Gå til innhold
Arkivverket

[#83460] Laptopkjøp med forviklinger


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Har jeg rett som forbruker når jeg vil kjøpe laptop og selv bestemme hvlket operativsystem jeg vil ha? Kjedene selger dem med Windows 7 Premium. De sier at jeg da må kjøpe professional i tillegg. Går det an slik da? Samme som å kjøpe en bil med 1600 motor og må kjøpe en motor til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

To muligheter:(1) Kjøp MAC(2) Kjøp noe med Windows på, installer UBUNTU i steden og send en faktura til WIndows corp. for det det kostet (har visstnok vært gjort en gang med hell)(3) Kjøp en laptop uten operativsystem (det finnes på nettet, flere seriøse forhandlere) og legg inn det du vil selv(4) Kjøp en laptop med Ubuntu pre-installert (en seriøs forhandler tilbyr dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ser de løsningene og brukte ne annen leverandør sist..mange år siden, samme problemet da men nå øsnker jeg å gi de forb. kjedene en forbrukersmekk.Er dere enige i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

I praksis må du nok betale «Microsoft-skatten» når du går og kjøper en PC over disk. Siden 2002 har jeg brukt Linux, og har bygd flere stasjonære PCer selv. Da kjøper jeg selvsagt ikke operativsystem, men installerer Linux fra nettet. I samme periode har jeg kjøpt 2 laptoper, disse foretrekker jeg å kjøpe i butikk og må da selvfølgelig betale for Windows-prakket selv om det første jeg gjør når jeg pakker opp maskina er å dytte inn en Linux boot-CD og repartisjonere harddisken.På grunn av at Microsoft har nærmest monopol på operativsystem i PCer, kan de diktere salgsvilkårene. Enkelte store aktører i markedet har forsøkt å tilby kundene alternativer til Microsoft, men da får de trusler om å måtte betale full sluttbrukerpris for Windows. Prispolitikken til Microsoft er jo slik at en OEM-pakke til maskinprodusent koster nærmest en slikk og ingenting, mens en frittstående pakke til sluttbruker koster langt mer. Slik blir forhandlerne straffet på pungen for å tilby alternativer.Du kan selvsagt gå og kjøpe en Mac, men det er egentlig et enda mer lukket system enn Windows, og ikke noe alternativ hvis du ønsker fri og åpen programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Javel. Mac. nei aldri iverden. , men hvorfor i hel... må jeg betale for 2 operativsystemer...kan ikke bruke Win7 Premium for den kan ikke kjøre i 32bit modus når en trenger det. Det kan Proversjonene. Her er dilemmaet. Vil ikke betale for begge Win7 versjonene når jeg trneger ber ett av dem. Jeg synes jeg kan kreve det, bare betaler for tom laptop og ett av windowsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Jag har samma problem och vill inte köpa en ny laptop på grund av detta. Alla gamla CD skivor med register som används i släktforskningen blir då obrukbara. Det borde gå att lägga till en lämplig liten summa för en upgrade till Pro-versionen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Akkurat ja. Skal på butikken i morgen etter å ha tatt kontakt med forbrukerkontoret får råd om hva jeg skal gjøre. Har kjøpt maskinen og de sa der at jeg kunne kjøre den i xpmodus (32bit-modus) også men det går bare med pro-versjonen.) Dermed kom de med en ren løgn til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Operativsystemene på laptoper er i dag stort sett installert på fabrikk. Vanlige forbrukerorienterte butikker 'på gata' satser nok mest på Home-versjon. Svært få ønsker å kjøpe pro-versjon der. Lisensreglene råder de neppe over selv. Ikke lett å bebreide butikkene, synes jeg.Går en til mer kontor-orienterte butikker, er det flust med Pro-versjoner. Og på nettbutikker der en kan få listet ut produkter etter kategori, kan en lett få lstet opp laptoper med ulike operativsystemer, inklusive pro-versjoner. Med produkt-konsepter som Dell kan en selv spesifisere slikt.Win 7 Home Premium HAR programkompabiloitetsfunksjonalitet som gjør det mulig å kjøre de fleste eldre versjoner av programvare, sågar med automatisk problemløsing, men hvordan det funker i de ulike situasjoner, vet jeg lite om. Gå til kontrollpanel under programvare.Hadde selv en pro-versjon av XP på en maskin her hjemme og rotet det veldig til fordi jeg tross ikke så lite datakyndighet definerte noe rettighetsinstillinger på noen fellesmapper som gjorde tross alle forsøk på å endre det slik at bare jeg (i familien) fikk adgang til mappene, ved å logge meg inn på mappa hver gang jeg skulle se å noe der ... Visse ting krever dyp kunnskap før en gir seg i kast med dem..Håper det var til hjelp...eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Problemet med äldre program och databaser i Win 7 har diskuterats mycket på svenska Anbytarforum. Lenke I många fall måste man tydligen använda ett tilläggsprogram i Home versionen, samt ha en gammal XP licens.Vad som irriterar en användare är att nya system verkar vara anpassade efter en 'standardbrukare' som bara kör det senaste från Internet och som köper nya versioner av alla vanliga program (bra affär för tillverkarna). Alla de som har andra intressen tillgodoses inte av Microsoft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg er ikke datamann, men min nye pc med Windows 7 Home Premium 64-bit, har ikke problemer med å kjøre 32-bit programmer. Ved installasjon blir 32-bit og 64-bit programmer (automatisk) lagt i hver sin Programmappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den mulighete var ikke tilsted såvidt jeg kunne se i 64bitversjonen av Win7 premium men den finnnes i 32bit og 64 bit hverfor seg. Vet ikke om det er muligheter for begge i min versjon til å kjøre i xpmodus. Arild, har du dosprogrammet BD87? Kan du kjøre det i din versjon. Dette er et must for meg og mange andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

