det ikke vanskeligere enn at de nøt en sommertur og friheten til forflyttning som transport i egen A-Ford gav, bare det må ha vært stort. På et av bildene ser jeg de er innom noen (ligger på bakken foran et hus) så de har vært innom kjente . Som sagt tidlig i innlegget, ongene var tydleghvis satt igjen hjemme, barnet som fremkommer på bildet er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.