Gå til innhold
Arkivverket

[#83455] Hvor var Sverdine i 1910 ?


Gjest inger krabbestig
 Del

Recommended Posts

Gjest inger krabbestig

Jeg kan ikke finne min bestemor, Sverdine (Sverrine) Haralda Andrea, datter av Ibenhart Ingebrigtsen i Buksnes i folketellingen fra 1910. Sverdine var født 18.01.1895. Her er hun i folketellingen i 1900. Da er navnet skrevet Sværdine. I kirkeboka for buksnes er navnet oppgitt som Lenke i kirkeboka er navnet oppgitt som Sverrine Haralda Andrea, men hun ble alltid kalt Sverdine. Det kan tenkes det har gått litt fort i svingene under tellingen i Stamsund dette året, for Sverdines far, Ibenhart ingebrigtsen er ført opp to ganger. 1 gang sammen med sin kone, men markert som fraværende, og en gang som boende, da hos naboen. Jeg vil sette svært stor pris på hjelp til finne ut hvor Svedrine var i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg finner bare en Ibenhard Ingebrigtsen f.1852.03.08 i Norge i 1910. Han og kona står oppført sammen, men han er fraværende. Jeg finner han ikke hos noen 'nabo' eller annet sted. Lenke Sverdine er det verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg sjekket Buksnes krk.bok, og det ser ikke ut som om noen Ibenhard/t ble født i 1852. Alt jeg fant f.8/3 52 var Hans Jentoft Jacobsen Haukland. Kanskje det var han, om han vokste opp, som var på gården hos Olianna i 1910. For 1854 finnes det ikke kirkebok. Da går det vel kanskje an å se på vielsen til Ibenhard og Olianna når han var født, men når ble de gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Takk for at dere engasjerer dere for å hjelpe meg :o) Det stemmer nok at den Amanda som Erling fant, er søsteren til Sverdine. Det er også en eldre søster i Narvik i 1910. Hun het Gunnarine Oluffa f 1879, hun ble alltid kalt Olufine. Hun hadde flere barn som jeg mener å ha funnet på et barnehjem i Narvik i 1910. Olufine selv var i pleie, hun hadde mistet en fot. Barna flyttet senere tilbake til moren. Mannen til Olufine er forresten også et mysterium. Han het Karl Eriksen Myhre, født 1875 i Kongsvinger. Han forsvant sporløst, mellom 1900 og 1910. Det ble sakt at han skulle dra til Amerika, og sende penger slik at Olufine og familien kunne komme etter. Han lot aldri høre fra seg, og jeg kan ikke finne noe spor etter ham noe sted. Amanda døde i 1940, under kampene om Narvik. Av brødrene til Sverdine har jeg funnet en, Conrad Lodin, i Buksnes i 1910. Sverdine levde til 1953, så jeg begriper ikke hvor hun var i 1910. Ibenhard og Oliana Lovise ble gift 03.01.1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

ble svedine gift? når? der kan det stå hvor og når hun er konf., og det vil indikere hvor hun var rundt 1910, selv om hun ikke ser ut til å være manntallskreven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er nok Sverdine som skal finnes. Men det må være feil opplysninger ang. moren og faren i 1910.Moren Olianna ble altså gift med skomaker Ibenhard Johan f. 1854, og han står oppført på nabogården i 1910. Hvem er da kinomatografen Ibenhard f.1852 som står sammen med Olianna, men oppført som fraværende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jeg tror Ibenhard 1854 og Ibenhard 1852 er samme mann.Ser man på tellingen 1900 finnes bare 1 stk Ibenhard Ingebrigtsen i hele landet. Og det er Ibenhard Ingebrigtsen,født 1854,gift med Oleanna Lovise Ovesdatter.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Sverdine og Arnoldus er viet i Hol. Det står ingen notat om at de er konfirmert utenfor sognet,kan tyde på at Sverdine var i Hol ved konf. tidspunktet ca 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Takk for all hjelpen så langt :o) Jeg tror Ann.Mary (21) har rett. Ibenhard var skomaker, og det var bare en av ham, det er jo ikke noe vanlig navn. Kan det tenkes at deler av folketellingen er tapt, eller på annet vis har ungått å komme med ? Hvis man skal ta utgangspunkt i opplysningene i folketellingen så var det to personer i husstanden til Oleanna Lovise, og mannen var fraværende. (tilstedeværende personer 1-0-1 Hjemmehørende personer2-1-1) Det kan stemme med at Ibenhart befant seg et annet sted. Ibenhart ble opppført på matrikkelnummer Stamsund 52 -4, mens Oleanna befant seg på matrikkelnummer 53 -1. Jeg har aldri hørt om noen i slekta som har vært kinomatograf. Ikke tror jeg det var noen fast kino på stedet i 1910 heller, så dette er også en liten gåte. Det forteller da også at Sverdine IKKE bodde hjemme. Sansynligeten for at hun var i tjeneste et sted er stor. Hun kan også ha vært på vei til Narvik for å hjelpe søsteren Olufine. Jeg synes likevel det er rart at hun ikke er ført opp noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har du funnet noe mer om Sverdine i 1910 Inger? Dette er jo også min slekt, siden faren Ibenhart var halvbror av min oldemor. Har observert det samme som dere, om at det er ført 2 Ibenhart Ingebrigtsen i 1910, og fant ut at begge måtte være den samme. Prøvde å søke på RHD uten å finne Sverdine , og den andre folketellingen 1910 på Digitalarkivet kan jeg ikke noe med å søke i. Fikk også interessante opplysninger her i debatten, om Sverdines søsken som jeg ikke hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inger krabbestig

Desverre, Anne Lise. Jeg har ikke klart å finne noe spor etter Sverdine i 1910. Hvis du sender en mail til meg, så kan jeg sende deg mer info om søskene til Sverdine. Etterkommere etter den ene broren bor på Melbu, og noen av etterkommerne til søstrene bor sørpå. Mailadressen er ilk@bork.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.