Gå til innhold
Arkivverket

[#83464] Aslak Nilsen Dybvig i Øymark - tydehjelp tingbok 1665


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Aslak Nilsen bor på Dybvig i Øymark 1664/66. Han har da 2 sønner Ingebret 2 år og Søren 1 år. Aslak er gift med en datter av Michel Zakkariassen (skifte 1657 ) og Dorte ( Dorretea ) Christensdatter Holt i Aremark. Det ser ut som Aslak Nilsen flyttet til Buer i Aremark en gang etter 1666 for Joen Gudmundsen Lie overtok Dybvig.Jeg fant dette i Tingboken for Idd og Marker i 1665 som omhandler Aslak Dybvig, men jeg greier ikke å tyde hva det handler om. - Er det noen som i korte trekk kan hjelpe meg med innholdet ?s.17a ff : Svend Nilsen Gundeng.... http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/29100/18Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svennd Nielsen hadde ved lensmannen latt stevne Aslach Dybvig fordi han i pløyingen sist vår hadde leid en soldat ved navn Ingebret Pedersen, som så hadde overfalt Svennd med en 'stoer Rognepeg' 'neder wed Wdsporren'. Partene ble forlikte om at Aslak skulle betale Svennd 10 riksdaler 'medt første lejlighed at betale'. I tillegg skulle han bøte 2 mark sølv til kongens kasse 'for it dybt Saar ... udj hanns hoffuet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gautestad

Dette er vel den samme Aslak Nilsen som Martha Østensvig skriver om i boken Aarnes slekten i Øymark. Han ble selv lensmann i Aremark og bodde da på Buer. Østensvig mener han var gift med en datter av Ingebret Amundsen Lie.Kanskje var han gift flere ganger.I Rødenes gårdshistorien står det at han er sønn av Nils Olsen Røsser.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(6) Bortsett fra at Aslak Nilsen hadde en sønn Ingebret i manntallet, vel ikke av de vanligste navn på de kanter - er det ellers noe som tyder på at han var gift med en datter av Ingebret Li? Ingebret hadde veldig mye jordegods, så noe burde Aslak i så fall ha overtatt fra den kanten.Ut fra senere jordegodsinnehav hadde Ingebret Li i hvert fall disse barna:1) Amund Ingebretsen Moseby2) Gunder Ingebretsen Finnestad i Eidsberg3) Anne Ingebretsdatter, muligens gift med Tord Vagelsby4) Gudbjørg Ingebretsdatter, gift 1) med Christoffer Eriksen Funderud/Østenby i Rødenes (f. ca. 1619, d. ca. 1678), gift 2) med Arne Hansen Nordre Rud i Eidsberg5) ? Ingrid Ingebretsdtr., gift med Ole Aslaksen (ca. 1633-1712). De bodde først på Moseby før Ole kjøpte Lund. Ole var lensmann i Rødenes etter Amund Moseby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det virker trolig. Martha Østensvig har vel sett på Ingebret-navnet og trukket sin konklusjon deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gautestad

Jeg vet ikke hvilke grunnem Østensvig kunne ha for å mene at han var gift med en datter Engebret Amundsen Lie. Det kunne være Engebret navnet, og kanskje at begge ble lensmenn.Jeg kjenner heller ikke til hva Aslak Nielsen arvet eller eide, eller om det var noe skifte etter ham.Men en opplysning som kan sikkert kan styrke antagelsen om at han var gift med en datter av Michel Zakkarisen er at i en militærrulle for Aremark 1697, er det på Buer en Michel Aslaksen,som er bondesønn og 16 år og født i Aremark.Han er nok sønn av Aslak Nilsen, og at han kanskje er oppkalt etter sin morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Navnet Engebret i dette tilfelle stammer nok fra Røser i Aremark. Aslak Nilsen Dybvik og Engebret Nilsen Fløvik i Øymark skal begge være sønner av Nils Olsen Røser og begge være gift med døtre til Mikkel Zakkariassen Holt.Aslak Nilsen har nok kalt opp sin sønn Engebret etter sin bror som da var død. Enken NN Mikkelsdatter giftet seg igjen med Nils Iversen Klund i Rødenes.I mitt innlegg (8) i tingboken hvor skiftet etter Mikkel Zakkariassen er nevt, kan noen hjelpe meg med navnet på den siste som det ikke er streket under ( etter Aslak Dybvik ) ....? ' Erich Bøe af Roche sogn ' ?? er det det som står ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Gautestad

I tingboken referert til i (8), er saken med det omtalte skiftet etter Mikkel Zakariassen.Men hva dreide denne saken seg egentlig om? Selv greier jeg ikke å tyde den.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.