Gå til innhold
Arkivverket

[#83530] 2011


Gjest Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Totusenog'øllve':-), men tjuge'øllve' går også kanskje greit i blant! Men en annen ting, hva kalles ti-året som har gått, vi hadde f. eks. 50-Tallet (1950-tallet) 60-tallet, 70-tallet osv. men hva er mest naturlig å kalle det som ligger bak oss? 00-tallet virker litt rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk for respons fra dere alle!Når det gjelder Reidars innlegg, så er jeg enig med han i at 00-tallet høres rart ut. Hva med 'forrige decennium'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Det burde ikkje vere nødvendig å vente tjue år før vi klarer å lage hensiktsmessige begreper for tidsepokene. 70-tallet, 80-tallet og 90-tallet fungerte logisk og enkelt. La os derfor ta i bruk 10-tallet om dette decennium, og 00-tallet om forrige.La oss på samme måte ta i bruk 20-hundretallet om dette århundre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

To tusenogelleve klinger visst mest naturlig i min munn, men tjue ellve er jo mer rasjonelt. De eldste her i Lofoten vil nok si totusenogøllev eller tjueøllev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Selv har jeg rasjonalisert bort flest mulige stavelser og har derved endt opp med tjue-elleve, men sier nok enda færre ... nærmest 'tju'-ælv'... med lang æ-lyd, og det blir derfor bare to stavelser.Til 8; 00-tallet høres litt kunstig ut for meg foreløpig, men jeg får tygge litt på det, så kanskje blir det naturlig etter hvert, for det høres jo logisk ut.Ellers brukte jeg å si tjue-null-en osv. helt fra 'starten'.I alle fall ... ha et fint nytt år alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det blir nok 'tjueelleve' på meg også, men jeg har faktisk ellers hittil sagt 'totusenogti' ;-)Det er vel en overgangsperiode med hva man kaller årene i dette hundreåret, slik det var med det begynnelsen på det forrige. Min morfar var født i 'nittennullni' (1909), som han sa det selv, og som hans foreldre derfor sikkert sa det, men senere generasjoner sa 'nittenni'.Jeg kan ellers ikke huske å ha hørt hva folk kalte de to første tiårene av 1900-tallet, heller. '20-årene' og '30-årene' (ikke 'tallet', som vi sier i dag, vel etter påvirkning fra svensk) var jo begreper. Men hva med de to tiårene før der? Jeg har hørt svensker snakke om '10-tallet' (1910-1919), men har ikke hørt om noe tilsvarende på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Til 14; nei det har du sannelig rett i, men 'tyve-elleve' og 'tjue-elleve' stiller ganske likt, mener jeg; likevel ... av en eller annen grunn ... så foretrekker jeg 'tjue' fremfor tyve.Svein Arnolf; jeg har heller ikke hørt 1900-tallet, eller 10-tallet, men vi har kanskje ikke hørt alle som muligens har benyttet disse formene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Jeg vil si tjueelleve, selv om jeg stort sett har brukt den andre måten å si det på siden 2001.Synes tjueelleve høres mer ut som et årstall enn totusen og elleve, som høres mer ut som prisen på noe. Men jeg kommer selvsagt til å forstå begge 'uttalene' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje gillesen

ja ha..... så er debatten om dette igang her også... så at dette diskutertes også andre steder på nett, men det fører vel ingen steds. hjelper ikke om hundre mener tjue-ti, og andre hundre mener totusenogti. vi forsår da vel begge deler, og folk må få si hva de vil mener jeg. ser vi litt tilbake....: min bestefar sa: ...i fem (1905) mens vi fleste andre sier i nitten fem. vi sier vel atten fjorten (1814) så alt tilsier at vi skal si tjue ellve. men så var det 1030 da... her sier vi vel tusenogtredve igjen... så, hehe godt nytt år! sier jeg bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

(14) Grunnen til at ingen til nå har nevnt varianten tyve elleve kan være at den offisielle tellemåten i Norge - så vidt jeg vet - er tjueto, tjuetre, tjuefire osv og ikke tyveto, tyvetre, tyvefire osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Nå har vel ikke vi nordmenn utmerket oss med å følge offisielle og ''moderne'' tellemåter...?Jeg tror forøvrig ikke at overgangen fra 2010 til 2011 vil medføre noen endring i hva folk sier - de som sa totusenogti vil nok si totusenogelleve, og de som sa tjue-ti/tyve-ti, vil si tjue-elleve/tyve-elleve. Jeg har inntrykk av at de fleste bruker den første varianten, og det vil det nok ikke bli noen endring på før i 2021 - da blir det kanskje litt for mange stavelser og dermed for omstendelig med den litt tungvinne totusen-varianten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tror nok det blir slik som Tore S. er inne på, og egentlig er det vel ikke noe fasitsvar, folk sier vel det som faller dem naturligst uansett. De Lillos sang ' i nittenhundreognittitre', vet ikke om den samme tonen ville passet når det kommer til 'totusenognittitre'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Takk for alle innlegg her, og vel møtt i det nye året 'okke som er'.Så en annen diskusjon angående dette, der Sylfest Lomheim ville at folk skulle bruke 'totusenogelleve'. Der var det 67 prosent som ønsket tjueelleve ... eller andre varianter av denne formen.Når det gjelder 'tyve' ... så la jeg merke til at mitt barnebarn på 17 år sa syvogtyve. Jeg hjalp ham med matematikk (eller kanskje rettere sagt; vi prøvde sammen å finne ut av det), og da merket jeg at han både sa og 'skrev' tallene på gamlemåten. Da jeg spurte ham hvorfor han gjorde det, sa han at det var mest praktisk å skrive enerne først i multiplikasjonsstykker. Ja ha ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Ja, den siste varianten er litt skjønn, synes jeg, kanskje fordi jeg selv brukte ordet 'ølløv' i min barndom ... på Helgøya og Nes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.