Gå til innhold
Arkivverket

[#83511] Opphav til Sigurd og Evelyn Kristine Varild i Larvik


Gjest Trond Øivindsson Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Sigurd har jeg ingen data på. Han var hvalfanger. Evelyn Kristines pikenavn var Syvertsen. Ingen data på henne heller.Jeg kan ikke finne Sigurd i 1910-tellinga, og heller ikke i DIS gravminner. Jeg kan heller ikke finne dem i lysningsboka for Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg har en del slekt som kommer fra en Varildgård i Tjølling Enkemannen Torger Gulliksen kom fra Hudø på Tjøme ca. 1818 til Varild med sønen Torger på 2 år. Han ble gift igjen med sin avdøde kones kusine, dervokste Torger opp. Han ble gift med Anne Petrea Knutsdatter fra Stavern i Tjølling kirke. De fikk flere barn, flyttet til Larvik ca. 1850 og slo seg ned på Torstrand, en gate nær Tordtrand Torg. Torger var fraktemann, en av sønnene ble båtbygger, Louise Tomine ble min oldemor. Jeg tok dette summarisk for det er så sent. Tjølling bygdebok v.Krohn Holm har mye, Det er jo flere som kommer fra en annen Varildgård. Kommer tilbake om dette er av interesse. M.vh. May Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Takker for innspill så langt. Står fortsatt fast her. Jeg ser de to hvalfangerne Sigurd i 1910, født 1885 og 1892 - Karlsen og Jahre. Men tviler på at det er en av dem. Mulig han ble født etter 01.12.1910. Finner ingen Evelyn Kristine i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Jeg har sett på det jeg har av Varildslekt men finner ingen ved navn Sigurd, heller ikke på noe av det som er lagt ut av linker fra Tjølling, kirkebøker eller Vestfold-slekt. I bygdeboka for Tjølling finner jeg heller ikke navnet Sigurd, som en kunne ha vært oppkalt etter. Mvh. M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg antar at han var født mellom 1910 og 1920. Det eneste jeg har å gå ut fra er lysningsboka for Larvik i 1956, nr. 14 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Legger link til de Varildfam. som jeg har i Larvik. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f60707&gardpostnr=491&personpostnr=4774&merk=4774#ovre>Lenke Folket. 1865, Slekten til Anders Torgersen Varild, De kalte seg Andersen på den tida.1. Lovise Thomine var min oldemor, ble gift med Seilmaker Albert Christiansen. 2.Peder Anton ble gift med Maren Cecilie Hansdtr. Kaupang s.3. Skipsfører Anders Jacob Andersen (f.Varild) g.m. Inger helene Karlsdtr.,Hedrum. 4. August B Andersen (Varild)5.Augusta A. Andersdtr. (Varild), Det kan være mange etterkommer her. 1900 tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiTror jeg har funnet Anders Torgersen som død i Horten den 25. august 1855. Gravlagt 27.august. Dødsårsak står som cholerine.mvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til Sten. Det var spennende Sten, men hva gjorde han der tro. Han var jo fraktemann, må jo ha vært på sjøen.Til Trond. Jeg tror at du har mye å finne i kirkebøkene for Sandar og med god hjelp av linken til Vestfold-slekt. Nå er det jo mest spennende å finne det selv. Jeg finner ikke Sigurd på gravminnene (DIS), men tenk på at han giftet seg 1938, var sjømann, mulig at han fines på lister over falne 2. verdenskrig, Minnhallen i Stavern.Evelyn kan ha giftet seg igjen.Mvh M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Frøydis (12) fant løsningen, og jeg har funnet videre bakover. Mange takk - den som leter finner. May Karin; det ser ikke ut som de Andersen/Varild fokene har noe med Sigurd å gjøre - og det stemmer at Evelyn Kristine giftet seg igjen. Jeg har funnet ny ektefelle og 2 nye barn i det forholdet. Det var bare Aud i første ekteskap, ialle fall som ble voksen. Det er to muligheter: enten ble Sigurd og hun skilt, eller han døde (ikke usannsynlig under krigen men ikke nødvendigvis som følge av krigshandlinger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Til Sten. Det stemmer nok at det er vår Anders Torgersen. Han var født på Hudø 1813. Kirkeboka sier at han var fraktemann fra Larvik, 42 år. Mvh M-K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hva han gjorde der kan nok ikke jeg svare på, men Horten var jo stor på skipsfart. Med bl.a. marinebase og værft, pluss alt det medfører. Kanskje han var datidens pendler? Kanskje han ble syk ombord i båt og Horten var nærmeste by.Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-kristin Varild Ruud

Sigurd Varild var min morfar.Han emigrerte til Cape Town, Sør-Afrika, under krigen. Der stiftet han ny familie,- 2 barn. Sigrid og Helge. Navnet endret han til Warild pga,uttalen. Han levde der til han døde tidlig på 1980 tallet. Min farmor Evelyn Kristine, lever fremdeles, er sent i 90 årene og bor på et sykehjem i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Dette var spennende, Ann-Kristin, og jeg har funnet mer.Dette er fra Ancestry.com:New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Mr. S WarildArrival Date: 3 Jun 1951Port of Departure: Johannesburg, South AfricaPort of Arrival:Accra, GhanaAirline: Pan American AirwaysDet hadde vært moro å finne ut når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.