Gå til innhold
Arkivverket

[#83481] tydehjelp


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Viet Ole Johansen Øvereng, 36 aar, Gaardbruger og Fisker, og Ingebor Maria Christensdtr, 37 aar, samme Haandt. Viet 3de Søndag i advent i Kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det står i kolonneoverskriften: «Brudens navn, alder, haandtering». Hvorvidt presten har ment at det er samme håndtering som brudgommen bedriver dvs. gårdbruk og fiske, eller om det er spinning og veving som nevnt øverst i kolonnen tør ikke jeg å gjette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

aha! da ble jeg adskillig klokere. takk skal dere ha! da får jeg gå videre med å 'granske hvem som er foreldre til ingebor. jeg hadde ett oppsett (jeg trodde var riktig) skulle føre det inn i slektstreet på heritage. min: far: christen eriksen født ca 1840 vasseng på hamarøy og mor: dorthe olsdt. hæstbakken. gift i 1783 MEN som sagt da jeg skulle skrive det inn, spratt det opp en liste fra en annen 'forsker' der denne ingebor samsvarte med hans slektstre. MEN her har hun andre foreldre. far:christen johnsen død 1810 mor:elisabeth olsdt. død 1806 ingen fødsel på ingebor, så det blir litt vanskelig nå å avgjøre hvilken ingebor jeg skal si er riktig. det ser ut til å være mange ingebor-ingeborg født på hamarøy ca 1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja takk! det var den ene ingeborg. men, ettersom jeg tidligere har trodd det var en ingeborg med christen eriksen som far. må også hun finnes. fortsatt i tvil om hvem den riktige er. kanskje faddere og forlovere kan hjelpe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ettersom denne ingeborg er fra øvereng er det vel naturlig å tro at denne er den riktige. på den andre ingeborg har jeg født vasseng. vet ikke om disse gårdene/stedene er langt fra hverandre. den dorthe jeg hadde som mor er jo fra hæstbakken, og der figurerte den senere slekt igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja... jeg er tilbøyelig til å gå for at mine notater var feil her. men det er jo bra, så jeg får rettet opp dette for mine etterkommere. hvis de i det hele tatt gidder studere slekten sin hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.