Gå til innhold
Arkivverket

[#83475] 2 x Lars Hansen, konfirmert i Nes Akershus 1850


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner
Lenke Hans Larsen Aurstad og Kari Gulbrandsdatter Rotnes, ikke gift, fikk en sønn Lars f3.1.1833. Hans Larsen giftet seg senere den 3.1.1835 m Karen Dorthea Olsdtr. Kan Lars (Fyri) nr 20 i lenken være sønnen til Hans og Kari? Og at Lars nr 24 (Vormsund) være sønnen til Hans og Karen Dorthea? 2 sider frem, side 187, finner jeg nok en Lars f 27.5.36 med Hans Larsen og Kari Olsdtr!? Eggum eie?Er Lars nr 20 oppført med feil mor?Gaute
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Gaute.Presten har nok også oppdaget at noe var feil, siden det står NB ved navnene deres. Det er nok den Lars Hansen som er 17,5 år som har fått feil mor, for Lars Hansen Vormsund er vel den Lars som er f. 15.04.1835 (da på Store Fenstadeie) og dåpen til den tredje Lars står jo oppført ved konfirmasjonen.Om Lars Hansen Fyri dermed kan være sønn til Hans Larsen og Kari Gulbrandsdatter er mer usikkert, for det finnes flere kandidater til denne født 1832-1833. En annen er den Lars som er f. 5. okt. 1832 (døpt 14.10.1832) med foreldre Hans Larsen Udenes og Birte Andersdatter. (Fra historielagets lister over døpte)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne-Lise. Siden jeg ikke har funnet Lars Hansen konfirmert med Kari Gulbrandsdtr som mor, får jeg lete videre i k.bøkene. Takker for svaret.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen. :-)Jeg fortsatte å lete i dag og jeg fant konfirmasjonen til Lars Hansen f. 5. oktober 1832, så da er han ute av veien som kandidat til Lars på 17.5 år! Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Konfirmerte 1848, side 176. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 14) (Dette var forøvrig Lars Hansen Presterud, ser jeg.)Om det ikke skulle dukke opp flere Lars Hansen født 1832-1833, tror jeg sannsynligheten for at det er din Lars som konfirmeres i Nes 6. oktober 1850 nr. 20 er ganske stor. Jeg så nemlig at han og Birthe Gorine hadde fire av fem faddere fra Fyri når det første barnet deres, Karen Martea, blir døpt 4. juni 1854 (i tema 82123) og dette styrker jo antakelsen om at det er ham som konfirmeres, synes du ikke?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.