Gå til innhold
Arkivverket

[#83547] Sjøhistorisk database


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er særlig Risør og Farsund mønstringsdistrikter som har fått en del nye innførsler de siste dagene (men også noe fra bl.a. Tvedestrand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt statistikk:Pr. 1/1 2011 (kl. 12.00) er det registrert i alt 9804 skip og 7501 sjømenn i databasen. Når det gjelder skip, er hele landet representert - men med en overvekt på Sørlandet.Mht. sjømenn, er det to mønstringsdistrikter som dominerer: Risør/Lyngør (3116 personer) og Lillesand (2434 personer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hei Oddbjørn!Jeg har en liten nøtt jeg lurere på om du kan hjelpe meg med:Min tippoldefar, Oluf Andersson, født i 1831 i Alsbyn, Laxarby, Bengtsfors, Sverige, hadde innvandret til Drammen, hvor han i 1865 var skibstømmermann. I følge 'familietradisjonen' omkom han ved et forlis våren 1866 på en reise mellom Drammen og Hull i England -- men jeg kjenner ikke navnet på skipet.Det ser imidlertid ut til at han allikevel overlevde forliset -- hvis det hadde vært noe forlis -- for i 1869 står han som fadder for sin datter Andrine, da hun ble døpt i Tangen kirke, se LenkeJeg har ikke klart å finne noen 'normal' begravelse for han i noen av kirkene i Drammen.Alt du måtte kunne ha av opplysninger om det eventuelle forlistet, og eller om Olufs videre skjebne, ville bli mottatt med stor takk!Godt Nytt År!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Et lite forslag, forresten:Det ville lettet min leting i den utmerkede databasen hvis -- i stedet for bare å angi om et visst skip hadde forlist -- også viste i hvilket år skipet faktisk hadde forlist, i oversikten over alle skipene.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det har du nok rett i. Nå har ikke jeg noe med denne basen å gjøre - jeg ville bare gjøre oppmerksom på at den finnes.Om jeg skulle støte på din tippoldefar Oluf Andersson, skal jeg melde fra. Vet du noe om tilhørigheten til det skipet (de skipene) han seilte med? Han bør være nevnt i en eller annen sjømannsrulle. Jeg har kun erfaring med sjømannsrullene for Aust-Agder (som finnes på Statsarkivet her i Kristiansand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for raskt svar, Oddbjørn!Nei, jeg vet egentlig ikke noe om hvor båten hørte hjemme, men 'historien' sier at hans kone ble innkallt til rederiet, hvor en representant fortalte om forliset (med min senere oldemor sittende på fanget). Det betyr vel kanskje at rederiet holdt til i Drammen, hvor familien bodde.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har i flere tilfeller hatt god hjelp av aviser til fargelegging og faktasøk omkring familie og historiske hendelser. Og f.eks. aftenposten.no er jo digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for tipset, Jarl!Jeg har nå søkt i Aftenpostens arkiv, men ikke funnet noe om et passende forlis der (er deres skanninger for årene 1865-1866 komplette?) -- men jeg har funnet noen andre interessante opplysninger i stedet.Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg ser nå at det står at nesten alle utgavene av Aftenposten mellom 1862 og 1867 mangler i deres elektoniske arkiv, så der hadde jeg uflaks. Finnes det andre aviser fra de årene som er tilgjengelige på nettet?Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I NB's avisdatabase vil du i hvert fall finne digitaliserte utgaver av Morgenbladet for de aktuelle årene, mens Aftenposten starter først i 1870/72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Takk for tipset, Oddbjørn!Jeg leter i Morgenbladet nå -- men det er ikke lett, gitt de manglende søke-mulighetene.Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.