Gå til innhold
Arkivverket

[#83437] Fødsel Andreas Christensen Mølbach


Gjest Tove Holmstrøm Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Holmstrøm Nielsen

HejJeg er interesseret i at vide noget mere om mine norske aner. Andreas er min 3 x tipoldefar på min fars side. Jeg ved han blev gift med Maren Christine Hansdatter Hegemand den 11 februar 1777 i Kristianssand. Andet ved jeg ikke om ham eller hans kone. Jeg håber på, at De kan hjælpe mig med flere oplysninger. Samtidig ved jeg med bestemthed at de havde 2 døtre. Christine Marie Andreasdatter født 10 okt. 1778 og Ingeborg Magdalene Mølbach født 26 juli 1777.Jeg håber at høre fra Dem.med venlig hilsen Tove Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Har du sett dette? [url="http://genealogi.no/kilder/Tollere/m-q.htm>http://genealogi.no/kilder/Tollere/m-q.htmMølbach, Anders Christensen, døpt i Kristiansand 2. april 1735. Forpaktningssocietetsovertollbetjent og taksadør i Kristiansand. Overtollbetjent sammesteds 1777, tollkasserer i Stavanger (da embedet ble opprettet) 18. jan. 1792, opplagsskriver og taksadør i Bergen 5. nov. (28. mai) 1794 til død 22. jan. 1809.Det er vel han som blir døpt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(2:) Den i innlegg #2 omtalte toller Anders Christian Mølbach (1735-1809) skal ha vært gift (2 Des 1760, Kristiansand) med Andrea Antonette Hansdatter Kjærulf (1735-1808), med hvem han fikk døtrene Ingeborg Christina (ca.1762) og Magdalene Marie (døpt i Kr.sand 20 Feb 1764). Her er husstanden i Bergen i 1801 : Lenke.Dette ser altså ikke ut til å kunne være den samme Andreas Christensen Mølbach som ble gift i Kristiansand den 11. februar 1777 m. Maren Christine Hansdatter Hegemand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nei, Nermo har nok rett. Her er fødselen til Andreas: LenkeNr 39: Chresten Anderssøn Mølbach og Ingeborg Jacobsdaatter Mørchs Barn kaldet Andreas.Ekteparet Christen Andersen Mølbach og Ingeborg Jacobsdatter Mørch ser ut til å ha fått følgende barn; Anders (1735), Else Bolette (1736), Kiersten (1738), Hans (1739), Andreas (1740) og Christian (1742)Christen Andersen Mølbach er deretter blitt gift med Magdalene Øllegaard Andersdatter Malmøe. Ekteparet fikk følgende barn: Dødfødt barn (1744), Anders Malmøe (1746), Maria (1747), Anders Malmøe (1749), en gutt som døde straks etter fødselen (1752) og Anders Malmøe (1753)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi 'gå ut fra' at den Andreas Christensen Mølbach som ble gift i Kristiansand den 11. februar 1777 m. Maren Christine Hansdatter Hegemand var født 1740 og altså bror av toller Anders Christian Mølbach (1735-1809) g. 2 Des 1760 med Andrea Antonette Hansdatter Kjærulf ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det er vel nærliggende å tro det, ja. Ekteparet det søkes etter hadde tilknytning til Kristiansand, og kalte den eldste datteren for Ingeborg Magdalene. Dersom man fant Andreas Mølbachs dødsdato, ville fødselsåret kunne fastsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Christine Hegemand's besteforeldre på hennes mors side var Hans Jacobsen Lund (død 1764) og Ingeborg Apelone (Jacobsdatter ?) Lund (1696-1768) i Kristiansand. Ingeborg Apelone var enke etter Jens Madsen Thue (f.1694), og disse hadde barna Margrethe f.1723 og Jacob 1724-1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Her er vielsen: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9564&idx_id=9564&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Ao 1777 d 1ste Feb er efter Kongelig Bevilling copuleret i Huuset mons. Andreas Christensen Mølbach og Jomfru Maren Christine Hansd HegemandHer er dåpenen til datteren Ingeborg Magdalene: Lenke Westindisk Capitain Andreas Christensen Mølbachs og Madm Maren Christine Hansd Hegemands pige Barn kaldet Ingeborg Magdalene er fød den 26. Julii Klokken 3 Eftermiddag. Blandt fadderne var Andrea Antonette Hr Wisiteur Anders Mølbachs.Og her er datter nr 2 døpt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.