Gå til innhold
Arkivverket

[#83530] 2011


Gjest Marianne Solli
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Solli

Jeg fant en 'tjue-ti'-debatt, og der var det en som skrev: 'Har språkrådet sagt det, da SKAL jeg si 'tjue-ti' ... på pure f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det var vel datidens språkråd som også bestemte at man skulle si tjueen, tjueto osv., i stedet for enogtyve, toogtyve osv. - for over 50 år siden. Men når folk har gått ut av skolen, gjør de som de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Til (27): Nei, det fanst faktisk ikkje noko språkråd på den tida, i 1951. Den eldste forgjengaren til Språkrådet var Norsk språknemnd, som vart oppretta året etter.Det avgjerande initiativet til den nye teljemåten kom ikkje frå språkfolk, men frå Telegrafstyret, etter at Oslo hadde fått sekssifra telefonnummer!Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

OK, men uansett hvem som opprinnelig var initiativtager til den nye tellemåten, ble det veldig fort et 'direktiv' i skolen. For de av oss som bare lærte nymåten på skolen, men som var omgitt av gammelmåten hjemme og blant andre voksne, var det en kilde til stor forvirring til å begynne med, når man trengte hjelp med matteleksene.Og 50-tallet var i hvert fall samnorskens tiår, også et språk de fleste ville ha seg frabedt.Språket utvikler seg naturlig over tid. Problemet med Språkrådet (og dens forgjenger), er/var at det skulle ligge i forkant. Men for min del synes jeg f.eks. 'sjampanje' og 'sørvis' er vold mot øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg seier også sjølv helst femogtjue og toogfemti - men dikterer eg eit telefonnummer, vil eg seie tjuefem og femtito, elles vert det vanskeleg for dei som skal slå nummeret. Eit dobbelt system, avhengig av bruksområde - ikkje noko problem med det.Slaget på Stiklestad var i tusenogtredve, slaget ved Hafrsfjord i åttesyttito og slaget ved Fimreite i ellveåttifire. Det er noko mystisk som gjer det naturleg å seie tusenogtredve istadenfor titredve. Språket går sine eigne vegar, og totusenogelve fell naturleg sjølv om mange gjer sitt for å marknadsføre kortforma tjueelve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Språk er ein vanesak. I England har dei slaget ved Hastings som sto i 'ten-sixtysix'.Nå har vi i ti år vent oss til ein tellemåte som vil bli uhensiktsmessig for alle årstall i framtida. Tellemåten vi brukte før årtusenskiftet kan fungere enkelt for alle slags årstall. Eg trur den tellemåten vil måtte vinne fram igjen. Eg fylte 50 år i totusenogein. Men eg spår at når eg blir hundre år i tjue-femtiein, vil eg tenke at 50-årsdagen var i tjue-nullein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.