Gå til innhold
Arkivverket

[#83453] Nicolaj Bastian, født omkring 1763


Gjest Bjørn Marcher
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Marcher

Hej norske slægtsforskere,Dette er mit første indlæg i jeres forum. Jeg undskylder at jeg ikke behersker norsk, men det går vel fint endda.Jeg søger oplysninger om min tip4-oldefar Nicolaj Bastian, der træffes i Esbønderup og Mårum sogne, Holbo Herred i Nordsjælland i Danmark fra 1780. Han konfirmeres i 1780. En søster Marie Kirstine Bastiansdatter konfirmeres i 1781. Han kaldes Bastian, men for det meste ikke Bastiansen. Han bliver viet til (Anne) Cathrine Olsdatter 6.februar 1791 i Esbønderup sogn. Her kaldes han Nikolai Peter Bastian Albertsen, og i Folketællingen 1787 kaldes han Nikolai Albertsen. Han er husmand af Fuglsang, Mårum sogn de næste få år. Nicolaj Peter Bastian er begravet i Esbønderup sogn 6.september 1793, 33 år gammel, efter at være slået ihjel af en kanon, der sprang under en prøveskydning! Hans mor er Thore Povelsdatter og hende kan jeg finde i Esbønderup sogn - faderens navn kan jeg kun gætte på kunne være Albert Bastian. Thore er født omkring 1723, og døde 1809, da benævnt Thore Bastiansenke. Nikolaj Bastian kan ikke findes døbt i Nordsjælland. Familien kan ikke findes i et mandtal i 1771 (Oeders Efterretninger), og må være tilflyttet i 1770'erne. Jeg har bemærket at Thore og Bastian var ofte brugte norske navne på denne tid.Jeg søger: Alle oplysninger om Nicolaj Bastians fødsel omkring 1760 til 1765. Jeg har en fornemmelse om navnet kan være norsk - måske er det kommet med Delmenhorstiske Regiment til Danmark i 1774? Der er flere andre med usædvanlige navne på egnen, der er lejesoldater; og i hvert fald én kommer fra Delmenhorstiske Regiment.Alle oplysninger modtages med tak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.