Gå til innhold
Arkivverket

[#83552] Andrine Jørgensdatter fra Eidsberg/Rakkestad 1833


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Andrine giftet seg med Ole Thorersen i Rakkestad 7 sept. i 1861 (no.32) Lenke . I FT 1865 står Andrine som født i Rakkestad. I FT. 1875 og 1900 er hun født i Eidsberg. Den eneste som jeg finner født i Eidsberg i 1833 er datter av Jørgen Christensen og ikke Jørgen Nielsen som det står i vielsen i 1861. Hun er døpt 1. september 1833. Noen som kan bidra om denne hendelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg ser at hun ved vielsen står oppført med Mellebye etter navnet.Det betyr vel at hun kommer fra denne gården i Rakkestad.Kanskje en ide å lete der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hvorfor står det oppført en Kirstine Svendsdatter som deres datter i 1900 tellingen??Hun burde vel hete Olsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Et godt spørsmål, som jeg ikke har noe svar på. Iflg. vielsen er jo Ole ungkarl og hun er pige ved vielsen. Den eneste Kirstine Svendsdatter jeg finner døpt i Skjeberg i 1886 er datter av Svend Hansen og Anne Marie Andersdatter. Kan ikke finne Andrine i Rakkestad, hverken ved dåp eller konfirmasjon, ei heller i Eidsberg. Mulig at presten har rotet ved innføringen i boken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei Bjørn Innflyttede til Rakketad 1854, er Andrine tjenestepige 21 år fra Bergs PrestegjeldLenke, men det betyr ikke at hun kan ha vært født i Eidsberg. Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hun har jo rett navn og alder, så en kan aldri vite. Fant henne ikke født i Berg (kunne vært forvekslet med Eidsberg?) Vanskelig denne piken her, men takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Hun har jo rett navn og alder, så en kan aldri vite. Fant henne ikke født i Berg (kunne vært forvekslet med Eidsberg?) Vanskelig denne piken her, men takk for innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Mange takk Erlend. Dette var spennende. Jeg klarer ikke tyde alt som står der, men synes å lese Jørgen Christensen og Inger Marie Olsdatter. Det betyr vel kanskje at denne dåpen Lenke no. 54 er den Andrine jeg er ute etter. Kanskje noen kan tyde det som står i flyttemeldingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Utflyttet. Alt blir nok ikke helt riktig, men det viktigste skulle gå:Unkonfirmert pige Andrine Jørgensdatter, af Smerkerud i Edsberg. 14 5/6 år. Hun flyttet til Eng i Bergs prestegjeld.Tilbake til hovedteksten: NB. Hun, s.. med sine foreldre er flyttet did hen, er født paa Smerkerud plads den 16/8 33 af hmd. Jørgen Christensen og hustrue Inger Maria Olsdatter, og er døpt den 9/9-11? ?. D...stan ud... den 9/6 48.Dåpen du har funnet treffer vel midt i blinken, selv om presten og jeg ikke er helt enige om dåpsdato .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk Berit. Jeg tror nok at jeg har den rette Andrine, men skulle gjerne ha hatt Jørgen Nielsen i innlegg no. vekk. Fant også hennes konfirmasjon i Berg i 1848 på gården Kynningrød? Takk til dere alle for god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.