BD87 er ikke 32-bits, men 16-bits. Jeg vet at XP (og tidligere versjoner av NT) hadde et eget subsystem kalt WoW32 for kjøring av 16-bits programmer. Har dette nå blitt faset ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Om du har DOS diskene og mulighet til å lese dem på den nye maskinen kan du 'enkelt' legge til en virtuell DOS maskin med hjelp av programmet Virtualbox http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=845 . Jeg selv har ikke prøvd det, men jeg kjøret Linux og har Windows XP på denne måten. Det var litt pusleri i begynnelsen for å finne all informasjon som var nødvendig, men det gikk til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK, vet en annen har en annen versjon av Win7 men han kan bare kjøre dette programmet i en lite rute på skjermen. I xp kan trykke ALT Enter og få hele skjermen. Det sies at win7 pro, kan kjøre i xp-modus men jeg har ikke fått testet BD87 der. Har hevet kjøpet og fått bestilt samme maskin fra en annen leverandør 2400 kr billigere. Da kan en vel koste på seg en oppgradeing til Pro, 1400kr..? Synd at kjedene er 'husmenn' hos Mikkelrevsoft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hans, jo da, steintavlene kan du bruke om du _må_. Det går å kjøpe diskettstasjoner både til bærbare og stasjonære maskiner. Men en rask sjekk på Internet viser att du kan laste ned DOS installasjonsfiler som kan brennes på CD eller lastes ned på en pinne. Så er behovet stort nok kan det løses.Et annet alternativ som brukes mye av de som spiller gamle DOS spill er DOSBOX Lenke Det virker muligens noe enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Niels, min gamle laptop har både disketstasjon utskiftbar med cd/dvd-brenner, kan bruke en av gangen så det å overføre fra disketter til cd/minnepinner er itt'no problem.Det erbare det at batteriet på denne erslutt og nytt er for dyrt . Den går med strøm men vitsen med laptop er jo at en kan bruke den på batterie (en stund), derfor ny maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Dosbox som Niels nevner i (16) har jeg tenkt å installere for å kunne kjøre BD87. Jeg har altså ikke installert det ennå, men sett det installert på en annen pc med Win7 og det så bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.