Gå til innhold
Arkivverket

[#83472] Eric Olsen Tiller og hans foreldre


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Takk Berit! Iflg. bb for Tiller ('Tiller Bygd og By',1980, s. 679) kom Erik fra Østlyngen i Horg. I ft 1801 finnes ingen gård Østlien i Trøndelag , så det er rimelig å anta at Østlien er 'skrivefeil' for Østlyngen, og at den Ole Erechsen som var far til Eric er han du har funnet som gift tjenstekar på Østlyngen i 1801, men hvor var i så fall kona hans og sønnen Eric i 1801. Ole Erichsen og Kiersti Rasmusdatter på Skorvold i 1801 er neppe foreldrene til Eric. Jeg har tidligere funnet giftermålet til Erich Olsen Skorvold og han var ikke gift med Marit Paulsdatter. Mystisk?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Ved å søke i ft på Erch isteden for Erich (Eric) fant jeg på gården Lyngen i Horg i 1801 Erech Olsen 1 år sønn av Ole Engebregtsen husmann m/jord og Magnild Estensdatter. Jeg er fistet til å tro at dette er den rette familien, og at Ole Erechsen som var tjenstekar på Østlyngen i 1801 ikke var far til Eric Olsen Tiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant 5 barn på FS, men det har nok vært flere. Ole Erichsen og Sirri Hansdt., f.-dpt.i Horg: Randi 25/11 - 30/11 1806, Hans 25/7 -30/7 1809, Ole 18/8 - 23/8 1812, Gunnild dpt. 9/3 1817 og Lars dpt. 19/12 1819.Kjenner du til noen av disse. F.eks. som faddere?Tror du skal glemme tanken om at Elias og Absolon kan være brødre. Det er nok bare tilfeldigheter.Er dette sønnen til Erich Olsen og Marit Poulsdt., Ole 14/9 1830 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk igjen Berit! Ved ft. 1801 på gården Bye i Horg finnes Sirie Hansdatter 24 år og gift og med sønnen Erech Olsen 1 år. Da blir vel konklusjonen at Eric Olsen Tillers far var Ole Erichsen Østlyngen som i 1801 oppholdt seg som tjenestekar på Østlyngen, mens kona Siri Hansdatter f. Bye oppholdt seg hos foreldrene, husmannen Hans Hansen og kona på Bye sammen med sønnen Erch Olsen, og at Ole og Siri ble viet i 1800 i Horg. Ole f. 14/9 1830 var var som du sier sønnen til Eric Olsen Tiller og Marit Paulsdatter. Oles bror Paul Andreas f. 1832 er anen til Bjørg Leistad f. Horneberg som jeg hjelper med en slektsbok for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olav Aasmundrud

I flg. Haukdal ('Busetnad og folkeliv i Horg' bd.1/bd. 2) var Eric Olsen Tillers foreldre, Ole Eriksen og Siri Hansdatter, husmannsfolk på plassen Trelåsen under Østlyngen i Horg og bodde der i 1815. Iflg. Haukdal var Ole fra Lundeløkken en plass under Lund (eller Lundeteigen) i Horg og f. 1771. Jeg finner Ole Erichsen Lundløchen under konfirmerte i kb i Horg (Støren)i 1787, 15 år gammel, men jeg finner ham ikke i kb under døpte i Horg i 1771 eller 1772. I 1773 kb. finner jeg en Ole sønn av Erick Lund, men er svært usikker på om dette er den riktige Ole. Ved ft 1801 finnes likeledes under gården Lund Erich Olsen 58 år og kona Kirstine Olsdatter 60 år med datteren Kirstina, men igjen er jeg usikker på om dette kan være familien til Ole. Det finne flere med navn Erich Olsen og Ole Erichsen i Horg på sluttenm av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet. Er det noen som kan gi meg et tips om hvordan komme videre med anene til Eric Olsen Tiller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.