Gå til innhold
Arkivverket

[#83431] Folketellingen 1910


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Jeg søker på et bestemt gårdsnavn i en bestemt kommune i et bestemt fylke og får også opp gårder med samme navn i helt andre kommuner. Skal det være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg søker på bosted Bakken i Nord-Fron, Oppland og får kun opp 26 treff i Nord-Fron. Hvordan søker du? Er du sikker på at du ikke har et 'gammet' kryss på en annen kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Eksempel 2: Jeg søker på Akershus, Eidsvoll, bosted Ørbek. Her får jeg opp 4 personnavn. (Det er en hel grend som heter Ørbek(-k). I 1910 bodde det en hel del menneskler der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche
Gjest Kurt Østbye

Et søk i FT 1910 på kriteriene i innlegg 3 gir 130 treff. Alle er i Akershus, bosted Eidsvoll/Habberstad eller Ullensaker/Habberstad. (Personenes fødestad er ulike, men det var jo ikke et av søkekriteriene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg får 94 treff på Habberstad i Eidsvoll - ingen andre steder.På Akershus, Eidsvoll, Ørbe* får jeg 14 treff - på Ørbek, Ørbekhøgda og Ørbekstøa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Nytt forsøk med søkerkriterier som i innlegg 3 med samme resultat som forrige gang - Habberstadgårder både i Ullensaker og Eidsvoll. Jeg er antagelig for dum til å drive med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Til (8)I tilfellet Ørbek, skrives jo navnet både med -e og -æ, så begge kommer jo fram når du søker sånn Carsten gjorde i (5)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Til innlegg 10 og 11.Hvis det ikke krysses av for Akershus fylke men kun for Eidsvoll kommune, gir samme søket 94 treff, alle er i Eidsvoll/Habberstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til Anne-Lise (13): Jeg vet at Ørbekk-navnet ble skrevet på forskjellige måter, men man skulle vel tro at når det på 4 tellingssteder skrives Ørbek, så skulle vel alle de andre stedene i denne kretsen også skrives slik, da det vel var samme person som foretok tellingen der. Et annet eksempel: Jeg søkte på 'Akershus', 'Eidsvoll' og stedsnavnet 'NN'. Ingen steder i Eidsvoll ble funnet, derimot to 'NN' i Asker! Men Asker er som kjent, ikke Eidsvoll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(15) Søket i den blå boksen er et relevanssøk, dvs. at om du søker etter tre ord (for eksempel 'Akershus', 'Eidsvoll' og 'Berg') vil du få treff på alle poster som inneholder minst ett av disse ordene. Postene som inneholder alle tre ordene rangeres øverst, deretter postene som inneholder to av de tre ordene, og til sist poster som inneholder ett av de tre ordene.I eksempelet vil derfor kombinasjonen Berg-Eidsvoll-Akershus ha høyest relevans, men også Berg-Asker vil gi treff.For å eliminere treff utenfor Eidsvoll, bruker du pluss-tegnet foran Eidsvoll. Da *må* Eidsvoll være med i treffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ola (15) Det som finnes i av gårdsnavn (og personnavn) i folketellingsbasene, er kildetro gjengivelse av det som står i de originale tellingslistene og det hensynet går foran hva som anses for 'riktig' skrivemåte. Når vi vet at navnet forekommer med begge skrivemåter, må vi vel tilpasse søket deretter, for å finne alle. Det samme gjelder jo skrivemåten av navn og f. eks. får vi jo fram både Kristian og Christian når vi ber om *risti*.Kristian (16) Jeg fikk bare treff på Berg i Eidsvoll, ikke i Asker, for som Kurt sier i innlegg (14) skal en ikke krysse av i boksen foran fylke når en har valgt kommunen en vil søke i. Idet en krysser av for fylke, blir nemlig alle kommunene samtidig krysset av. Det er vel det viktigste svaret på Olas spørsmål i (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Ola (15) Vedrørende det andre eksempelet ditt, tror jeg nok ikke du kan bruke NN når du søker. Om du bare krysser av for Eidsvoll kommune (og ikke fylket Akershus) og lar alle andre rubrikker stå tomme, kommer alle (9894) personer og gårder i Eidsvoll opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Kristian (16):Jeg lærer noe hver gang noen stiller spørsmål om FT 1910. Denne gangen var det tegnet som jeg ikke kjente til. Kommer det i nær fremtid en veiviser for søk i 1910? Jeg antar det kunne være nyttig for de fleste.Forøvrig vil jeg takke Kristian for god hjelp og orientering i mange temaer her inne!Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(17) Jeg tror vi prater om ulike søkefunksjoner. Jeg skrev om søket i den blå boksen (såkalt 'enkelt søk'), mens dere nok egentlig diskuterer det spesifikke søkeskjemaet for FT1910.(19, 20) Se Lenke (som riktignok kan trenge noe revisjon allerede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!Hvordan löser man problemet med og söke etter personer med födested 'L(ä)rdal' i Sogn i FT 1910 ??I mitt fall 'Knut(d) Andersen födt 15/5-1890.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er problemet at du ikke har bokstaven æ, så må du søke på *rdal. Fornavnene Knut og Knud søkes som knu*Knud er ført i kirkeboka med den fødselsdatoen du oppgir, sønn av hotellvert A. Andersson og frue. Finner ham imidlertid ikke konfirmert, så kansje familien hadde flyttet fra Lærdal før 1910 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Om du har Windows så kan du enkelt lägga till norskt tangentbord: Börja med Start-Inställningar-kontrollpanelen-nationella inställningar och språk.På fliken språk, klicka Information, sedan Installerade tjänster och till slut Lägg till Tangentbordslayout och Inmatningsspråk Norsk bokmål eller nynorsk har samma tangenbord ;-) Fortsatt problem ring 29 46 43.Vänlig hälsning, Niels hegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jörgen Ingman

Till (22)Om du inte vill ändra tangentbordet kan du få fram ø och æ på annat sätt: Håll nere 'Alt' och tryck 0230 så får du æ, Alt plus 0198 Æ, Alt plus 155 ø och Alt plus 157 för Ø.Mvh, Jörgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.