Gå til innhold
Arkivverket

[#83447] Tyding av oppholdssted Kirkebok Ringsaker 1875


Gjest Runar Juvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Jeg klarer ikke helt å tyde det som står om oppholdssted/fødested. Det gjelder den øverste innføringen, Ole mIkkelsen og Gudbjørg Pedersdatter. Kan noen hjelpe? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg leser det som født på 'Moqvern' og oppholder seg på 'Dæhlieie' for Ole og for Gudbjørg 'Kløvstad f. ib.' ( født ibidem = samme sted) Det står også noe i parentes som jeg ikke klarer å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Takk begge to. Da rimer det ... jeg har notert at faren til Ole, Mikkel Jensen Eng (som forøvrig er en nøtt jeg tidligere har en ettersøkning etter - 16118) oppholdt seg på Dæhli. Så da stemmer jo det bra. Og da går jeg utfra at Moqværn er en plass i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Moqværn er kverna under gården Mo som 'stor'byen Moelv er 'tufte' på, mens det var tre Dæhli gårder i Ringsaker ,en i Veldre,en på Brøttum og en i hovedsognet. Det er vel den siste det menes kanskje siden det ikke nevnes Brøttum eller Veldre bak gardsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da revurderer jeg Dæli eie til å være på Brøttum, vielsen mellom Mikkel Jensen og hans andre kone Eli her Lenke Da ser du at Mikkels far skal være Jens Mikkelsen og at han skal være f på Skattumseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Jeg har akkurat lagt til et bilde som viser teksten på baksiden av et bilde av Mikkel Jensen i innlegg 16118. Siden denne tråden utviklet seg til å handle om han. Så om noen av dere hjelpende engler der ute er interessert så kan dere se der. Takk for engasjement. Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.