Gå til innhold
Arkivverket

[#83508] Jacob Ingemann Berntsen f 1867, hvor ble han av? Chicago, Illinois?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Denne mannen hadde flere søsken som reiste med sine familier til Chicago, Illinois. Jeg finner ham konfirmert i Egersund i 1881, men så stopper sporene.Jeg finner en Jacob Berntsen med alder som stemmer, som gifter seg 1901 med Caroline Tranch, 44 år gammel, i Cook, Chicago Illinois. Kan dette være vår mann fra Egersund?Har noen mulighet til å sjekke dette opp mot folketellinger i USA, eventuelt dødsmeldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den Jacob Berntsen du nevner i innlegg 1 er kansje den Jacob Berntsen som dør i 1911 i Cook, Illinois. Dødsårsak tuberkolose. Denne personen er i census for 1910 pasient på sykehus i samme område.Desverre ingen fødselsdato funnet, ei heller finner jeg personen i census for 1900, som jo inneholder fødselsmåned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

(4)Jacob Berntsens death certificate gir følgende opplysninger: Alder 41 år, gift, født i Norge, siste yrke sjømann, hadde bodd i byen i 16 år, vært på sykehuset i 709 dager, altså nær 2 år. Dødsårsak var tuberkulose. Dødsdato 29.12.1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan brudens navn være noe annet enn Tranch, f.eks. Franch, eller kansje noe lignende ?Se på den nederste delen av vielsesattesten hvor parets navn er skrevet av presten som ser ut til å hete Toyes til etternavn.Der synest jeg første bokstaven i hennes etternavn ligner mer på en 'F' enn en 'T' spesielt når man ser hvordan presten skriver 'T' i sin signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her er man kanskje inne på noe: Et par som får datteren Sadie Bell i 1897, får sønnen Bennett i 1893, og her passer båsde alderen samt farens oppgitte f.data.Men jeg finner dem fortsatt ikke i noen telling.

bilete10782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vet ikke om dette kan være en kandidat for Bennet. Runestad er vel i Rogaland (Finnøy). Name: Bennie Benson Age in 1910: 16 Estimated birth year: abt 1894 Birthplace: Illinois Relation to Head of House: Hired Man Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Letcher, Sanborn, South Dakota Marital Status: Single Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Joseph Runestad 26 Julia K Runestad 22 Bennie Benson 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du kan jo gå inn og se litt på denne tellingen også, selv om navn og fødselsår ikke stemmer helt:Name: Jacob Benson Home in 1900: Chicago Ward 16, Cook, Illinois [Chicago, Cook, Illinois] Age: 32 Birth Date: Apr 1868 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1886 Relationship to Head of House: Boarder Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Widowed Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Carolina Franke 43 Dessa Franke 17 Philip Franke 14 Rosie Franke 9 Jacob Benson 32 Benjamin Benson 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

det kan virke som det er samme mann som gifter seg først med BELLE johnson, de får minst 2 barn hvorav Bennett fortsatt lever i 1900. De er da registrert i samme hushold som Carolina Franke med sine barn, altså ikke Tranke, denne enken og Jakob enkemann gifter seg så i 1901. Denne Jakob innvandret i 1884.Den Jacob Berntsen som dør i 1911 var sjømann, samme som den egersunderen som utvandret i 1893.Jeg syns den førstnevnte kan minne meget om min mann, født april 1867, selv om det opplyses 1868 et sted, og alderen ved ekteskapet i 1901 avviker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, det er mye som stemmer her. Alderen på 34 år i 1901 stemmer jo med fødselsår 1867.Husk også at US census bruker 'age at last birthday' - dette medfører at personer som har bursdag etter datoen for folketellingen, blir 'ett år for unge i tellingen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fødselsmåneden stemmer for både for Jacob og Benjamin i 1900-tellingen. Som dere ser er det klusset litt med innførselen av alder. Hva mener dere så om den Bennie Benson som jobbet for Runestad i 1910? Hadde det ikke vært for at Rogaland kunne være en link her, så hadde jeg vel heller ikke lagt inn den 1910-tellingen.Nei, nå blir det ikke mer DA i kveld - dere får ha en riktig fin nyttårsfeiring Erling og Kurt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jo, det kan absolutt være han Benneth, Benjamin, Bennie, det går nok for det samme. Prøvde å finne Jacob og Caroline i 1910, men finner dem ikke, heller ikke Carolines barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.