Gå til innhold
Arkivverket

[#83529] tydehjelp igjen


Gjest terje gillesen
 Del

Recommended Posts

Gjest terje gillesen

er på utkikk etter dorthe pareli christensdt. som skal være født 1768 i meløy. kan det være henne som er døpt dorothea her? så noe om christen hansens barn her, men det er stort sett det jeg kan tyde.... noen som kan hjelpe med tydingen her? fra linje 14 og nedover på venstre side. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A02 /2 (1760-1776), Kronologisk liste 1769, side 96. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16849&idx_id=16849&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1. søndag i advent 1768 fikk Christen Hansen døpt sine to barn, sønnen Lars og datteren Dorothea. Presten selv var fadder for gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

takker Yngve for disse opplysninger !lurer også på hva som står litt videre nedover. ser det står nevnt noe om ole benjaminsen, men jeg klarer ikke å tyde det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Først så er vel Ole Benjaminsen fadder for gutten. Lenger ned, midt på 5.linje synes jeg det står: eod intro. 6.linje: dit:? Ole Benjaminsens hustrue. Jeg leser det som: på samme dato ble det holdt introduksjon. Og Oles hustru ble også introdusert den datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

takk til Berit! men jeg håper noen klarer hele texten, med fadderne og alt som står om ole benjaminsen her.er jo ikke sikker på om det er riktig 'dorthe' det er snakk om her da, men hennes far må jo hete christen, og ikke var det mange flere å finne her.litt pussig, så blir 'min' dorthe gift med benjamin olsen, som muligens da er sønn av ole benjaminsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

går ut fra at det er konfirmasjonen til ole benjaminsen her i 1811....18 år. men hvorfor er han ikke sammen med de andre konfirmanter tro. Kildeinformasjon: Nordland fylke, Meløy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A03 /2 (1777-1819), Kronologisk liste 1811, side 317-318. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17105&idx_id=17105&uid=ny&idx_side=-75>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Min tolkning. Jeg er ikke sikker på alt: dom 1 adv. Blev gstiensten holden døbt Christhen Hansens 2de Bør= en Søn og datter Sønnen Naflig Lars datteren dorothea. Test: Jeg selv: och?? Hans Angel Ole Benjamminsen Madme Angel dorothea Peders d: til P. B. Hans Ellingsen, Villum Jensenn Chresten Joensd?? minde dorothea Pedersdatter Eva Christens d: Sougen?? e:d intr.benemte Mands husstrue it: Ole Benjaminsons husstrue, Salig Johan Henrichsons husstrue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det er ingen Ole Benjaminsen konfirmert i den lenken Terje la ut i (6). På den siden er det derimot innført en Ola Benjaminsen Enga som blir begravet, 78 år gammel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ok....takk takk så langt! artig at dere som klarer å tyde disse kråketær ikke har samme svar, men her sitter jeg og er egentlig like blank når det gjelder dorthe.ole benjaminsen kan sikkert være en 'gammel' slektning her da iallfall.for som sagt ble sirine maria alexandersdt. gift med ole benjaminsen i 1834.men.... som om dette ikke er forvirrende godt nok.... på vielsen med ole, er sirine født i 1813. leter jeg videre, finner jeg sirine sandersdt. aspnæs konfirmert i 1826, men her er hun 17 år. (går altså ut fra at sander og alexander er samme mannn, da han må være gift med ingeborg olsdt.dessuten var vi inne på at dorthe her var døpt samtidig som hennes bror lars. og dorthe og benjamin har også en sønn kalt lars født i 1803.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (9): Rimeligvis hadde vi ikke samme svar, siden vi ikke svarte på samme spørsmål..!!Norodd svarte på innlegg (5), jeg på innlegg(6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

2 og 7 og 5 for deg som svarte så ironisk her.(forskjellig svar på hvem faddere var) spørsmålet var hva som sto skrevet fra linje 14 og nedover. men -dette fordi jeg hadde håpet å finne ut av dorthe/dorothe`s opphav.(mor) noe ingen klarte å hjelpe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg stusset over (9) og det som sto om at vi som tydet ikke hadde samme svar. Jeg ser ingen motsetninger. (2) gir det viktigste som er navn på barn og foreldre, mens jeg i (7) gir min tolkning av hele posten.Ofte gir en slik informasjonsbit ikke noe fasitsvar, men bare en del av helhetsbildet man søker, og da blir det nødvendig å lete videre. Om dette er riktig Dorte, vet jeg ikke. Kanskje du kan finne ett eller flere skifter som avklarer hvem som er riktig Dorte? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.